GRATIS:
Paint.Net brukte jeg i lang tid og hadde brukt enda om jeg ikke hadde begynt med digiscrapping. Skulle gjerne ha fortsatt å bruke det, men men med størrelser på 3600x3600 og oppløsning på 300 dpi, ble PN for lite og altfor treigt. Til vanlig bildejusteringer/manipuleringer er det enkelt i bruk og har "alle" muligheter. Her har du muligheter å jobbe i lag om du ønsker det.
PhotoFiltre er et lite program, som visstnok er veldig bra. Denne kan du også få i norsk, dette kan jo være ok. Husk da å laste ned språkfila
Dette programmet har jeg selv ikke brukt og kan derfor lite om det i praksis. MEN det får svært mye skryt. Om man er avhengig av å jobbe i lag, må PhotoFiltre Studio lastes ned og betales for, dette er ikke dyrt regner jeg med (Mellom 150-500 kroner)
GIMP er en gammel traver, såkalt "open source" og dermed gratis. Noen mener det er ett "tungt" grensesnitt på dette programmet, det mener jeg selv også. MEn det er noen år siden jeg forsøkte det sist
Her kan man jobbe i lag, justere og fikle med det meste.
Dette programet er en hårsbredd fra å kunne gjøre det samme som Adobe Photoshop!
PhotoPlus er også et gratisprogram som skal være OK, vet ingenting om dette selv.
Picasa et lite, men greit program. Ikke noen tung sak, men du fr gjort det du trenger for å freshe opp bildene. Dessuten har dette programmet indexering av bildene og det leter opp ALLE bildene du har på HD.
FOR NOEN PENGER:
Adobe - Photoshop Elements er programmet jeg selv bruker og er til nå godt fornøyd. Det er kjapt, ikke for dyrt og har masse ressurser liggende på nett.
I dette programmet kan man jobbe i lag, justere, tegne etc. Har en svært god RAW-converter.
http://www.corel.com/servlet/Satelli...1#tabview=tab0
Dette er svært populært og koster heller ikke skjorta, men er noe dyrere en overnevnte - men har vel også endel flere og avanserte muligheter.
Kjenner ikke lengre programmet, men brukte det aktivt når jeg studerte. (Det lå som standar redigeringsprogr. på studiePCne)
DYRT - og profft!
Adobe Photoshop.
Dette er jo kremen av kremen innen fotoredigering, MEN det nok like mye et program for de proffe innen design, art og foto. Dette er et DYRT program, hvertfall om en ser det fra min side
mellom 7.000-15.000! MEN om du er student så kan man få det ned i 1500,-. DEt har et grensesnitt som er OK, men det tar ÅR å kunne det godt og ta utbytte av alle mulighetene!
Så dermed sier jeg LYKKE TIL!!
Både med kamera og eventulet behandlingsprogram. Spør gjerne om det er noe du lurer på
MVH Reggius