Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-08-2008, 19:40   #1
Seniormedlem

roxette sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Jørpeland- Rogaland
Meldinger: 2,533
MP Rating: 100% (14)
roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.
hm Sterilisering i forbindelse med planlagt KS.

Jeg skal ha planlagt ks i januar, og vurderer sterkt å sterilisere meg i forbindelse med dette...

Men er det noen her som har erfaring, som har sterilisert seg i planlagt snitt, og som kanskje kan svare meg på noe...

Når man først tar snittet, hvor mye lenger må man regne med at operasjonen tar sånn ca?? Vil man merke noe til det??

Er så redd jeg vi angre etterpå... Jeg er 100 % sikker på at jeg ikke vil ha flere egne barn, men å gjøre noe så drastisk med kroppen... Er litt skummelt syns jeg. Mye enklere med spiral... Er så redd jeg skal føle meg mindre som kvinne etterpå, da jeg tar bort noe av det som gjør meg til kvinne. Å tukler med kroppen. Det høres kanskje rart ut, men det er sånn jeg føler det. Men det er liksom det at gjør jeg det ved ks, er det gratis, mens hvis jeg velger å gjøre det senere koster det 6000 kr. Men da sender jeg i så fall mannen i stedet til å sterilisere seg

Jeg trenger å høre noen erfaringer fra dere andre som har gått gjennom det.
Gammel 11-08-2008, 21:43   #2
Seniormedlem

roxette sin avatar

roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sterilisering i forbindelse med planlagt KS.

dytter
Gammel 11-08-2008, 21:59   #3
lex
Veteranmedlem

lex sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 3,716
MP Rating: 0% (0)
lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.

Sterilisering under planlagt snitt tar ca en halv time ekstra. Det tar ikke lenger tid å komme seg etter inngrepet. Du merker at de "holder på" der nede, men ikke noe mer, og etterpå er det som etter vanlig ks.

Hvis du vet at du ikke vil ha flere barn kan jeg i grunn ikke se noen ulemper med det.

Mars 2004, August 2006
--------------------------------------------------------------

En stjerne skinner i natt
lex er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2008, 22:26   #4
Supermedlem

xJuliane sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Meldinger: 671
xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.xJuliane har en strålende fremtid.

Det er et veldig lite inngrep å bli sterilisert i forbindelse med KS. Lokalisere begge egglederene, Klipp og sy. Jeg vil si det ta mindre tid enn en halv time. (jobber på sykehus). Men ikke gjør det dersom du ikke er heeeeeelt sikker..
T. 30.mai
xJuliane er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 06:34   #5
Seniormedlem

roxette sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av xJuliane Vis post
Det er et veldig lite inngrep å bli sterilisert i forbindelse med KS. Lokalisere begge egglederene, Klipp og sy. Jeg vil si det ta mindre tid enn en halv time. (jobber på sykehus). Men ikke gjør det dersom du ikke er heeeeeelt sikker..
hm... Okey. En halv time fra de begynner og til jeg er sydd igjen da?! Kan jeg få ha babyen hos meg imens det skjer da, for det er vel etter at ks er gjennomført??

Ønsker så å få ungen raskt til meg etter at den er ute, mest mulig likt en vanlig fødsel, siden jeg har så vonde fødselsopplevelser bak meg... Tar det ekstra lang tid før jeg kan få ungen til meg hvis jeg steriliserer meg?
Gammel 12-08-2008, 07:15   #6
Seniormedlem

roxette sin avatar

Og nå fant jeg dette da jeg søkte om keisersnitt og sterilisering:

http://www.babyverden.no/templates/QApage____10176.aspx

Da blir jeg litt nervøs. Vet jo ikke om jeg kan stole helt på at jeg blir skikkelig sterilisert. Typisk meg å være "uheldig". Dumt hvis jeg sitter gravid om et år igjen.
Gammel 12-08-2008, 07:45   #7
lex
Veteranmedlem

lex sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 3,716
lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.

Hos meg var det ca en halv time ekstra etter at barnet var ute. Men det gikk fort, for man er jo temmelig neddopet der man ligger.

Jeg fikk barnet til meg med en gang. Jeg kunne ikke holde henne, siden jeg var fastspent, men de holdt henne inntil meg, kinn mot kinn.
Etter en stund tok de henne ut for å vaske og ordne henne, og pappaen fikk klippe navlestrengen. Så ble jeg trillet ned på intensiven/oppvåkningen, og pappaen kom trillende med barnet slik at vi fikk amme litt.

Bare spør om du lurer på noe mer, send gjerne pm

Mars 2004, August 2006
--------------------------------------------------------------

En stjerne skinner i natt
lex er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 08:34   #8
Seniormedlem

roxette sin avatar

Det er jo også en ting jeg har lurt på ja... Om man blir neddopet.,. Jeg var jo veldig "borte" ved de andre to ksene, men det tenkte jeg var pga. flere døgn med intense rier. Og da jeg endelig fikk epidural fikk jeg slappet av. Sovnet da jeg fikk epidural, men ble vekket da de hadde avgjort at det ble keisersnitt, og da måtte jeg jo følge med, men fy så trøtt jeg var

Men hvor neddopet er man egentlig. Blir man veldig trøtt eller??

Jeg så en dokumentar hvor de utførte ks i England tror jeg det var, og der var ikke pasienten fastspent. Forstår ikke helt hvorfor vi må være fastspent. Har ikke så veldig lyst å forstyrre legene, når de skjærer i meg akkurat. Og så er man jo så neddopet.

Håper jeg får barnet raskt. Det gjorde jeg ikke med de to andre,. Første fikk jeg ikke holdt før 16 timer etter fødselen. Han andre fikk jeg ei stund etter operasjonen. Husker ikke hvor lenge, men jeg var så trøtt at jeg bare sov.

Vil man sove etter det planlagte keisersnittet, eller er man veldig våken etterpå??

Sist endret av roxette; 12-08-2008 kl 14:34.
roxette er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 18:40   #9
Seniormedlem

roxette sin avatar

Flere med erfaringer??

Noen som har angret steriliseringen??

Er så redd for hvordan det blir med det følelsesmessige etterpå, selv om jeg ikke vil ha flere unger.
Gammel 15-08-2008, 09:38   #10
Supermedlem

Ane Rikke sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Akershus
Meldinger: 1,078
Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.

Jeg steriliserte meg etter planlagt ks. Jeg hverken kan eller vil ha flere barn, og var 100% sikker i min sak, og har overhode ikke angret i ettertid. Så utrolig digg å slippe å tenke på prevansjon!
Jeg føler meg overhode ikke annerledes selv om jeg er sterilisert! Det som er gjort er jo kun å kutte eggelderen slik at egget ikke kan vandre ned og bli befruktet, det er altså ingen tukling med "naturen" eller med hormonene (slik som feks hormonspiralen gjør..) Jeg har eggløsning som vanlig, mensen som vanlig og har min naturlige syklus som som før, men egget kommer bare ikke ned i livmoren, men ender ut i buken og forsvinner.

Det er også svæææært liten sannsynlighet for at egglederen gror sammen igjen, det har jo skjedd, men sannsynligheten er så liten at den isåfall må kunne sammenlignes med muligheten for at noen har blitt gravide med feks spiral også (men enda mindre sannsynlig ved sterilisering).

Å reversere en sterilisering hos kvinner kan gjøres, men blir sjelden vellykket. (om en skulle angre). Men en kan bli gravid med egne egg via IVF om en på død og liv allikevel ønsker seg flere barn etter en sterilisering. Men da koster det jo endel penger, da dette ikke dekes av det offentlige (men er altså en mulighet).
Du kommer ikke til å føle deg annerledes, da kroppen fungerer som før!

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:22.