Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-04-2008, 09:58   #1
Veteranmedlem

Elinor sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sør Trøndelag
Meldinger: 3,707
MP Rating: 0% (0)
Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.Elinor har et ubeskrivelig bra rykte.
Vaksine med influensa i heimen?

Tøtta skal ta tremånderesvaksine i morgen, men storebror på to år har stygg hoste, veser når han puster og har feber (det var status i går kveld i hvertfall, nå er han litt bedre). I tillegg syns jeg tøtta var bittelitt tett i nesa nå på morgenkvisten.

Skal jeg ringe og utsette vaksinen? Jeg kunne ha ringt å hørt med helsesøster også, men erfaringsvis vet jeg at hennes råd av og til er som rusisk rullet. Noen som vet? Blir veldig glad for svar altså.
Gammel 29-04-2008, 10:30   #2
Medlem

-3barnsmor- sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 360
-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.-3barnsmor- er fantastisk mot andre.
Sv: Vaksine med influensa i heimen?

Fant dette på barnelegene.no

Er det noen som ikke bør få vaksine ?
Generelt sett bør alle barn som får vaksine være friske. Har en for eksempel feber på grunn av en halsbetennelse bør en være helt frisk fra denne, før noen vaksine settes. Barnet kan vaksineres om det har en lett forkjølelse uten almensymptomer eller feber.

Barn som har reagert uvanlig sterkt på en foregående dose av samme vaksine skal i regelen heller ikke ha flere vaksiner av det slaget.

Det skal gå minst 3 uker mellom hver gang en setter vaksinen.

Enkelte av vaksinene inneholder levende mikrober. Av de vaksiner som er med i det vanlige vaksinasjonsprogrammet gjelder det for meslinge-, kusma-, rubella- og BCG- vaksinen. Dessuten de ganger poliovaksinen gis i tablett-form. Disse levende mikrobene er sterkt svekkede, og vil ikke skape problemer hos et barn (eller en voksen) med normalt immunforsvar. Levende vaksiner skal ikke gis til de som har spesielle sykdommer som omfatter svekket immunforsvar. Gravide skal heller ikke ha levende vaksiner. Dette skal heller ikke gis til de som får spesielle medisiner som svekker immunforsvaret. Viktigst av disse medisinene er steroider og cellegift når det tas som tabletter eller i sprøyteform. Hvis en strålebehandles skal en også i regelen unngå levende vaksiner. Noen ganger vil det være riktig å gi vaksinene også om barnet faller inn i noen av disse kategoriene, men da må en først ha diskutert det med en lege. Steroider som gis som inhalasjon (på forstøver) eller som krem/salve påvirker i svært liten grad immunforsvaret. Som hovedregel skal de som får dette da ha vaksiner på vanlig måte.

http://www.barnelegene.no/publisher/...=14&tekstid=99
Gammel 29-04-2008, 10:57   #3
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 2,532
MP Rating: 100% (1)
matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.matelulla har en strålende fremtid.

Lillebror har ikke fått vaksinen enda. Vi valgte å vente foordi han fortsatt er tett i nesa etter rs-runden i vinter.
jeg ville ventet om jeg var deg. Bedre at de er 100% når de får vaksinen. Erfaringsmessig blir de ofte litt sjuke etterpå.
Gammel 29-04-2008, 11:54   #4
Supermedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Trønder på Nordmøre
Meldinger: 857
MP Rating: 100% (2)
Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.Tossi har en strålende fremtid.

Jeg ville ventet.

Vi har erfaring med årets influensa - de første tegnene (hoste og nysing) dukket opp hos storebror for snart tre uker siden, og han småhoster fortsatt litt innimellom. Jeg begynte for to uker siden, og lillesøster for en uke siden. Vi hoster fortsatt kraftig. Lillebror er sannsynligvis i startfasen nå. Det er hosten som kommer først, har jeg inntrykk av - feberen kommer etterhvert og går i bølgedaler.

Så årets influensa er lumsk og langvarig, så om du synes jenta di er litt tett i nesen nå, er det ikke usannsynlig at influensaen er på vei til henne også. Krysser fingrene for at hun slipper, men jeg ville ha avventet vaksinering for sikkerhets skyld - influensaen er en stor nok belastning på immunforsvaret.
Tossi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-04-2008, 12:38   #5
Seniormedlem

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Ved sjøen
Meldinger: 1,558
Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.Asti har en strålende fremtid.

Dersom du tror hun er på vei til å bli forkjølet hadde jeg ventet

Brumlemann her har vært forkjølet nå i 3 uker...hoster og er tett i nesen fremdeles...varer visst eviglege denne inlkuensaen!!!

men iallefall....så skulle han hatt vaksinen i morgen. <men den utsetter jeg
Gammel 29-04-2008, 12:43   #6
Veteranmedlem

Be@te sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 3,928
Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.Be@te har en strålende fremtid.

Jeg ville ventet. Stol på magefølelsen din du. Tvil skal komme tiltalte til gode så ta det senere, jeg ville i alle fall ikke spilt russisk rulett med HS.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:17.