Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-07-2006, 20:29   #1
Supermedlem

Liten pike sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: trøndelag
Meldinger: 684
MP Rating: 0% (0)
Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.
hm Hvordan kan jeg lære meg å sy...?

Noen hjelpsomme her som kan gi meg litt hjelp?

Har hatt interesse for klær og sying lenge, men har kun prøvd meg fram på egen hånd. Har sydd noen vesker, men jeg har sååå lyst til å sy barneklær. Noen som vet hvordan jeg kan lære meg grunnleggende teknikker og evt hvordan sy etter mønster? Er det noen gode bøker om sying (lærebøker)? Eller fins det sykurs i Trondeheim jeg kan melde meg på?

Liten pike er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-11-2006, 14:02   #2
Medlem

Maradia sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Eastfold
Meldinger: 381
Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.Maradia er et navn alle kjenner.
Sv: Hvordan kan jeg lære meg å sy...?

Tydeligvis ikke så mange som har synspunkter på saken... Jeg er ikke noe unikum jeg heller, men... Har du symaskin? Hvis ikke, er punkt 1 selvfølgelig å kjøpe en rimelig symaskin. Men ikke kjøp den billigste du finner. Jeg kjøpte en på jernvaren her i bygda for noen år siden, for å ikke tape så mye penger hvis jeg allikevel ikke kom til å bruke den mye. Du aner ikke hvor mange timer jeg har måttet demontere den for å finne tråder som sitter fast på odde steder...

Jeg konkluderte med at jeg har brukt den masse, men alltid fått syopplevelsen ødelagt av maskinkrøll. Så i sommer kjøpte jeg meg en ny Husquarna (fordi jeg vet at det er et godt merke, og det er bra garanti.) (Flere her inne er også fornøyde med Janome, men jeg gikk for merket mamma alltid har brukt )
Lett å være etterpåklok; jeg skjønner selvfølgelig at jeg burde kjøpt et bra merke den første gangen, og heller solgt maskina på Finn eller noe sånt hvis den overhodet ikke hadde blitt brukt.... Og jeg elsker selvfølgelig min nye maskin
Jeg tror det beste rådet for å bli flink, er å sy masse. Begynn med lette ting, lavendelposer til klesskapet, hva som helst, bare for å få en følelse med maskina. Kjøp enkle mønstre, billig stoff - og prøv, prøv og prøv igjen
Du kan jo f.eks. kjøpe Burda med masse mønster for en rimelig penge.
Det verste som kan skje er jo at du bruker lang tid og må rekke opp mange ganger. Men hvis du har lyst til å lære, kommer du til å lære
Lykke til fra en halvlært røver

See a world in a grain of sand, and a heaven in a wild flower
Hold infinity in the palm of your hand, and eternity in an hour -William Blake

Maradia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2006, 14:20   #3
Supermedlem

jentemamma sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Ved Oslofjorden
Meldinger: 1,234
jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.jentemamma har en strålende fremtid.

Hvis du skal sy klær kan jeg anbefale mønstrene til stoff og stil. Det gjør sy opplevelsen mye bedre.

Det er riktig nok bare en størrelse pr pakke men mønsteret du får er bare å legge rett på stoffet uten å tenke på sømrom og tillegg osv.

Kjøper man mønster med mange størrelser i blir det fort litt mere komplisert å få det riktig til.

Jeg er helt enig som det står over. Du trenger en skikkelig symaskin av et godt merke.
fels husqvarna, bernina, bernette, elna, janome osv. Gå til en sybutikk og få hjelp der. Som regel kan du enten få prøve symaskinen i butikken eller låne den hjem for å prøve.

Start med enkle ting. Gjerne gardiner, duker osv så det er litt lengde på sømmene slik at du blir godt kjent med hvordan maskinen oppfører seg.

"Sy" deg igjennom instruksjons boken til maskinen - prøv de forskjellige sømmene.

Velg mønstre som har få deler til å begyne med. Bukser med gylf er mye vanskeligere enn en uten.

lykke til
Gammel 10-07-2007, 18:40   #4
Supermedlem

Liten pike sin avatar

Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.

Tusen takk for svar ! Lurer på litt flere ting jeg da. Har hørt at jeg må kjøpe en maskin med overlock....hva er det?

Kunne tenkt meg å sydd litt barneklær, bukser med strikk i livet (haremstil), men hvor kan jeg få kjøpt fine stoffer, evt oppskrifter i trondheimsområdet?

Liten pike er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-07-2007, 21:30   #5
Seniormedlem

popsinune sin avatar

Medlem siden: Jun 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,338
popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.popsinune har en strålende fremtid.

Du trenger ikke overlock, det er en egen maskin (fra ca 4-5000,-) og lager slike sømmer som du ser på innsiden av kjøpte plagg i strecth-stoff.

Man kan like greit bruke zikkzakk-søm på en vanlig symaskin. Ser ikke like pent ut, men fungerer bra.

Mønster:

Start et abonnement på Alt om Håndarbeide ( http://www.altomhaandarbeide.no/ )
Masse basismønster - kjekt å ha !

Kjøpt Burda, eller Kreativ eller lignende blader på Narvesen.
popsinune er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-07-2007, 08:39   #6
Supermedlem

Liten pike sin avatar

Tusen takk! Da har jeg kjøpt meg et abonnement på bladet, gleder meg til å lære masse nytt

Gammel 12-07-2007, 18:55   #7
Supermedlem

Positiv :) sin avatar

Meldinger: 525
Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.

Ville bare tipse deg om at biblioteket har masse fine bøker og tidsmagasiner som du kan låne gratis, så slipper du å blakke deg på narvesen..for det kan bli dyrt
Har selv lånt masse "lær å sy" osv der og har hatt stor hjelp i disse bøkene
Gammel 12-07-2007, 20:05   #8
Seniormedlem

shamu sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 2,967
shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Positiv :)
Ville bare tipse deg om at biblioteket har masse fine bøker og tidsmagasiner som du kan låne gratis, så slipper du å blakke deg på narvesen..for det kan bli dyrt
Har selv lånt masse "lær å sy" osv der og har hatt stor hjelp i disse bøkene
Hvis du ikek bor i en by hvor det tydeligvis er veldig populært og hver gang du kommer innom biblioteket så er det ikke noe spennende å låne...

Skrytetråden min
shamu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-07-2007, 20:57   #9
Supermedlem

Positiv :) sin avatar

Meldinger: 525
Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.Positiv :) har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av shamu
Hvis du ikek bor i en by hvor det tydeligvis er veldig populært og hver gang du kommer innom biblioteket så er det ikke noe spennende å låne...
Hehe..ja det er sant! Jeg har et stort og to små bibliotek her, så jeg er nok bortskjemt der
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:16.