Er det et preparat som er avregistrert i Norge, kan du
kanskje få det i Sverige, men da må du ha det på svensk resept. Finnes det samme i Norge, kan du i prinsippet få det samme i Sverige.
Det med å innføre medikamenter inn til Norge, selv om det er uten resept i Sverige er ikke en enkel greie. Er det noe som er avregistrert i Norge og allikevel uten resept, finnes det mange regler og flere av dem sier at mye ikke er lov å ta med inn til Norge.
Jeg har selv vært en runde innom dette, og måtte til slutt snakke med Statens Legemiddelverk og få henvisninger til lovverket om noe jeg skulle ha - men som heldgivis var unntatt legemidler og derfor kunne innføre. Men tollen satt seg på bakbeina helt til jeg fikk lovverket og den aktuelle linja å vise til.
Jeg forsøkte å gå inn på
Internett - Tollvesenet for deg for jeg veit hvor jeg skal leite der, men sidene sliter desverre nå så jeg fant ikke det jeg skulle.
Konklusjon: Dette er ikke noen enkel greie.
Det eneste jeg fant akkurat nå, var dette:
Sitat:
Dårlig kjennskap til regelverket
Medisiner kan på visse vilkår kjøpes via internett innefor EØS-området. Forutsetningen er at de er lovlig anskaffet, for eksempel må reseptpliktige medisiner være foreskrevet av lege. Dersom kjøpet ikke er gjennomført i samsvar med regelverket, vil tollmyndighetene stanse forsendelsen. Undersøkelsen viser at nesten 90% av de spurte ikke kjenner til regelverket for innførsel av medisiner til Norge eller kjøp over nettet. - Intetanende forbrukere kan risikere å få politiet på døra, fordi eksempelvis slankemiddelet de har kjøpt viser seg å inneholde et narkotisk stoff, avslutter Gro Ramsten Wesenberg.
|
Kartlegging av netthandel - Legemiddelverket
Sitat:
Innførsel av legemidler fra utlandet
Det er tillatt å kjøpe legemidler i utlandet eller via internett hvis følgende betingelser er oppfylt:
legemidlet er til eget personlig bruk
(personlig bruk betyr: En persons medisinske bruk av legemidler til seg selv).
legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
innførsel av legemidler pr. post er kun tillatt fra land innenfor EØS. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler er ikke tillatt å innføre
Legemidler til dyr er ikke tillatt å få tilsendt fra utlandet.
Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved for eksempel en legeerklæring.
|