Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-11-2008, 23:48   #1
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,547
MP Rating: 0% (0)
Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.
Kan man bestille reseptbelagte medisiner fra Sverige?

Ikke quote meg...

Melatonin er jo reseptbelagt her i Norge... men har man lov til å få det tilsendt fra Sverige?

Og eventuelt om noen vet hvor jeg kan finne ut av om det er lov eller ikke?

Samme gjelder glucosamine? Vet ikke om det er reseptbelagt....tror det ikke blir brukt lenger i norge...

Takker for svar!
Gammel 14-11-2008, 00:00   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,424
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan man bestille reseptbelagte medisiner fra Sverige?

Er det et preparat som er avregistrert i Norge, kan du kanskje få det i Sverige, men da må du ha det på svensk resept. Finnes det samme i Norge, kan du i prinsippet få det samme i Sverige.

Det med å innføre medikamenter inn til Norge, selv om det er uten resept i Sverige er ikke en enkel greie. Er det noe som er avregistrert i Norge og allikevel uten resept, finnes det mange regler og flere av dem sier at mye ikke er lov å ta med inn til Norge.

Jeg har selv vært en runde innom dette, og måtte til slutt snakke med Statens Legemiddelverk og få henvisninger til lovverket om noe jeg skulle ha - men som heldgivis var unntatt legemidler og derfor kunne innføre. Men tollen satt seg på bakbeina helt til jeg fikk lovverket og den aktuelle linja å vise til.

Jeg forsøkte å gå inn på Internett - Tollvesenet for deg for jeg veit hvor jeg skal leite der, men sidene sliter desverre nå så jeg fant ikke det jeg skulle.

Konklusjon: Dette er ikke noen enkel greie.

Det eneste jeg fant akkurat nå, var dette:

Sitat:
Dårlig kjennskap til regelverket

Medisiner kan på visse vilkår kjøpes via internett innefor EØS-området. Forutsetningen er at de er lovlig anskaffet, for eksempel må reseptpliktige medisiner være foreskrevet av lege. Dersom kjøpet ikke er gjennomført i samsvar med regelverket, vil tollmyndighetene stanse forsendelsen. Undersøkelsen viser at nesten 90% av de spurte ikke kjenner til regelverket for innførsel av medisiner til Norge eller kjøp over nettet. - Intetanende forbrukere kan risikere å få politiet på døra, fordi eksempelvis slankemiddelet de har kjøpt viser seg å inneholde et narkotisk stoff, avslutter Gro Ramsten Wesenberg.
Kartlegging av netthandel - Legemiddelverket

Sitat:
Innførsel av legemidler fra utlandet

Det er tillatt å kjøpe legemidler i utlandet eller via internett hvis følgende betingelser er oppfylt:

legemidlet er til eget personlig bruk
(personlig bruk betyr: En persons medisinske bruk av legemidler til seg selv).

legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet

innførsel av legemidler pr. post er kun tillatt fra land innenfor EØS. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.

legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler er ikke tillatt å innføre

Legemidler til dyr er ikke tillatt å få tilsendt fra utlandet.
Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved for eksempel en legeerklæring.

Sist endret av Berta; 14-11-2008 kl 00:03.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-11-2008, 00:11   #3
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.

Tusen takk for raskt svar! Jeg har nemlig fått dette igjennom et postordre firma fra sverige... men jeg har ikke bestilt det. har kranglet med dem i over et år nå for jeg nekter å betale, men har heller ikke sendt tilbake varene fordi jeg ba dem hente dem om dem ville ha dem. Det er kort versjonen...Åpnet den ene istad bare for å å sjekke hva det sto på regningen der og da fikk jeg sjokk når jeg så at det var disse to legemidlene som var i pakken.

Er rimlig forbanna nå kan man si!
Gammel 14-11-2008, 00:20   #4
Æresmedlem

Berta sin avatar

Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå aner jeg ikke om Melatonin er reseptbelagt i Sverige, men er det reseptbelagt der har de åpenbart et problem siden du ikke har noen resept på det.

Jeg finner ikke glucosamine i Felleskatalogen. Det jeg finner, er Glucosamin, Donacom og Gluxine som nok er det samme. Det ser også ut til at dette er på resept - i alle fall her i Norge og jeg kan ikke forstå annet enn at det er det i Sverige også mtp typen medisin det er.

Sitat:
Indikasjoner: Lindring av symptomer ved mild til moderat artrose
Artrose er en form for revmatisme.

Høres ut som at dette firmaet stiller tynt når de sender ut medisiner uten å sjekke om det finnes noen respet på dette. Har du vært i kontakt med Forbukerrådet da?
Gammel 14-11-2008, 00:30   #5
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Nå aner jeg ikke om Melatonin er reseptbelagt i Sverige, men er det reseptbelagt der har de åpenbart et problem siden du ikke har noen resept på det.

Jeg finner ikke glucosamine i Felleskatalogen. Det jeg finner, er Glucosamin, Donacom og Gluxine som nok er det samme. Det ser også ut til at dette er på resept - i alle fall her i Norge og jeg kan ikke forstå annet enn at det er det i Sverige også mtp typen medisin det er.

Artrose er en form for revmatisme.

Høres ut som at dette firmaet stiller tynt når de sender ut medisiner uten å sjekke om det finnes noen respet på dette. Har du vært i kontakt med Forbukerrådet da?

Nei jeg har ikke reresept på dem...

Har ikke snakket med forbrukerrådet, men skal ringe dem i morgen. Jeg åpnet pakken nå i kveld! Skal også ringe tollvesnet i mårra også å høre der...Tusen takk for hjelpen
Gammel 14-11-2008, 00:36   #6
Æresmedlem

Berta sin avatar

Bare hyggelig. Du gjør nok rett i å kontakte begge disse to ja.
... Du fikk pakka i går, men du har kranglet med dem om betaling i et år?

Lykke til!!

Og god natt...
Gammel 14-11-2008, 00:50   #7
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Bare hyggelig. Du gjør nok rett i å kontakte begge disse to ja.
... Du fikk pakka i går, men du har kranglet med dem om betaling i et år?

Lykke til!!

Og god natt...

Nei jeg fikk pakkene for over et år siden og innkasso greiene for et år siden og har kranglet med dem ang det i et år. Men jeg har aldri åpnet pakkene før nå i kveld....forklarte kanskje litt rart...Var litt sinna når jeg skrev istad så gikk litt fort!

Igjen, tusen takk for svar.

Nattinatt
Gammel 14-11-2008, 07:01   #8
Veteranmedlem

TrailerE sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 3,532
MP Rating: 100% (5)
TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.TrailerE har et ubeskrivelig bra rykte.

Håper det ordner seg.

Sist endret av TrailerE; 14-11-2008 kl 07:15. Begrunnelse: skrivefeil
TrailerE er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:27.