|
 |
|
22-06-2008, 13:35
|
|
|
Gjest
|
Trenger innspill! Uplanlagt gravid m nr 3.
|
|
Jaja... Overskiften sier vel sitt.
Tok en test i dag tidlig, og selv om DEN var positiv, så kan jeg ikke si at vi er det samme.
Hvertfall ikke udelt positive! Når det er sagt, så hadde vi vel forsåvidt planlagt å få en nr 3 etterhvert, når ting lå litt mer til rette for det.
Saken er den at vi har rett og slett ikke råd til en ny baby nå!!!
Vi MÅ i tilfelle ha ny bil. Den vi har er ikke stor nok til tre barneseter baki.
I tillegg er økonomien trang nok som den er.
Nr 2 er fortsatt under året, altså vil vi få to bleiebarn, to vognbarn, to sprinkelsengbarn osv.
Jeg trenger derfor innspill fra dere som har sittet i samme situasjon.
Hva valgte dere, og hvorfor?
Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å ta abort, men må jeg så må jeg... 
Hvis ikke trenger jeg i allefall GODE råd om hvordan vi kan løse dette med økonomi. Vi jobber begge 100% men det er altså ikke nok egentlig, for vi tjener ikke så fett noen av oss. Det er vanskelig nok som det er å få kabalen til å gå opp.
Håper jeg får mange mange svar. Er litt frustrert og lei meg nå...
Ville jo gjerne at det blå krysset skulle gjøre meg kjempeglad! Men men...
|
|
|
|
22-06-2008, 18:14
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,394
|
Sv: Trenger innspill! Uplanlagt gravid m nr 3.
|
|
Ligner på oss de. Nr 3 var innmari uplanlagt for å sei det slik. Og eg har aldri kommen meg i jobb mellom svangerskapa heller.
Må vel ærlig innrømma at dei første vekene var eg ikkje særlig glad for den lille spiren min. Som dykk måtte me ha ny bil, me hadde allerede 2 bleieunger, ikkje plass i huset, dårlig råd og i det heile tatt.
Men me har no fått det til på eit vis. Og eg ville ikkje vert den lille tulla mi foruten.
Send meg gjerne ein pm dersom du vil.
|
|
22-06-2008, 18:19
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,582
|
|
|
Har ikke råd å gi deg, men ville bare gi deg en god

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
|
|
|
22-06-2008, 19:38
|
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,206
|
|
|
22-06-2008, 19:51
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2003
Sted: Ved havet!
Meldinger: 2,492
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Berta
|
Jeg har ikke noe positivt og si om Amathea, denne rådgivningingen er ikke på noen som helst måte nøytral....
Send meg gjerne en pm dersom du ønsker og høre mine erfaringer, både om og få en uplanlagt nr 3 og om vurderingene vi gjorde rundt dette
|
22-06-2008, 20:06
|
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,206
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Sprell
Jeg har ikke noe positivt og si om Amathea, denne rådgivningingen er ikke på noen som helst måte nøytral....
Send meg gjerne en pm dersom du ønsker og høre mine erfaringer, både om og få en uplanlagt nr 3 og om vurderingene vi gjorde rundt dette 
|
Jeg sender deg gjerne en PM, men jeg vil be deg om å ikke komme med slike påtander uten å virkelig ha noe å vise til.
Amathea får også offentlig støtte direkte fra statsbudsjettet og SINTEF har gjort en meget grundlig undersøkelse av organisasjonen, og kunne haldigvis bekrefte at myten om ikke nøytral veiledning og linjer til kristne organisasjoner og abortmotstandere ikke holdet stikk overhodet.
For flere år tilbake fantes det enkelte kontorer med uredelige hensikter, og dette kunne de holde på med fordi hvert enkelt kontor var for seg selv uten noen overordnet ledelse. Etter hvert ble det heldigvis en overordnet ledelse og samkjøring av hele Amathea som gjorde at veiledere med urederlige hensikter fikk sparken og det føres en nøye kontroll med ansatte og deres veiledning. Derfor synes jeg det er utrolig trist at enkelte forsøker å sverte orofesjonelle veiledere som gjør en så viktig og bra jobb uten å virkelig ha sett med egne øyne hva som gjøres, hva som sies og ikke sies. Mange steder landet rundt har også lokalkontorene tett samarbeid med sykehusene i form av at Amathea feks kan henvise kvinner direkte til sykehuset for abort - noe som forekommer nokså ofte. Det går også den andre veien, hvor sykehuset ser at de har kvinner de ikke har tid og kapasitet til å følge opp, sendes til Amathea for veiledning.
Om du mener det finnes uredelige ansatte hos Amathea, vil jeg heller be deg klage dette inn for feks fylkeslegen enn å sverte hele Amathea på den måten du gjør her.
Sett deg skikkelig inn i en sak før du uttaler sånne ting, eller klag enkeltmennesker inn for fylkesmannen samt rapporter til Amathea sentralt om beklageligvis du har støtt på noen som ikke gjør jobben sin, for det skal ikke forekomme. Å sverte Amathea i sin helhet er ikke rettferdig av deg.
Rapporten fra SINTEF som bekrefter at Amathea ikke har noe med anti abort, kristen organisasjon eller ikke nøytrale veiledere å gjøre, finnes her:
http://www.sintef.no/upload/Helse/Le...%20Rapport.pdf
Den er fra 2006
Utdrag fra SINTEF sin koklusjon:
Sitat:
Kvinner har krav på, og mange har behov for, nøytral abortrådgivning
eller veiledning ved et uønsket svangerskap for selv å kunne ta et valg
på fritt grunnlag. Amathea gir etter vår vurdering et kvalitativt godt
tilbud om slik rådgivning. Stiftelsen har store ressurser til rådighet i form
av god økonomi (og dermed også god tid i konsultasjonene),
spesialkompetansen hos rådgiverne og solide modeller og metoder for
veiledningen. Etter vår vurdering arbeider rådgiverne forskningsbasert så
langt mulig er, og den betydelige veileder-kompetansen som ligger i
Amathea bør bevares, uansett utfall av beslutninger om videre drift.
|
Sitat:
Ettersom største delen av Amatheas virksomhet dekker tjenester
som er nedfelt i lovverket, bør et slikt tilbud være tilgjengelig.
Dersom beslutningstakerne vurderer konkurrerende alternative
tilbydere for denne helsetjenesteytelsen, bør disse underlegges
tilsvarende evaluering i forhold til tilgjengelighet og kvalitet.
|
Sitat:
Totalt sett svarte 84,2 % at samtalen hadde vært til hjelp for dem i deres
situasjon. 12,8 % svarte både/ og, mens bare 2,1 % svarte at samtalen
hadde vært til liten eller ingen nytte. 94,3 % syntes de fikk snakket om det
som var viktig for dem, og hele 97,5 % ville anbefale andre å oppsøke
Amathea dersom de skulle komme i liknende situasjon som de selv er i. 98,4
% opplevde at det var satt av nok tid til samtalen, og 96,1 % fikk høy eller
ganske høy grad av tillitt til fagpersonen de snakket med. 93,4 % syntes
rådgiver hadde høy eller ganske høy grad av innsikt i den typen problem de
presenterte.
Det var ikke store variasjoner i brukernes fornøydhet i forhold til temaene
som hadde blitt tatt opp i samtalene. På spørsmål om samtalen var til hjelp
for dem svarte de aller fleste (over 90 % i de fleste tilfeller) i høy grad eller i
ganske høy grad. Det samme gjaldt rådgivernes innsikt. De aller fleste
syntes at rådgiverne hadde god innsikt i de temaene som ble tatt opp.
|
Sitat:
Flere nevner tid som et viktig aspekt i Amatheas tilbud, samt at de var blitt
møtt med nøytral veiledning
|
Hadde ikke Amathea vært nøytralt, og hadde de hatt til hensikt å få kvinner til å ikke ta abort, ville neppe tallene vært såpass høye....  Denne undersøkelsen med disse tallene er utført uten "hjelp" eller medvirkning fra Amathea. Disse tallene her er det Sintef som har samlet inn.
Når det gjelder punktet i målsettingene/formål å få ned aborttallene, dreier dette seg overhodet ikke om anti abort. I så fall er også helsetasjon for ungdom også anti abort siden de har samme målsetting. Å bidra til å få ned tallene på abort, og/eller antall uønskede graviditeter, innebærer å bidra med gratis prevensjonsopplysning som feks å undervise om prevensjon på ungdomsskoler og videregående. Det dreier seg om å tilby gratis prevensjonsveiledning per telefon eller oppmøte, saamt gratis kondomer.
Sist endret av Berta; 22-06-2008 kl 20:37.
|
|
|
22-06-2008, 22:47
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,259
|
|
|
Har du begynt å jobbe igjen etter permisjon?
Det å ha rett til permisjonspenger vil jo være ganske viktig i deres situasjon, den engangsutbetalingen man får rekker jo ikke særlig langt.
Har dere hus/leilighet som dere eier, eller leier dere?
Hvis dere eier kan dere jo høre med banken om dere bare kan få betale renter for en periode. Veit jo at dette ikke er noen langsiktig løsning, men alt hjelper.
Barneutstyr kan jo lånes eller kjøpes brukt, det trenger ikke å bli så dyrt. Å viktig å prøve å spare inn på de områdene man kan.
Hva slags bil er det dere har nå da? Er det noe mulighet for å plassere ett sete foran? Blir kanskje litt dårlig plass til en voksen og to barneseter baki, spørs sikkert litt på bilen og setene?
Jeg har ikke mer enn ett barn da, men ville bare dele litt hvordan tanker jeg ville gjort meg hvis jeg plutselig satt i din situasjon..
Lykke lykke til uansett hvordan valget ditt blir. Håper du får mange flotte tips!
22-06-2008, 23:05
|
|
|
Gjest
|
|
|
Joda, jeg begynner å jobbe igjen nå hvert øyeblikk, så jeg rekker å opparbeide meg rett til permisjonspenger. Heldigvis.
Noen som mvet om NAV regner ut summen på bakgrunn av faktisk stillingsprosent og timelønn, eller om de ser på lønnslippene?
For hvis det siste er tilfelle, så kan jeg jo jobbe masse overtid... Også vil jeg få igjen for det også i permisjonstiden? Eller? 
Vi MÅ ha ny bil hvis det skal komme en til. Vi har riktignok en forholdsvis stor stasjonsvogn i dag, men det er ikke plass til tre baki, når det skal stå barneseter på minst to av plassene.
I og med at vi må ha søskenvogn/to vogner også, så kan vi rett og slett ikke dra lenger enn til butikken med den vi har i dag...
Arrrggghhh... Blir helt gal jeg! Vurderer å sende en mail til Amathea. Men de er for langt unna i dette fylket, til at jeg kan reise på kontorbesøk. Tar de imot tlf-"møter" Berta? Og kan de råde meg i det økonomiske spørsmålet? (Hvis du vet det da).
Vi har egentlig ikke plass i huset heller, men akkkurat DET ser jeg på som et mini-problem. Der det er hjerterom er det husrom...
Tusen takk for alle tilbud om PM'er også.
Mulig jeg benytter meg av tilbudet om noen dager. Jeg har mistet endel i tidlig SA'er før, så jeg venter til jeg har passert uke 6, slik at jeg ser om naturen bestemmer utfallet selv først.
Takk til alle som har svart! 
Jeg tar gjerne imot flere inspill...
|
|
|
|
23-06-2008, 15:37
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 3,024
|
|
|
Jeg ble uplanlagt gravid med barn nr4 vi måtte også ha oss ny bil ..7 seters bil og det er ikke bare bare å finne.
Jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid så jeg ble rimelig overrasket da jeg testet positivt  .
Jeg hadde også nettopp startet å studere...men etter første dagen (med sjokk,glede, snørr og tårer og vi fikk tenkt oss om) så bestemte jeg meg for å fortsette å studere selv om jeg var gravid og det gikk helt fint.
Ny bil måtte til selvsagt.
Men for å være helt ærlig så er jenta mi noe jeg aldri ville vært foruten.
Siden dere uansett ville ha ett barn til (selv om det var senere)så syns jeg det er viktig å tenke dere nøye om før en evt. abort.
Bilen trenger jo ikke være dyr.
Bilen vi solgte var en ford mondeo st. vogn 96 modell og den fikk vi 3 barneseter i  . og de er billige nå.
Håper dere blir enige.
Sist endret av Missi; 27-06-2008 kl 02:52.
|
|
|
26-06-2008, 12:55
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 1,694
|
|
|
Sånn på den positive siden, så vil de små helt sikkert ha stor glede av hverandre og du får et nytt mirakel på besøk 
Skjønner godt det kan være vanskelig med økonomien, ihvertfall hvis dere må veier hver krone hver eneste dag for å få dette i orden.. Denne ungen kommer sikkert til å bli billigere enn barn nr 1, for du har sikkert litt klær og utstyr liggende?
Utstyr trenger ikke alltid være nytt, grindsenger og lignende kan du sikkert finne til en veldig billig penge på finn.no eller bruktannonser i aviser eller bruktbutikker (der går det ofte an å prute på en allerede lav pris òg). Barnevogn/søskenvogn hender det til og med at folk gir vekk hvis de har noe eldre stående, bare du følger med i avisen.
Vi har heller ikkje så mye penger, kun en inntekt og huslån her, men klarer oss helt fint, lillegutt fikk f.eks en avansert fisherprice leke for 15kr på FRETEX som ingen hadde skjønt var brukt om eg ikkje hadde sagt det.
Hvis dere tjener lite nok, kan sikkert nav hjelp dere. Vet det er noen tilfeller en kan ha rett på dobbel barnetrygd.
Vet ikkje kor lite dere har å rutte med, men det finnes ihvertfall måter å redusere utgiftene med småbarn.
Lykke til, håper dere finner ut av det! og støtter absolutt de som sier snakk med noen "proffe" her
|
|
|
 |
|
|
Stikkord
|
Ingen Tags registrert Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden. Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.  |
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:31.
|