|
 |
04-03-2008, 14:14
|
|
Medlem
Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 384
|
Tannlege vil gjerne trekke melketakk, men ikke fikse..
|
|
Vår elstemann på 4,5 år har fått et hull i en jeksel. Første kommentaren fra tannlegen når vi var der var at denne burde de trekke, siden det kunne bli vondt i den. Nærmest motvillig og etter at mannen min insisterte, gikk de med på å plombere tannen.
Min mann måtte selv trekke et par tenner når han var liten, og dette resulterte i at han i tenårene måtte bruke tannregulering siden tennene hadde forskjøvet seg pga de som da hadde blitt trukket ut.
Vi lurer derfor på hva som er bakgrunnen for motvilligheten til å reparere på barns melketenner, og hvordan de så umiddelbart ønsker å trekke. Det er en kommunal tannklinikk, og behandlingen er gratis. Er dette noe de har som "policy" at de skal spare dyr behandling og trekke ut de tennene som kan by på problemer? Vil vi være tjent med å oppsøke en privat tannlege for å få en bedre behandling? Er det noen her som vet om dette? Hadde vært fint å høre om deres erfaringer med lignende situasjoner! På forhånd takk!
|
04-03-2008, 14:20
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,126
|
Sv: Tannlege vil gjerne trekke melketakk, men ikke fikse..
|
|
vet ikke hvorfor. men jeg trakk selv en tann da jeg var liten istedetfor å plombere, fordi det lå en ny tann under.
derfor er jeg også usikker på hvorfor din manns tenner "forskjøv seg", lå det ikke en tann under? for det ville jeg tro var det viktige. ligger det en ny tann under som skal fram, vil jo den trenge seg opp når den over blir trukket... eller?  men det spørs jo hvilken tann det dreier seg om, om det er en som blir skiftet ut, eller en som skal være der permanent.
å trekke en tann er vel også en mye mindre jobb enn å plombere, tar kortere tid for barnet + ikke så mye vits i å reparere en tann som uansett blir felt innen kort tid. er det jeg tenker.
men kanskje noe mer tannfaglige  her inne?
|
|
|
04-03-2008, 15:56
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Moelv
Meldinger: 1,368
|
|
|
Jeg trakk en melketann pga betennelse da jeg var rundt 4, og det kom ikke noen ny tann opp på lange tider, selv om det sikkert lå en tann under
(om det er derfor jeg har "interessant" tanngard vet jeg ikke, jeg er for gammel til å ha blitt fanget opp av tannregulerings-maset)
De nye tennene ligger vel under og ser klare ut i lange tider før de faktisk bryter igjennom, vet i hvert fall at man kunne se visdomstennene til eldstemann da han var 10-11 år, og de har enda ikke kommet opp..
|
Mymlen
Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008
Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen
|
|
|
13-03-2008, 16:35
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 3,326
|
|
|
Tror egentlig de færreste tannleger fikser hull i melketenner, når barnet er såpass stort... Jeg ser egentlig ikke helt poenget heller, så lenge det er snakk om EN tann... Lillegutt her falt og slo fortanna si i overkjeven for 2 mnd siden og måtte trekke den. Det går jo på at tanna bak kan bli råtten og sånn, og melketennene skal jo dette ut før eller senere uansett, så jeg stresser overhodet ikke med skeive tenner eller noe sånn...
I og med at mannen din måtte trekke flere tenner er det jo mer naturlig at de andre tennene flyttet på seg, men som det sies over her, det ligger jo også nye tenner på lur, ikke veldig langt nede i kjevene, så jeg tror det er begrenset hvor skeive tennene kan bli altså...
|
20-03-2008, 21:47
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2003
Sted: Vesterålen
Meldinger: 1,268
|
|
|
Nå har mine unger heldigvis ikke fått hull i melketennene før i 8 års alder, og da reparerte dem to hull på henne, og det var i melketennene. PÅ han valgte dem å la være da de mente den kom til å løsne selv, lite hull og ingen fare for tanna ved siden av. Siden tanna ble verre etter noen mnd dro vi til tannlegen og hun trakk den, han var da 10 år! Syns dt hørtes rart ut å trekke melketenner på en fireåring da de enda skal ha dem noen år til!
bedøvelse må dem jo ha uansett trekking eller boring, så vondt gjør det jo ikke
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:05.
|