Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-09-2006, 21:33   #1
Supermedlem

Lena09 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,476
MP Rating: 0% (0)
Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.
Prøvelapp

Holder på og starte på en genser, til voksen, og vil da gjerne få størrelsen riktig. Har ikke strikket prøvelapp før, så jeg er litt grønn på det.

Det står følgende: Strikkefasthet 22 masker glattstrikk med pinne 3 1/2 = 10 cm.

Hvor mange pinner skal jeg strikke? Går ut i fra det er 22 masker jeg skal legge opp.

Takk for svar
Gammel 08-09-2006, 22:12   #2
Medlem

Mata Hari sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Innendørs
Meldinger: 443
Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.Mata Hari er fantastisk mot andre.
Sv: Prøvelapp

Jeg er ingen strikkeekspert, men jeg ville lagt opp litt mer enn 22 masker (f.eks. 30). Dette fordi det kan krølle seg litt i kanten, og da er det lettere å måle strikkefastheten inne i arbeidet.
Når det gjelder antallet pinner, så er det en fordel å ha noe som er i nærheten å være firkantet, men du kan jo se det an. Må i alle fall være slik at du føler deg sikker på at målene du tar blir riktig.
Mata Hari er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-09-2006, 22:23   #3
Supermedlem

mama sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Meldinger: 1,401
mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.mama har en strålende fremtid.

Er litt grønn jeg og men slik forstår jeg det.
Om du legger opp 22 masker så strikker du endel pinner. Når det blir en liten remse så skal den være 10cm i bredden. spiller vel ikke noen rolle hvor mange pinner, bare det "henger litt fritt" slik at du får målt.

Men som sakt. Ingen ekspert
mama er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-09-2006, 00:27   #4
Nie
Medlem

Nie sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 72
Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.Nie er et navn alle kjenner.

Legg opp 22 masker og strikk til det er så langt at du klarer å måle bredden på lappen.
Gammel 09-09-2006, 08:05   #5
Veteranmedlem

Ritamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Finnmark
Meldinger: 4,435
Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Gjør som Mata Hari sier legg opp litt flere og mål inne i arbeidet.

Jeg strikker mye og gjør det som Mata Hari sier
Gammel 10-09-2006, 12:56   #6
Supermedlem

Lena09 sin avatar

Meldinger: 1,476
Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.Lena09 er fantastisk mot andre.

Takk for svar.

Men hvordan finner jeg ut om jeg må ha tykkere eller tynnere pinner?

Må visst få dette inn med teskje
Gammel 10-09-2006, 13:34   #7
Seniormedlem

Finni sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Ryfylke i Rogaland
Meldinger: 2,652
Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.

Blir prøvelappen din kortere enn 10 cm trenger du tykkere pinner, blir den lengre trenger du tynnere pinner.
Prøv å regulere opp/ned med en halv størrelse om gangen

Finni er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-09-2006, 08:47   #8
Supermedlem

jentemamma sin avatar

Sted: Ved Oslofjorden
Meldinger: 1,217
jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.jentemamma har mye å være stolt av.

Du bør legge opp 50 % mere masker og stikke et godt stykke.
Strikkelappen krøller seg litt i kanten og gir ikke riktig bilde.

Det er bedre å bruke litt tid på prøve lappen en at en hel genser blir feil .

Trekk gjerne maskene av pinnen når du prøver.

jeg bruker å legge opp og strikke først med det anbefalte pinne nummeret
stikker glattstrikk et stykke ca 8-10 cm deretter 1 omg vrang deretter fortsetter jeg med glattstrikk men med et 1/2 nummer tynnere pinner. ( vet jeg strikker litt løst) samme antall cm og vrang omgang og fortsetter til jeg finner riktig pinne nummer. Etter den andre vrange så kan du jo ta et 1/2 nummer tykkere pinner en det som anbefales.

Når du måler bør du måle flere steder og sjekk gjerne også at lengden stemmer men det viktigste er at maskeantallet på 10 cm er riktig. Ellers vil genseren kunne miste fasongen.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:58.