Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack (2) Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-09-2006, 22:41   #1
Supermedlem

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,188
MP Rating: 100% (2)
Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.
Montering av julekalender (for dummies)

I den etterhvert så lange tråden om brodering av julekalender ble jeg bedt om å legge ut en beskrivelse av hvordan jeg gjør en montering.

Hvis du har stygge brettekanter i selve broderiet, kan det være lurt å dampe det litt. Legg det med vrangen opp og dekk med kjøkkenhåndkle, og damp forsiktig.

Bredden og lengden på det ferdige broderiet står gjerne på pakken, men jeg pleier å måle ut i fra det aktuelle beslaget. Så teller jeg likt antall sting på hver side, og setter merker med knappenål.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Brett en gang og klipp vekk eventuell overskuddsstoff, men la det være 3-4 sting igjen.

Brett for 2. gang.

Her syr jeg kanten på bretten fast i den røde "rammen" rundt broderiet. Har du ikke ramme rundt, så sy i selve stoffet (2. hvert sting).

Hjørner: er litt kjipt, men her får du bare prøve deg fram. Husk å brette riktig vei (tenk på at beslaget skal inn fra sidene).

har du lyst til å prøve deg på konvolutthjørner, se her

Hvis du ønsker å fòre kalenderen, legg fòret løst over, fest med knappenåler og sy fast ringene. Etterpå syr du fòret fast rundt kantene, men ikke for stramt.

Ønsker du navnet på barnet på baksiden, hold av fire sting. Eksempel.

De gangene det følger med 25 ringer, syr jeg den siste fast bak i oppbretten.

Oppbevaring: ta en avis og rull sammen. Aftenspostens boligdel på lørdag er fin i tykkelse. Kle den med silkepapir og rull kalenderen rundt. Kle den igjen med silkepapir. Og når den skal legges vekk etter julen, ikke legg den i bunnen i esken med julepynt. Da kan jeg love deg en hektisk kveld før 1.12

Sist endret av Jålebeinet; 13-11-2006 kl 23:11.
Jålebeinet er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 19:59   #2
Supermedlem

sol78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 952
MP Rating: 0% (0)
sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.sol78 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Montering av julekalender (for dummies)

*dytte opp*

Denne er så fin, Jålebeinet .
Jeg trenger hjelpen nå, og kanskje vi er flere som etter hvert blir ferdige med kalenderen?
sol78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 21:59   #3
Seniormedlem

Rhiina sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,511
MP Rating: 100% (1)
Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.Rhiina har en strålende fremtid.

Brukte noe av det du har skrevet opp her i oppskriften når jeg har sittet å montert i dag, Ikke helt ferdig, men nesten.
Men super at du la ut en oppskrift, for det gjorde det mye enklere!
Gammel 10-11-2006, 21:38   #4
Veteranmedlem

Netty sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Meldinger: 3,652
Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.

Kan du beskrive litt mere hvordan du gjør det med foret?
Gammel 11-11-2006, 00:20   #5
Supermedlem

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.

Det klipper jeg til på øyemål, men slik at det dekker nesten hele kalenderen. Etter at jeg har sydd fast ringene så bretter jeg det en gang inn slik at det går kant i kant med rammen rundt, så syr jeg det fast.
Gammel 11-11-2006, 06:42   #6
Veteranmedlem

saki78 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 3,211
saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Abbonerer!
Gammel 12-11-2006, 23:25   #7
Veteranmedlem

Netty sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Meldinger: 3,652
Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.Netty har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Jålebeinet
Det klipper jeg til på øyemål, men slik at det dekker nesten hele kalenderen. Etter at jeg har sydd fast ringene så bretter jeg det en gang inn slik at det går kant i kant med rammen rundt, så syr jeg det fast.
Flott. Takk skal du ha.
Gammel 13-11-2006, 08:49   #8
Veteranmedlem

saki78 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 3,211
saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Hva slags stoff forer du med?
Gammel 13-11-2006, 08:59   #9
Supermedlem

Jålebeinet sin avatar

Stoffrester som jeg har liggende, hovedsakelig lin eller bomull.
Gammel 20-11-2006, 20:56   #10
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 15,592
MP Rating: 100% (6)
LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.

I dag har jeg kjøpt beslag og fôr. Kjempekjekt med denne tråden nå

Mens vi prøver å lære barna våre alt om livet, lærer barna oss om hvorfor det er verd å leve
(Scrappingen min)
LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

LinkBacks (?)
LinkBack til denne diskusjonen:
Fra Til Type Dato
Vis meg din broderte julekalender (ferdig eller ei :) ) - Side 3 - Foreldreportalen Denne diskusjonen Refback 27-10-2008 09:43
Vis meg din broderte julekalender (ferdig eller ei :) ) - Side 3 - Foreldreportalen Denne diskusjonen Refback 26-10-2008 13:54

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:39.