Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-06-2008, 19:53   #1
Veteranmedlem
 
*Linda* sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Ringerike
Meldinger: 3,555
MP Rating: 100% (1)
*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.
Jeg skal begynne å sy

Nå trenger jeg litt hjelp folkens. Jeg har jo sittet å siklet på alt det fine mange av dere damene syr. Og nå vil jeg prøve selv.

Jeg skal låne symaskinen til mamma så den er i boks. Men hva mer trenger jeg som nybegynner?

Jeg kan knapt tre i nåla på symaskinen så her må det inn med tskje

Er det mange nåler å velge i? Ja alt slikt må jeg vite...dum som ett brød jeg
__________________
Storesøster 02.02.05
Lillebror 15.05.07
Og mor ble lykkelig gift 15.09.07
*Linda* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-06-2008, 21:52   #2
Supermedlem
 
Simba 1 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,394
MP Rating: 0% (0)
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.
Sv: Jeg skal begynne å sy

Det følger en bruksanvisning (et hefte/bok) om hvordan du bruker symaskinen din. Jeg vil jo anbefale at du leser denne ganske nøye, der står det beskrevet trinn for trinn osv, også om de ulike nåletypene maskinen din bruker.

Selv har jeg akkurat vært hos mamma og fått arvet alle de gamle barne-mønstrene hennes fra Burda, Stoff og stil osv, som hun selv brukte da jeg var barn!! (med andre ord, veldig 70-talls stil)

Jeg er ingen erfaren syerske selv, men tipser om at det er lurt å vaske opp alle stoffene du skal bruke før du begynner å sy. Så krymper de ikke så lett dersom du mikser ulike stoff.

Lykke til!
__________________
Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)
Simba 1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-06-2008, 23:38   #3
Seniormedlem
 
shamu sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 2,967
MP Rating: 0% (0)
shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jeg skal begynne å sy

Siden du spør om nåler så svarer jeg litt på det.

Det kan være lurt å tenke på hva slags stoffer du skal sy i i forhold til hva slags nål du bruker.

Skal du sy i elastiske stoffer, må du ha Jersey nåler. Ellers ødelegger du stoffene og klærne kan rakne i ettertid, det er fryktelig kjedelig etter å ha lagt mye arbeid i det.

Til andre stoffer bruker du vanlige symaskinnåler, meni forskjellige tykkelser.
Skal du sy i relativt tynne bomullsstoffer, anbefaler jeg at du syr med tykkelse 70, skal du sy i tykke lag med stoff bør du kanskje opp i 90.
Skal du legge opp Jeans og har mange lag dongeri, bør du kanskje investere i jeans nåler, da disse ikkeknekker like lett.

Når du begynner å sy, bør du jevnlig kjenne på tuppen på nålen for å kjenne om den begynner å bli mindre spiss. Da må du bytte nål.
Dvs at du ikke skal vente til den knekker nødvendigvis.
Butte/utslitte nåler gir mindre pene sømmer.


Av nøvendig utstyr er det jo nødvedig med følgende:

Knappenåler
Målebånd
liten sysaks til å klippe små tråder med
sprettekniv
stoffsaks
papirsaks
mønsterpapir
tråder i frskjellige farger
Flere tomme spoler så du slipper å spole oppå hverandre
synål til å sy for hånd
knapper
strykejern
strykebrett
Også en mengde stoffer

Har jeg glemt noe nå?
__________________
mamma, kjæreste, kone, venninne, sydame, husmor, bakekone, shoppingchick... ja.. you name it!

Skrytetråden min
shamu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 07:56   #4
Medlem
 
Bella71 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 359
MP Rating: 0% (0)
Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jeg skal begynne å sy

Jeg tenkte også jeg skulle prøve på et pra ting.

Er det noen som har en ekstremt enkel oppskriftpå bukse/shorts til gutt?
Bella71 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 09:24   #5
Seniormedlem
 
shamu sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 2,967
MP Rating: 0% (0)
shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.shamu har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jeg skal begynne å sy

Sjekk biblioteket etter bøker som "Blødt børnetøj" og "Børnetøj du selv kan sy"
__________________
mamma, kjæreste, kone, venninne, sydame, husmor, bakekone, shoppingchick... ja.. you name it!

Skrytetråden min
shamu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 12:47   #6
Medlem
 
Bella71 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 359
MP Rating: 0% (0)
Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jeg skal begynne å sy

Finnes det noe "syforum"?
Bella71 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:29.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com