Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-02-2007, 12:59   #1
Supermedlem

Liten pike sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: trøndelag
Meldinger: 655
MP Rating: 0% (0)
Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.
Jeg har lyst til å bli møbelopptrekker :)

Jeg har alltid likt gamle møbler og vurderer nå å kjøpe noen for å pusse opp og selge. Noe jeg kan drive med i fritiden. Har noen ideer om å gjøre gamle møbler moderne, ved å trekke opp i sort skinn osv. Er det noen her som vet hvordan jeg kan lære meg litt om møbelopptrekking? Generell oppussing av gamle møbler? Kanskje jeg kan spørre om opplæring til noen som er møbelopptrekkere...

Liten pike er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-02-2007, 14:00   #2
Seniormedlem

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 1,548
tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.
Sv: Jeg har lyst til å bli møbelopptrekker :)

...........
tyren11 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-02-2007, 09:41   #3
Seniormedlem

shamu sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 2,967
shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.

Mamma jobber som møbeltapetserer/eller opptrekker om du vil..
Det er en krevende jobb, mye arbeid og vanskelig å tjene på det tror jeg hvis du skal gjøre det alene.
Stoffene og materialene er dyre.
Men har du først fått kunder så tjener man nok på det.

Husk at privatpersoner er godt vant med Ikea priser og liker ikke å betale masse for stoff og arbeid... selv om resultatet blir superfint og unikt!

Skrytetråden min
shamu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-03-2007, 22:26   #4
Medlem

Barbamamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 62
Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av Liten pike
Jeg har alltid likt gamle møbler og vurderer nå å kjøpe noen for å pusse opp og selge. Noe jeg kan drive med i fritiden. Har noen ideer om å gjøre gamle møbler moderne, ved å trekke opp i sort skinn osv. Er det noen her som vet hvordan jeg kan lære meg litt om møbelopptrekking? Generell oppussing av gamle møbler? Kanskje jeg kan spørre om opplæring til noen som er møbelopptrekkere...
Jeg fikk også lyst til dette og satte i gang. Utdanningen: ett år på trearbeid grunnfag (hovedsaklig møbesnekring, med 4 timer møbeltapetsering i uka), så velger du spesialisering året etter, altså møbeltapetsering (finnes på holtet vgs i oslo, og noen få andre steder i landet), etter det er det 2 år i lære, med påfølgende svenneprøve- som består i å lage en ørelappstol helt fra bunnen av. Du får ett treverk og skal i 2 dager tegne hele stoppingen. Stoppingen er ikke skumplast, men snøring av fjører og stopping med krøllhår og ull. Så trekking med lerret og møbelstoff. Alternativt kan du ta 4 år i lære isteden. Men samme svenneprøve uansett
Jeg tok de to årene på skole, og droppet ut da det var tid for læringstid. Jeg elsker gamle møbler, men dette er et VANSKEILIG fag, det er helt vanvittig mye å lære. Du må kunne alle typer stilarter, du skal kunne tegne hvordan stoppingen skal se ut, snøre fjærer helt rett (der sleit jeg), og ikke minst søm, søm og atter søm. Flere grunner til at jeg ga opp, det var veldig vanskelig å få læringsplass, og jeg stod ikke på særlig hardt heller, for det hadde nok godt opp for meg at jeg syns dette var fint å kunne som hobby, men ikke å ha som levebrød. Var i praksis hos en fantastisk, fantastisk flink mann og han jobbet døgnet rundt for å holde bedriften flytende. Er ikke lett å tjene penger på dette, for materialene er ganske dyre.
Huff, dette var ikke oppmuntrende svar, men det er rett og slett en lang vei å gå og du skal elske dette for å klare det. Men jeg skjønner deg kjempegodt, for gamle møbler er så fantastisk.
Vil nok anbefale deg å ta kontakt med flere møbbeltapetsere og se hva det innebærer.
Ser at du bor i trøndelag, og jeg kjenner bare til møbeltapetsere på østlandsområdet- så har jo ingen å tipse deg om.
Men om du velger å prøve deg på noen gamle møbler så vil jeg nok anbefale deg å velge noen som stoppen er bra i slik at du bare trekker de om, evetnuelt legger på ett lag vatt.
Masse lykke til!
Barbamamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2007, 10:29   #5
Medlem

Lonelotte sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Langhus
Meldinger: 140
Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.

Hadde jeg vært deg så ville jeg ha tatt kontakt med husflidslaget (lokal laget) og spurt de om hjelp. Jeg mener bestemt at det er kurs i akkurat dette der. For hvis jeg forsto deg rett så skulle du drive på med dette som en hobby og da blir vel skolegang litt vel dyrt.

Det er ofte eldre mannesker som har de kursene og de er super flinke fordi de er så nøye og har lært det på gamle måten av sine foreldre.

Jeg er enig med at det er mangen som er vant til ikea priser, men det kommer flere og flere her i dette landet som er villig til å gi litt ekstra for en mer ekslusiv utgave.

Lykke til, håper du finner det du leter etter.

Gutt 1995 jente 1999
Lonelotte er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-03-2007, 08:17   #6
Supermedlem

Liten pike sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: trøndelag
Meldinger: 655
Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.Liten pike har en strålende fremtid.

Tusen takk for dn respones jeg har fått. Synes det kanskje blir litt bortkastet å gå skolegang for noe jeg kun vil ha som hobby, men jeg skal prøve å kontakte husfliden for å sjekke om de kan ha noen kurs som kan passe meg. Ser de annonserer en god del gamle møbler på finn som er i relativt bra stand og sikkert litt enklere å jobbe med.

Liten pike er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-03-2007, 07:44   #7
Medlem

Lonelotte sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Langhus
Meldinger: 140
Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.Lonelotte er fantastisk mot andre.

Ja, jeg syns du skal ta kontakt med det lokale husflidslaget hos deg. Jeg er temmelig sikker på at det finnes noe sånne kurs der. Lykke til!

Sitat:
Opprinnelig postet av Liten pike
Tusen takk for dn respones jeg har fått. Synes det kanskje blir litt bortkastet å gå skolegang for noe jeg kun vil ha som hobby, men jeg skal prøve å kontakte husfliden for å sjekke om de kan ha noen kurs som kan passe meg. Ser de annonserer en god del gamle møbler på finn som er i relativt bra stand og sikkert litt enklere å jobbe med.

Gutt 1995 jente 1999
Lonelotte er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:45.