Sitat:
Opprinnelig postet av Liten pike
Jeg har alltid likt gamle møbler og vurderer nå å kjøpe noen for å pusse opp og selge. Noe jeg kan drive med i fritiden. Har noen ideer om å gjøre gamle møbler moderne, ved å trekke opp i sort skinn osv. Er det noen her som vet hvordan jeg kan lære meg litt om møbelopptrekking? Generell oppussing av gamle møbler? Kanskje jeg kan spørre om opplæring til noen som er møbelopptrekkere...
|
Jeg fikk også lyst til dette og satte i gang. Utdanningen: ett år på trearbeid grunnfag (hovedsaklig møbesnekring, med 4 timer møbeltapetsering i uka), så velger du spesialisering året etter, altså møbeltapetsering (finnes på holtet vgs i oslo, og noen få andre steder i landet), etter det er det 2 år i lære, med påfølgende svenneprøve- som består i å lage en ørelappstol helt fra bunnen av. Du får ett treverk og skal i 2 dager tegne hele stoppingen. Stoppingen er ikke skumplast, men snøring av fjører og stopping med krøllhår og ull. Så trekking med lerret og møbelstoff. Alternativt kan du ta 4 år i lære isteden. Men samme svenneprøve uansett
Jeg tok de to årene på skole, og droppet ut da det var tid for læringstid. Jeg elsker gamle møbler, men dette er et VANSKEILIG fag, det er helt vanvittig mye å lære. Du må kunne alle typer stilarter, du skal kunne tegne hvordan stoppingen skal se ut, snøre fjærer helt rett (der sleit jeg), og ikke minst søm, søm og atter søm. Flere grunner til at jeg ga opp, det var veldig vanskelig å få læringsplass, og jeg stod ikke på særlig hardt heller, for det hadde nok godt opp for meg at jeg syns dette var fint å kunne som hobby, men ikke å ha som levebrød. Var i praksis hos en fantastisk, fantastisk flink mann og han jobbet døgnet rundt for å holde bedriften flytende. Er ikke lett å tjene penger på dette, for materialene er ganske dyre.
Huff, dette var ikke oppmuntrende svar, men det er rett og slett en lang vei å gå og du skal elske dette for å klare det. Men jeg skjønner deg kjempegodt, for gamle møbler er så fantastisk.
Vil nok anbefale deg å ta kontakt med flere møbbeltapetsere og se hva det innebærer.
Ser at du bor i trøndelag, og jeg kjenner bare til møbeltapetsere på østlandsområdet- så har jo ingen å tipse deg om.
Men om du velger å prøve deg på noen gamle møbler så vil jeg nok anbefale deg å velge noen som stoppen er bra i slik at du bare trekker de om, evetnuelt legger på ett lag vatt.
Masse lykke til!