Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-05-2008, 17:46   #1
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,667
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Hudvennlige og miljøvennlige sminker, kremer ol

Etter å ha forsket litt på dette med solkremer begynte jeg å tenke på kremer og begynte å forske litt mer.

Så her er hva jeg har kommet frem til.

Disse stoffene bør man unngå:

Alpha-Isomethyl Ionone
Amyl Cinnamal
 Amylcinnamyl Alcohol3
Benzyl Benzoate
Benzyl Cinnamate
Benzyl Salicylate
BHA
BHT
Butylphenyl Methylpropional
Cinnamal
Cinnamyl Alcohol
Citral
Citronellol
Coumarin
Cyclopentasiloxane
Cyclomethicone
Cyclohexasiloxane
Cyclopentasiloxane
Coumarin
DMDM Hydantoin
Disodium EDTA
Eugenol
Evernia Prunastri (Oakmoss) Extract
Evernia Furfuracea (Treemoss) Extract
Farnesol
Geraniol
Hexyl Cinnamal
Hydroxycitronellal
Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde
Isoeugenol
Isohexadecane
Imidazolidinyl Urea
Limonene
Linalool
Methylchloroisothiazolinone
Methylisothiazolinone
Methyl 2-Octynoate
Parabener (særlig Butylparaben, Isobutylparaben, Propylparaben og Isopropylparaben]
Triklosan
Trisodium EDTA

Stoffer man kan bli allergisk for, og som man bør unngå om man vil være veldig forsiktig:

* Benzylhemiformal
* 2-bromo-2-nitropropane-1,3-diol
* 5-bromo-5-nitro-1,3-dioxane
* Diazolidinyl urea
* DMDM hydantoin
* Formaldehyd
* Imidiazolidinyl urea
* Methenamine
* Paraformaldehyd
* Sodium hydroxymethylglycinate
* Quaternium-15

Andre:
* Methylchloroisothiazolinone 
* Methylisothiazolinone
* Iodopropynyl Butylcarbamate

Kilde: Grønnhverdag

Så tok jeg en tur i sminkeskuffen da, for å se hvordan det sto til *grøss*

Disse var helt uten noen av stoffene på lista (har bare sett på den første lista).

Natusan baby lightoil spray
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Dr Greve Sensetiv Intimvask

IsaDora mineral foundation Powder

I.D bareMinerals foundation

Håndsåpe fra FirstPrice

Også de som ikke var så bra da

Avéne Cold Cream Stick lévres Lip balm
(Propylparaben)

Veet hårfjerningskrem
(BHT, Citronellol, limenone)

HM såpe
(Prabenertricoslan, Disodium EDTA, BHT, Benzyl Benzoate]

Daisy Soap fra The Body Shop
(Linalool, Geraniol, Hydroxcitronellal, Cintrenoellol, Butylphenyl Methylpropional, Hexyl Cinnamal, Eugenol, parabener)
*bilde mangler*

EyeShadow fra HM
(Parabener)

IsaDora Eye Shadow Quartet
(Cyclomethicone, Parabener)

Blush Fresh fra Make Up Store
(Parabener, Cyclomethicone]

Herbal Aloe Vera Everyday Soothing Hand & Body Lotion
(Trisodium EDTA, Parabener, Citronellol, Alpha-Isomethyl Ionene, Hexyl Cinnamal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Butylphenyl Methylpropional, Limonene, Linalool)

Herbal Radiant C Daily Facial Scrub Cleanser
(Disodium EDTA, BHT, Parabener, Methylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone)

NouriFusion MultiVitamin clarifying mask
(BHT, Disodium EDTA, Parabener, Hexyl Cinnamal, Citrenellol, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Butylphenyl Methylpropional)

Palmolive FruitEsential Liquis Handwash
(DMDM Hydantoin, Trisodium EDTA, Hexyl Cinnamal)

Sterilan Oxygen Fresh
(Cyclometicone, BHT, Alpha-Isomethyl Ionene, Benzyl Bensoate, Benzyl Saliclate, Butylphenyl Methylpropional, Citronellol, Geraniol, Hexyl Cinnemal, Hydroxycitronellal, Limonene, Linalool)

Almond Body Shop Body Butter
(Cyclomethicone, Parabener, Hexyl Cinnamal, Linalool, Butylphenyl Methylpropional, Limonene, Benzyl Alcohol, Coumarin, Methyl 2-octynoate, Geraniol)

NouriFusion MultiVitamin moisture mask
(Disodium EDTA, Parabener)

Lip Butter Shea Karite The Body Shop
(Limonene, Citral, Linalool, Gernia)

Lancome Eau De Bienfait Clarté
(Linalool, Gerniol, Hydroxycitronellal, Citronellol, Butylphenyl Methylpropional, Benzyl Salicylate, Alpha-Isomethyl Ionone, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Hexyl Cinnamal, Parabener)

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 22:22   #2
VIP-Medlem

Cilius sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 5,092
Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.
Sv: Hudvennlige og miljøvennlige sminker, kremer ol

Jeg skal jaggu gjøre det samme
Selv om jeg ser vi har et par av de samme frikjente produktene...
Gammel 21-05-2008, 22:26   #3
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, gjør det! Si ifra om du finner noen fler som er "godkjente" da!

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2008, 22:32   #4
VIP-Medlem

Cilius sin avatar

Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.Cilius har en strålende fremtid.

Det gjør jeg vet du
(Nå har jeg for det meste Lavera og Dr H, så jeg tror jeg er ganske "trygg" - men blir spennende å se hva annet jeg finner i skapet)
Gammel 21-05-2008, 22:59   #5
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Tror ikke du skal være for sikker altså.
Dr H. er det i alle fall en del parfyme i som ikke er bra. Parabener også tror jeg.

Fikk forresten tips om denne siden som virket veldig bra:
www.justnature.no

-- Leif Askeland --
Gammel 21-05-2008, 23:08   #6
Æresmedlem - Moderator

Helene Harefrøken sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 16,896
Blogginnlegg: 3
MP Rating: 100% (1)
Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.

HER har jeg også tatt en gjennomgang av alt jeg har og der var det mye dritt
Gammel 22-05-2008, 18:49   #7
VIP-Medlem

Cilius sin avatar

Ja, vet at det er parfyme i både Weleda og Dr H (eller eteriske oljer), men parabener mener jeg at det ikke er...?
Skal se om jeg får sjekket i kveld.

Når det gjelder parfyme/eteriske oljer er jeg ikke like redd, for jeg finnes ikke allergisk...
Gammel 22-05-2008, 19:26   #8
Æresmedlem - Moderator

Helene Harefrøken sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 16,896
Blogginnlegg: 3
MP Rating: 100% (1)
Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.

Også er det forresten ikke alle parabener som er farlig da, men jeg vet ikke hvilke parabener som er snille(men jeg vet at de finnes ).
Gammel 22-05-2008, 22:44   #9
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Helene Harefrøken Vis post
Også er det forresten ikke alle parabener som er farlig da, men jeg vet ikke hvilke parabener som er snille(men jeg vet at de finnes ).
Er de ikke-farlige, eller er de bare mindre farlige?
På Grønn Hverdag sine sider står det at man skal unngå parabener, og da særlig fire stykker.

[quote=Cilius]
Når det gjelder parfyme/eteriske oljer er jeg ikke like redd, for jeg finnes ikke allergisk...[/quotes]
Litt sånn tenker jeg og, samtidig kan man plutselig bli allergisk uten noe forvarsel..

-- Leif Askeland --
Gammel 22-07-2008, 17:31   #10
VIP-Medlem

Cilius sin avatar

Er det ikke ethyl og methylparaben de enda ikke har kunnet bevise at er skadelige?
Jeg holder meg helt unna, skjønner ikke vitsen når man finner gode produkter uten

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:23.