|
 |
|
21-06-2008, 22:59
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 643
|
jenta mi klør på kroppen...vet ikke hvorfor
|
|
Hun klør seg så masse, spesielt på natten, på magen, i nakken og litt på bena. ser ikke noe utslett..noen plasser på kroppen kjenner jeg at huden er litt sånn ru hvis dere skjønner. jeg har byttet ut omo, med blenda sensivive. har brukt natusan i badevannet hennes siden hun var liten, men det er veldig lite. nå skal jeg prøve å kjøpe en parfymefri badesåpe.
har klødd i flere uker nå, å jeg syntes så synd på henne for hun blir ofte sår, og begynner å blø litt. hva kan jeg evt smøre henne med?
|
|
|
21-06-2008, 23:21
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 826
|
Sv: jenta mi klør på kroppen...vet ikke hvorfor
|
|
høres nesten ut som hun kan ha eksem hud, ikke nødvendigvis store mengder men den ru huden får meg til å tenke på det. Det varierer litt hva som anbefales men jeg ville tatt henne med til apoteket, så hjelper de deg nok å finne en god krem du kan bruke.
|
21-06-2008, 23:34
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 632
|
|
|
Kan jo være det at hun bare er tørr i huden.
Jeg er overrasket over hvor tørr jenta vår er i huden så her må vi smøre ofte!
Ville smurt med hvilken som helst krem uten parfyme, hvis du har liggende hjemme. Her bruker vi A-kremen og Aderma Exomega (trur jeg den heter..)
|
|
|
21-06-2008, 23:40
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 643
|
|
|
oki da skal jeg prøve jeg har acreme så prøver det først  tusen takk
|
|
|
07-07-2008, 11:22
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 756
|
|
|
Ser at du har fått flere svar her - men tørr hud er ofte et tegn på at barna mangler fettstoffer.. Får hun i seg nok fett i maten ? Putt litt smør, olje etc i maten så vil du nok raskt se bedring.
Du kan evnt gi henne eye-q, eskimo eller udo`s choise på skje i stedet..
|
|
|
07-07-2008, 11:59
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Hunndalen i Gjøvik
Meldinger: 1,354
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av millamin
Ser at du har fått flere svar her - men tørr hud er ofte et tegn på at barna mangler fettstoffer.. Får hun i seg nok fett i maten ? Putt litt smør, olje etc i maten så vil du nok raskt se bedring.
Du kan evnt gi henne eye-q, eskimo eller udo`s choise på skje i stedet..
|
Barn under 2 år skal ikke ha Eye-q! Eskimo-3 kids derimot er anbefalt for barn fra 1 år og opp til ca 12 år. Udo`s choice har jeg ikke sånn kjenneskap til så der skal jeg ikke uttale meg.
Mange barn kan ha barneeksem (atopisk hud) når de er små. Dette kjennetegnes oftest ved tørr/rød/ru hud som i perioder kan klø noe helt forferdelig.
Jeg ville faktisk ha byttet ut vaskepulveret til Neutral jeg i stedet. Som er helt uten parfyme, det samme med skyllemiddelet hvis du bruker det. Jeg ville også ha byttet ut badeoljen med en helt uten parfyme sånn som jeg ser du ellerede har gjort.
Og her er det en masse informasjon som jeg fant på www.helsenytt.no
Sitat:
- Hvordan kan man vite at barnet virkelig har eksem?
- Det kan vi se ved å studere utslettet. Hos spedbarn arter eksemet seg ofte som røde, små nupper i ansiktet. Det starter oftest i kinnene - og brer seg deretter videre til hodebunnen og opp mot tinningene. I hodebunnen ser du gjerne eksemet i form av flass og skorper. Huden er gjerne litt ru og tørr med tendenser til avskalling. Mange spedbarn får også vannholdige blemmer og infeksjon i form av verk. Når eksemet væsker, er det alltid infisert og må behandles deretter. Etter hvert forflytter eksemet seg til knehasene, albuebøyene, håndledd, ankler og til hånd- eller fotrygg. Enkelte ganger får barnet også eksem på halsen og i ansiktet. Det som er mest karakteristisk for atopisk eksem, er den intense kløen. Denne fører ofte til at barnets hud er full av sår og kloremerker.
- Hva er det som fører til kløe?
- Det kan være så mangt - både av ytre og indre forhold. Ofte kommer den når huden blir utsatt for irritasjon: For eksempel på grunn av gnissing eller annen mekanisk irritasjon mot huden. Det kan for eksempel være i form av grove, tettsittende klær eller sengetøy. Men den aller verste form for hudirritasjon er barnets egen oppkloring. Denne oppkloringen fører til at det utvikles mer eksem, og dette fører igjen til enda mer kløe. Nå er det fare for at barnet kommer inn i en ond sirkel som det er vanskelig å komme ut av. For å hindre barnet i å skade huden for mye, råder vi foreldrene til å holde barnets negler kortklipte. Ellers har det lett for å utvikle seg infeksjoner (brennkopper).
- Noen foreldre forteller at eksemet blir verre på kveldstid og om natten. Hva kan det komme av?
- Dette skyldes gjerne at barnet lettere blir varmt og svett. Svette utløser lett kløe, og denne kløen fører til økt oppkloring. Av den grunn kan det være lurt å holde soverommet svalt og ikke har for mye klær på barnet. Det kan også være lurt å bruke medisiner som kan dempe kløen og roe ned barnet. Disse medisinene, (antihistaminer), som også virker lett søvndyssende, bør selvsagt ikke brukes i utide, påpeker overlegen.
- Kan psykiske faktorer påvirke eksemet?
- Ja, utvilsomt. Det er en kjent sak at stress og psykiske påkjenninger kan forverre eksemet. Dette kan føre til at foreldre kan ha vanskeligheter med å sette grenser for barnet sitt. «Stakkars unge, han har jo eksem», hører man dem av og til si. At barnet kan bli verre av eksemet må ikke bli en unnskyldning for ikke å oppdra barnet sitt. Også eksembarn trenger grenser. Ofte kommer eksemet tilbake i puberteten eller senere. Årsaken kan være stress.
Allergier kan forverre eksemet
- Er eksem en form for allergi?
- Nei, men allergier er en del av eksemtendensen og kan i visse situasjoner spille en viktig rolle. Dette gjelder særlig for små barn som lettere blir rammet av for eksempel matallergier. Dette vokser de fleste av seg i løpet av noen år. I voksen alder spiller derimot allergiene en mye mindre rolle for utvikling av eksem, sier Fyrand.
- Hvilke matvarer er det barna reagerer på?
- Det er først og fremst matvarer som kumelk, citrus, syrlige leskedrikker, egg, fisk, krydret mat, sjokolade og erter. Ved siden av mat, kan også andre allergifremkallende stoffer forverre eksemet. Dette gjelder stoffer som pollen, dyrehår, midd og muggsopper. Det er imidlertid viktig å være klar over at allergi bare er en av de mange faktorene som kan forverre eksemet. Den atopiske huden reagerer på så mye: Alt fra et kaldt fuktig klima, sur, kald vind, røykfylte omgivelser, støv, grove, tettsittende klær, sterke vaskemidler, klor, vaksinasjoner mv. Også varme, svette og infeksjoner kan utløse eksem. Det er også svært individuelt hva den enkelte reagerer mest på. Men har du først pådratt deg et eksem,vil du være enda mer sårbar overfor ytre påvirkninger.
- Hvor utbredt er atopisk eksem?
- Vi regner med at et sted mellom 5 og 15 % av alle småbarn i dag er rammet av denne lidelsen. Mer enn halvparten av de barna som får eksem, får det i løpet av det første leveåret - og de aller fleste får det før femårsalderen. Men heldigvis vokser de aller fleste eksemet av seg.. Undersøkelser viser at bortimot 90 % er bra igjen av eksemet ved femtenårsalderen. Men selv om de blir kvitt eksemet, kan det allikevel blusse opp igjen i voksen alder. Hos voksne blir eksemet av og til kronisk, det vil si at det kan vare livet ut. Men det finnes også unntak for dette.
- Hvordan behandler man eksem?
- Det viktigste er å holde huden myk og fuktig. Dette oppnår man ved å smøre barnet inn med fuktighetskremer morgen og kveld samt ved å bade barnet i oljebad og la det lufttørke etterpå. Hvis det oppstår bakterieinfeksjon (verk), må man pensle med 0,5% krystallfiolett-oppløsning. Og gjerne bade i moderat varmt vann tilsatt bakterieregulerende kaliumpermanganat. 5%-oppløsning kjøpes på apoteket og tilsettes badevannet til dette har farge som rødvin. Bad i 20 minutter. Gjenta dette daglig til utslettene er tørre. Antibiotikakurer kan også være aktuelle. Når infeksjonen så er kurert, gjenstår det å behandle selve eksemet. Her bruker man enten kortisonkremer eller tjære (Inotyol fås uten resept på apoteket). Det beste er å ta kontakt med en lege som kan hjelpe til med å planlegge et behandlingsopplegg tilpasset den enkelte pasient. Samtidig bør foreldrene minimalisere alle de faktorer som kan forverre eksemet, sier Ole Fyrand.
Gode råd for barn med atopisk eksem:
Har du mistanke om at barnet ditt lider av atopisk eksem, bør du ta kontakt med lege, gjerne en hudlege eller barnelege.
Blir barnet svett og varmt, forverres kløen.
Soveromstemperaturen bør helst ikke overstige 20 grader, og luftfuktigheten bør være på 30 til 50 %. Unngå å pakke sengetøyet for tett om barnet.
La barnet fortrinnsvis ha på seg hel pyjamas. Da blir det ikke så lett å klore seg opp. Noen syr også små votter på pyjamasen.
Merk deg at antihistamintabletter har en søvndyssende effekt. En slik tablett før sengetid kan føre til at barnet klør mindre og sover bedre.
Pass på at barnas negler er så kortklipte at det ikke så lett kan klore seg opp.
Kjøp fortrinnsvis lette og løse bomullsklær. Stoffer som ull, silke og nylon kan irritere huden og således føre til kløe og eksem. Det samme kan klær som er altfor tettsittende.
Daglig hudpleie:
Ofte er rengjøring med lunkent vann tilstrekkelig. Ikke bad for ofte - husk at huden også kan rengjøres med fuktighetskrem. Bruk bare såpe i armhuler, skritt osv. Såpene må være nøytrale og fri for parfyme. Når eksemet går over i hudinfeksjon, (huden begynner å væske), bør huden vaskes grundig med vann og såpe. Mange eksempasienter har vist tegn til stor bedring ved en slik daglig kroppsvask.
Beskytt barnets hud mot kulde. Smør huden inn med fete vaselin- og oljeholdige kremer, m.a.o. salver uten vann, før barnet går ut.
Vask barneklærne med mild såpe og skyll ekstra godt. Bruk bare halvparten av anbefalt såpemengde. Nye barneklær bør vaskes en til to ganger før de taes i bruk.
Bruk gjerne en god badeolje i vannet når barnet bader. Lager du et kliekstrakt, og heller dette over i badevannet, kan badet ha en klødempende effekt. Hvetekliet kan gjerne ligge i en stoffpose. Badevannet bør imidlertid ikke være for varmt fordi dette lett fører til svette. Noen få reagerer allergisk på klievann.
La ikke barnet blir utsatt for sterke lukter som tobakksrøyk, bålrøyk, parfyme og stekeos. Husstøv, pollen og tobakksrøyk kan forverre eksemet. Boligen bør holdes ren og godt ventilert. Unngå å bruke sterke rengjøringsmidler.
Feriene bør ikke være for stressfylte. Reis fortrinnsvis til solrike områder med tørr luft. Tempererte saltvannsbad er fint for eksempasienter. Soling med varme og svetteutbrudd er ugunstig - velg et sted med litt vind.
Hos enkelte barn kan overømfintlighet overfor visse matvarer føre til eksem. Dette gjelder særlig produkter som kumelk, fisk, egg, erter, sitrusfrukter, nøtter og skalldyr. Når det er mistanke om matvareallergier eller overfølsomhet overfor visse næringsstoffer, kan man foreta en prikktest eller RAST-prøve hos legen. Denne testen kan gi en pekepinn på hvilke matvarer barnet ikke tåler. Deretter bør barnet testes for å se om det virkelig reagerer på maten. I så fall bør barnet settes på diett hvor den mistenkte matvaren utelates. Hvis dette fører til bedring, må matvaren gis i relativt stor porsjon for å se om eksemet virkelig er årsaken til utbruddet. I så fall bør matvaren utelukkes i et års tid før ny test foretas. Slike allergier forsvinner nemlig ofte etter en tid. Testopplegg bør alltid gjennomføres i samarbeid med lege.
|

|
|
|
07-07-2008, 12:06
|
|
Supermedlem
|
|
|
Og nå så jeg jo at hun er omtrent 2 år. Så da kan du jo bruke den Eye-q!

|
|
|
07-07-2008, 12:29
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Ringerike
Meldinger: 3,468
|
|
|
Datteren min er slik som din jente. Er ingenting å se på kroppen, men hun klør seg til blods på nettene.
Det er spesielt ille nå som hun har vært ute i sola. Legen sier det er atopisk eksem, men det er jo ikke noe eksem å se så jeg vet ikke.
Vi har fått kortison av legen til henne, så den bruker vi en gang i blandt når det er ekstra ille, ,men ellers bruker vi en krem som heter krembase.
Det er helt forferdelig å se de klø seg så. Bena hennes er helt oppskrapte så ser ut som hun har gått skikkelige på snørra stakkar.
|
|
|
07-07-2008, 12:43
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,870
|
|
|
Poden har atopisk eksem, og i gode perioder er huden hans bare tørr og litt ru. Ikke synlig rød, men vi kjenner "tørrheten" når vi tar på ham. Da smører vi kun med A-Derma Exomega, og gir litt Phenamin før leggetid, mot kløen. Vi merker fort om vi har glemt å gi Phenamin, for vi hører krafselyden helt ned i stua. Klør seg til blods på noen sekunder. Han sov med klorevotter på hendene hver natt fra han var noen uker, til han var over 18 måneder.
Det er ekstra viktig å huske å smøre ham godt etter han har badet/dusjet, for da blir han ekstra tørr og ru.
Sist endret av Niobe; 07-07-2008 kl 13:07.
|
|
|
07-07-2008, 12:46
|
|
Supermedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe
Det er ekstra viktig å huske å smøre ham godt etter han har badet/dusjet, for da blir han ekstra tørr og ru.
|
Det må vi også med datteren vår. Smører også med A-Derma Exomega og syns den er super på den tørre huden hennes. I tillegg har hun kortison som vi bruker litt i perioder.

|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:05.
|