Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hobby
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-02-2007, 19:45   #1
VIP-Medlem

emin sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 9,563
MP Rating: 100% (5)
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.
Sy lammeskinnpose selv?

Noen som har prøvd dette og kan fortelle noe om vanskelighetsgrad etc.? Hvilken størrelse brukte dere på skinnene?

Jeg vurderer å sette bort jobben til mamma. Saken er at jeg hadde en brun cordfløyelspose til storesøster som åkte inn i vaskemaskinen og aldri ble den samme igjen. Jeg tok posen fra hverandre og brukte skinnene i vogna/senga, og av en eller annen grunn tok jeg vare på cordfløyelsstoffet. Dette stoffet har jeg nå lyst til å bruke til å få laget en ny pose, og tenkte å kjøpe et par billige skinn og spørre mamma om hun gidder å påta seg jobben (jeg er ei krøkke med symaskin...).

Hvis noen har erfaring og/eller gode råd og tips i prosessen så mottas de med takk.

sitter bakovervendt i Britax Secura
Hobbyblogg
emin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-02-2007, 22:54   #2
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Sy lammeskinnpose selv?

Det første som slår meg er at det tror jeg blir en sabla tøff jobb for ei vanlig symaskin....å sy igjennom to lag skinn, to lag stoff, og kanskje glidelås....uh......ikke vet jeg om det går uten at nåla knekker på 4'hvert sting.
Men jeg er ingen sydame altså, bare en tanke som slo meg
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-02-2007, 23:06   #3
VIP-Medlem

emin sin avatar

emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Planen er å sy den i to deler; underdelen for seg og så et lokk som kan glides av. Det høres vel bedre ut vel? Blir vel bare et lag skinn og et lag stoff?

Hobbyblogg
emin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2007, 17:01   #4
Medlem

Barbamamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 62
MP Rating: 0% (0)
Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av emin
Noen som har prøvd dette og kan fortelle noe om vanskelighetsgrad etc.? Hvilken størrelse brukte dere på skinnene?

Jeg vurderer å sette bort jobben til mamma. Saken er at jeg hadde en brun cordfløyelspose til storesøster som åkte inn i vaskemaskinen og aldri ble den samme igjen. Jeg tok posen fra hverandre og brukte skinnene i vogna/senga, og av en eller annen grunn tok jeg vare på cordfløyelsstoffet. Dette stoffet har jeg nå lyst til å bruke til å få laget en ny pose, og tenkte å kjøpe et par billige skinn og spørre mamma om hun gidder å påta seg jobben (jeg er ei krøkke med symaskin...).

Hvis noen har erfaring og/eller gode råd og tips i prosessen så mottas de med takk.
Jeg har sydd skinnpose selv, etter at den etter lillebroren min fikk hull ( var nok litt morken).
Da brukte jeg den gamle som mal, men jeg ønsket å ha sideåpning slik at det ble lettere å få gutten min ut og inn av posen. Så det gikk en del tid til å tenke ut hvordan dette skulle løses.
Jeg brukte et stort lammeskinn fra barneverden (salg kl 299) og et ikea skinn vi hadde liggende. Ikeaskinnet klippet jeg ned slik at det var ca 4-5 cm ull på det. Skal jo ikke bruke ikea skinn til barn, men det brukte jeg i topplokket og da er det jo ikke i kontakt med ansikt eller bar hud. Siden det har litt lengre ull enn babyskinn så blir posen også ekstra varm.
Om jeg skulle sydd den en gang til så ville jeg ha brukt 3 skinn, for å få posen litt lengre. Det ble mye lapping av skinnbiter for å få skinnene til å strekke til.
For å få sideåpning så lagde jeg både topp og bunn litt bredere på den ene siden slik at de overlapper hverandre. Posen lukkes med løkker over stor "treknapp".
Jeg sydde sammen skinndelene for hånd med en salmakernål, også sydde jeg trekket utenom og festet det til slutt over lammeskinnet. Det var et sinnsykt plundreri med mye tenking, men absolutt verdt det. Jeg er blitt såå utrolig fornøyd med resultatet. Ble faktisk stoppet av en dame i bogstadvegen som lurte på hvor jeg hadde kjøpt den fine skinnposen, en slik ville hun også kjøpe.

Dette var kanskje ikke en spesielt god forklaring, var visst ikke så lett å forklare.
Men jeg tror jeg ville gått for ny kordfløyel, slik at du står litt friere i forhold til størrelse.
Lykke til!
Barbamamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2007, 18:04   #5
VIP-Medlem

emin sin avatar

Takk for tips!

Hobbyblogg
Gammel 26-02-2007, 18:31   #6
Veteranmedlem

guttem@mm@ sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 3,490
MP Rating: 100% (1)
guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Barbamamma
Jeg har sydd skinnpose selv, etter at den etter lillebroren min fikk hull ( var nok litt morken).
Da brukte jeg den gamle som mal, men jeg ønsket å ha sideåpning slik at det ble lettere å få gutten min ut og inn av posen. Så det gikk en del tid til å tenke ut hvordan dette skulle løses.
Jeg brukte et stort lammeskinn fra barneverden (salg kl 299) og et ikea skinn vi hadde liggende. Ikeaskinnet klippet jeg ned slik at det var ca 4-5 cm ull på det. Skal jo ikke bruke ikea skinn til barn, men det brukte jeg i topplokket og da er det jo ikke i kontakt med ansikt eller bar hud. Siden det har litt lengre ull enn babyskinn så blir posen også ekstra varm.
Om jeg skulle sydd den en gang til så ville jeg ha brukt 3 skinn, for å få posen litt lengre. Det ble mye lapping av skinnbiter for å få skinnene til å strekke til.
For å få sideåpning så lagde jeg både topp og bunn litt bredere på den ene siden slik at de overlapper hverandre. Posen lukkes med løkker over stor "treknapp".
Jeg sydde sammen skinndelene for hånd med en salmakernål, også sydde jeg trekket utenom og festet det til slutt over lammeskinnet. Det var et sinnsykt plundreri med mye tenking, men absolutt verdt det. Jeg er blitt såå utrolig fornøyd med resultatet. Ble faktisk stoppet av en dame i bogstadvegen som lurte på hvor jeg hadde kjøpt den fine skinnposen, en slik ville hun også kjøpe.

Dette var kanskje ikke en spesielt god forklaring, var visst ikke så lett å forklare.
Men jeg tror jeg ville gått for ny kordfløyel, slik at du står litt friere i forhold til størrelse.
Lykke til!
Unnskyld trådkupping... men hvorfor skal man ikke bruke ikeaskinn til barn?

Sist endret av guttem@mm@; 26-02-2007 kl 18:33.
guttem@mm@ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-02-2007, 09:15   #7
Medlem

Barbamamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 62
MP Rating: 0% (0)
Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.Barbamamma er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av bitteliten
Unnskyld trådkupping... men hvorfor skal man ikke bruke ikeaskinn til barn?
Pga kjemikaliene som blir brukt i behandlingen av skinnet.
Barbamamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:06.