I den etterhvert så lange tråden om brodering av julekalender ble jeg bedt om å legge ut en beskrivelse av hvordan jeg gjør en montering.
Hvis du har stygge brettekanter i selve broderiet, kan det være lurt å dampe det litt. Legg det med vrangen opp og dekk med kjøkkenhåndkle, og damp forsiktig.
Bredden og lengden på det ferdige broderiet står gjerne på pakken, men jeg pleier å måle ut i fra det aktuelle beslaget. Så teller jeg likt antall sting på hver side, og setter merker med knappenål.
Brett en gang og klipp vekk eventuell overskuddsstoff, men la det være 3-4 sting igjen.
Brett for 2. gang.
Her syr jeg kanten på bretten fast i den røde "rammen" rundt broderiet. Har du ikke ramme rundt, så sy i selve stoffet (2. hvert sting).
Hjørner: er litt kjipt, men her får du bare prøve deg fram. Husk å brette riktig vei (tenk på at beslaget skal inn fra sidene).
har du lyst til å prøve deg på konvolutthjørner,
se her
Hvis du ønsker å fòre kalenderen, legg fòret løst over, fest med knappenåler og sy fast ringene.
Etterpå syr du fòret fast rundt kantene, men ikke for stramt.
Ønsker du navnet på barnet på baksiden, hold av fire sting. Eksempel.
De gangene det følger med 25 ringer, syr jeg den siste fast bak i oppbretten.
Oppbevaring: ta en avis og rull sammen. Aftenspostens boligdel på lørdag er fin i tykkelse. Kle den med silkepapir og rull kalenderen rundt. Kle den igjen med silkepapir. Og når den skal legges vekk etter julen, ikke legg den i bunnen i esken med julepynt. Da kan jeg love deg en hektisk kveld før 1.12