Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-10-2008, 07:44   #1
mHm
Medlem

mHm sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Langt inni skogen
Meldinger: 317
MP Rating: 0% (0)
mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.
Akvariefisk

Er det noen her inne som holder på med akvarie? Vi fikk et lite akvarie i går. Med fisker og alt. Men dette kan vi ikke så veldig mye om. (Mamma og pappa hadde stort akvarie da jeg var liten, men satte meg liksom ikke så veldig inn i hva som foregikk oppi der.)

Vel... Akvariet er lite (60l).
Hvor mange/store fisk er passe oppi der?
Hvor ofte må det gjøres rent? Eller tas der når det ser sånn ut?
Hva slags mat er best å gi dem? Pellets eller flak?

Vi fikk med:
En diiiger slørhale. Den største jeg noensinne har sett...
En stor sånn fisk med sugekopp under. (Vi fikk dem i en 10 liters bøtte og da måtte den ligge med bøyd hale for å få plass på bunnen.)
To mellomstore gule stripete fisker med to lange "armer" foran.
Og fire små grå med lys stripe på.

Bekymrer meg litt for at de to store har altfor liten plass oppi der.

Alle gode råd og tips mottas gjerne. Dette er egentlig gubbens prosjekt, men klarer ikke å la være å engasjere meg litt da. Også jeg som synes små fisker ekkelt...
mHm er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 08:33   #2
Medlem

boop sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 61
boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.boop er bare skikkelig grei.
Sv: Akvariefisk

oj, jeg synes det høres fryktelig trangt ut... har ikke så mye peiling jeg heller egentlig men akvaforum.no har et fint nybegynnerforum

"Gi barna kjærlighet, kjærlighet og atter kjærlighet - så kommer folkeskiken av seg selv." Astrid Lindgren
boop er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 08:43   #3
Supermedlem

Lena09 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,455
Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.

en antakelse på antall fisk ift. akvarie er at et godt akvarie for fisker er et akvarie der det er et plassforhold på min. 1L vann pr cm fisk.. Altså, 3cm stor fisk vil ha min. 3L vann for seg selv liksom

Fant det her: Slørhaler eter på plantene - Akvarieforum på Akvaforum.no

Vi fikk og høre det når vi kjøpte fisk, så jeg vil tro at du har litt for mange fisk i forhold til størrelsen på akvariet.
Gammel 16-10-2008, 09:26   #4
Seniormedlem

Cathie sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 2,019
Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.

Har en 70L selv, og kan litt om akvarier...
Men er langt fra noe ekspert.

Regel nr 1 er vel strengt tatt at akvariet skal stå en 3-4 uker med aktiv pumpe før man tar oppi en eneste fisk. Pga avfallsstoffene fiskene produserer vil omdannes til Nitritt som er gift for fiskene hvis ikke pumpen har fått opparbeide seg den bakteriekulturen som trengs for å bryte ned denne giften.

Og etter 3-4 uker så kan man såvidt putte oppi en par-tre fisker for å bygge opp denne bakteriekulturen sakte men sikkert.
Nå forstår jeg det sånn at dere har all fisken allerede, og da må man faktisk skifte 50% av vannet hver dag i et par uker hvis fiskene skal overleve... Selvfølgelig kan dere være heldige, men jeg ville ikke regnet med det.
Første bud er hvertfall å kjøpe en nitritt test på dyrebutikken, og følge med denne!

Fiskedatabasen - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk
Her kan du søke på fiskenavn og se hvor stort akvarie de trenger...
Den mallen deres er nok alt for stor for et så lite kar desverre.. Den må nok ha en opp mot 200L når den er så stor.

30% av vannet må skiftes ca hver 3. uke.
Gammel 16-10-2008, 09:55   #5
mHm
Medlem

mHm sin avatar

mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.mHm har mye å være stolt av.

Ja alle fiskene er på plass. De fulgte jo med akvariet. Pumpa fulgte jo også med akvariet og vi vaska den ikke ren fordi jeg mener jeg en gang har hørt noe om at det som er inni pumpa skal være der... Så sånn set er jo akvariet på en måte ferdig innkjørt. Fiskene ble transportert i vann fra akvariet og dette ble helt oppi sammen med en del nytt vann... Har det noe å si...

Og hva skal jeg gjøre med de store fiskene da? Orker jo ikke å ta livet av dem heller.
Fanken. Kanskje gubben må få kjøpe et stort akvarie alikevell da.
Gammel 16-10-2008, 10:16   #6
Supermedlem

Ragdoll sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,087
Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.

Slørhalen din har nok for liten plass ja.
Du kan høre med en dyreforetning om de vil kjøpe slørhalen din, eller gi den bort/selge til noen med et større akvarium.
Regner med at sugekoppfisken er en ancistrus:

De kan bli opp til 12- 15cm. Blir nok også for stor for karret ditt etter hvert. Du får kjøpt "tabletter" til foring av disse. Men ofte finner de mat selv. De er algespisere.
Hvilke andre fisker du har er vanskelig å si...
Pumpa kan du skylle/gjøre ren i akvarievann.
Som de andre sier er "Akvaforum" et sted å lese når man lurer på noe om fisk. Her er litt info for nybegynnere.

Ofte blir det sånn at når man får seg et akvarium så får man "litersyken"....
Jeg begynte med et akvarium på 50L. Nå har jeg et på 375L. Og jeg vil gjerne ha større
Her er Ragdolls stolthet

...

Galleri

Sist endret av Ragdoll; 16-10-2008 kl 11:52.
Ragdoll er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 10:40   #7
mHm
Medlem

mHm sin avatar

Takk for tilbudet, men holder til i Akershus. Blir litt langt for å hente det synes jeg. Og det er nok ingen fare for at jeg blir bitt av litersyken. Dette lille akvariet var et kompromiss. Gubben har ønska seg akvarie i flere år, men jeg kan ikke fordra noen former for levede fisk

Ang den sugekoppfisken, så har den ikke sånne lyse prikker... Og den er allerede stooor. Den fikk jo ikke plass på bunnen av en sånn vanlig vaskebøtte... Grusomt ekkel er den. Og kroppen på slørhalen er jo større enn knyttneven min. Og den digre halen...

Nei, send meg gjerne både slanger og edderkopper bare jeg slipper å ta i fisk...
Gammel 16-10-2008, 11:51   #8
Supermedlem

Ragdoll sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,087
Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av mHm Vis post
...

Nei, send meg gjerne både slanger og edderkopper bare jeg slipper å ta i fisk...

Alternativet til å gi bort fisk er jo at dere kan få et eksklusivt sushimåltid!

Galleri
Ragdoll er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 12:56   #9
mHm
Medlem

mHm sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Ragdoll Vis post

Alternativet til å gi bort fisk er jo at dere kan få et eksklusivt sushimåltid!
ÆSJ!!!

Jeg har nå prata med dyrebutikken, og kan få levere dem der.
MEN... så er det disse unga da. Frøkna mener at slørhalen er såååå søt. Og minstemann er jo helt i ekstase over den store ekle sugekoppfisken.

Hva skal jeg gjøre da?
Legge den dårlige samvittigheta på hylla og gi de bort i morra eller undersøke pris på et større akvarie?
Gammel 16-10-2008, 13:39   #10
Seniormedlem

Cathie sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 2,019
Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.Cathie har en strålende fremtid.

Det som er greit å tenke over er at jo større akvariet er, jo lettere er det å holde!
Og 2-300 L er faktisk ikke så stort som det høres ut som!
Skulle gjerne hatt ett hvis jeg hadde hatt plass.

Nydelig akvarie Ragdoll, hvordan bakgrunn er det?
Mitt er bakgrunnsløst enn så lenge, ikke pent!
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 11:31.