|
 |
04-12-2005, 00:58
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 2,419
|
Når kan et barn oppfatte rus?
|
|
Fra når oppfatter barn rus og ruspåvirkning? Er det så at de helst bare ser at det er forandring, men ikke skjønner hvor fra? Noen som kan fortelle meg det?
Er nysgjerrig i disse adventstider...
|
04-12-2005, 12:46
|
|
Seniormedlem
|
Sv: Når kan et barn oppfatte rus?
|
|
Ingen som vet?
|
04-12-2005, 12:55
|
|
Gjest
|
|
|
Jeg vil tro de ikke trenger være så små før de skjønner, det kommer vel litt an på hvor ofte de blir eksponert for det.
Selv så har jeg ikke så mange minner fra før rundt 6 år, og pga flere episoder i barndommen, så vet jeg at jeg var oppmerksom på det fra rundt den alder.
Tror at ungene merker at ikke alt er helt normalt, selv om ikke vedkommende trenger være overstadig beruset.
|
|
|
04-12-2005, 13:04
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av cfa
Jeg vil tro de ikke trenger være så små før de skjønner, det kommer vel litt an på hvor ofte de blir eksponert for det.
Selv så har jeg ikke så mange minner fra før rundt 6 år, og pga flere episoder i barndommen, så vet jeg at jeg var oppmerksom på det fra rundt den alder.
Tror at ungene merker at ikke alt er helt normalt, selv om ikke vedkommende trenger være overstadig beruset.
|
Var noe sånt jeg og tenkte....men babyer merker vel at mor/far/andre ikke er som vanlig - må virke ganske skremmende når de ikke forstår hvorfor. Husker godt jeg kalte øl for sinnabrus....om en tenker med et barns logikk vil en skjønne hvorfor (og jeg var mindre enn 6 år da)
|
04-12-2005, 16:41
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 2,746
|
|
|
Jeg jobbet engang tidligvakt første nyttårsdag, sammen med en dame som hadde vært hos noen venner av seg kvelden før. Hun kunne fortelle at parets ti måneder gamle baby hadde foretrukket henne framfor sin egen mamma, allerede før moren ble synlig påvirket.
|
|
04-12-2005, 17:51
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Dragen
Jeg jobbet engang tidligvakt første nyttårsdag, sammen med en dame som hadde vært hos noen venner av seg kvelden før. Hun kunne fortelle at parets ti måneder gamle baby hadde foretrukket henne framfor sin egen mamma, allerede før moren ble synlig påvirket.
|
Det var litt av en aha-opplevelse tenker jeg....  Er vel egentlig ikke så rart - små unger skjønner mye uten å forstå det (om du skjønner hva jeg mener...)
|
04-12-2005, 18:34
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 2,102
|
|
|
ruspåvirkning i utstrakt grad hører ikke hjemme sammen barn, men jeg nyter mine glass med rødvin i julen og ellers i godt lag med god samvittighet. I familien til både meg og mannen min er det vanlig å drikke alkohol i selskap i moderat grad, og det tror jeg ikke er skadelig for barnet, ei heller at de reagerer på det. Jeg er oppvokst med det selv og har ikke sett foreldrene mine noe mer enn littebitt "pussa" (dvs i særdeles godt humør med høy latter og mye fleip) og syntes det er greit. Det blir unaturlig for oss hvis vi ikke kan ta noen få glass rødvin til maten og konjakk til kaffen. Det er selvfølgelig en annen sak der man ikke klarer å begrense seg og det utvikler seg til fyllefest.
|
|
04-12-2005, 19:34
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av lykkeliten02
ruspåvirkning i utstrakt grad hører ikke hjemme sammen barn, men jeg nyter mine glass med rødvin i julen og ellers i godt lag med god samvittighet. I familien til både meg og mannen min er det vanlig å drikke alkohol i selskap i moderat grad, og det tror jeg ikke er skadelig for barnet, ei heller at de reagerer på det. Jeg er oppvokst med det selv og har ikke sett foreldrene mine noe mer enn littebitt "pussa" (dvs i særdeles godt humør med høy latter og mye fleip) og syntes det er greit. Det blir unaturlig for oss hvis vi ikke kan ta noen få glass rødvin til maten og konjakk til kaffen. Det er selvfølgelig en annen sak der man ikke klarer å begrense seg og det utvikler seg til fyllefest.
|
Dette synes jeg er en fin innstilling. Klarer ikke drikke lenger nå jeg....men det er en helt annen sak.
|
14-12-2005, 20:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,511
|
|
|
Begge jentene her,særlig hun eldste var veldig "var" for når pappaen hadde tatt seg en øl......
Han likte å ta seg en øl til tippekampen og hun merket det med engang,da ville hun kun være hos meg resten av kvelden hylte så fort hun kom i armene hans.....Han var ikke beruset eller noe sånt altså...2-3 øl....
Begynte da hun var ca en mnd tror jeg.....
Krabben som skulle lære å gå. "Nå må du lære å gå rett frem" sa krabbemor til ungen sin."Hold opp å dra deg sidelengs på den måten" "Men mor" sa den lille krabben "da må du vise meg hvordan jeg skal gjøre.Hvis du går forann,og går rett frem,skal jeg nok følge etter" Det er lettere å lære andre,verre å lære seg selv.
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:43.
|