Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-11-2008, 09:55   #1
Medlem

*Marie* sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 391
MP Rating: 100% (2)
*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.
Hvordan strikke knute?

Skal begynne på et nytt strikkeprosjekt, denne gangen langt mer avansert enn hva jeg har prøvd før.

På 1.pinnen skal jeg kun strikke knuter. 1. pinne er på vrangen av arbeidet. Oppskrifta forklarer slikt hvordan jeg skal strikke 1 knute: strikk 4 m i 1 m, strikk m vr på vrangen og r på retten, vr på vrangen, 4 m r sammen.

Kan noen være så snille og forklare dette litt enklere for meg?

Sist endret av *Marie*; 22-11-2008 kl 14:09.
*Marie* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-11-2008, 10:33   #2
Medlem

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 282
MP Rating: 0% (0)
pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.
Sv: Hvordan strikk knute?

For det første så høres det ut som om økningen skal foretas fra rettsiden av arbeidet, siden det første du gjør etter økningen er å strikke fra vrangen... ?

Når du skal strikke 4 m fra 1m, skal du strikke masken, men ikke løfte den av venstre pinne, lag kast (eller strikk en m i bakre maskeledd) strikk i m en gang til og avslutt m kast (evt strikk i bakre maskeledd.) Når du nå har 4 masker, slipper du den opprinnelige masken av venstre pinne.

Snu arbeidet og strikk disse fire maskene vr fra vrangen, snu og strikk de rett fra retten, snu og strikk dem vr fra vrangen. Snu en siste gang og strikk alle 4 m sammen til en maske.

Jeg ser det lett for meg i mitt hode, men å forklare er ikke like enkelt... Håper det gikk ann å forstå
Gammel 22-11-2008, 13:14   #3
Medlem

*Marie* sin avatar

*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.*Marie* har mye å være stolt av.

Jeg tror jeg forstår. Dette er det første jeg skal gjøre etter å ha lagt opp maskene, så er jo ikke noe rett eller vrangt enda. Men jeg antar at jeg skal snu den på vranga etter den første pinnen, slik at knutene kommer på innsida?

Er denne jakka jeg skal starte på, så er borden helt nederst som skal strikkes slik.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

*Marie* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-11-2008, 14:04   #4
Medlem

*Marie* sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av pinoccio Vis post
Når du skal strikke 4 m fra 1m, skal du strikke masken, men ikke løfte den av venstre pinne, lag kast (eller strikk en m i bakre maskeledd) strikk i m en gang til og avslutt m kast (evt strikk i bakre maskeledd.) Når du nå har 4 masker, slipper du den opprinnelige masken av venstre pinne.
Altså, jeg strikker første maske, setter den tilbake på venstre pinne. Lager et kast, strikker den første maska igjen og så lager et nytt kast. Blir ikke dette bare 3 masker? Setter du så maskene over på høyre pinne før du begynner å strikke vrangt og rett noen ganger?

Prøvde litt her og syntes det var innmari vanskelig å strikke sammen 4 masker, får liksom ikke tråden inn og ned gjennom alle. Bare vanesak det eller?

Gammel 22-11-2008, 18:40   #5
Medlem

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 282
MP Rating: 0% (0)
pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.pinoccio er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av *Marie* Vis post
Altså, jeg strikker første maske, setter den tilbake på venstre pinne. Lager et kast, strikker den første maska igjen og så lager et nytt kast. Blir ikke dette bare 3 masker? Setter du så maskene over på høyre pinne før du begynner å strikke vrangt og rett noen ganger?

Prøvde litt her og syntes det var innmari vanskelig å strikke sammen 4 masker, får liksom ikke tråden inn og ned gjennom alle. Bare vanesak det eller?
Har du fått til nå?

Skrev et lengre svar her, men i min søken, ser jeg du har fått hjelp på hobbyforum

Søt jakke forresten.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:05.