Sitat:
Opprinnelig postet av emin
Noen som har prøvd dette og kan fortelle noe om vanskelighetsgrad etc.? Hvilken størrelse brukte dere på skinnene?
Jeg vurderer å sette bort jobben til mamma. Saken er at jeg hadde en brun cordfløyelspose til storesøster som åkte inn i vaskemaskinen og aldri ble den samme igjen.  Jeg tok posen fra hverandre og brukte skinnene i vogna/senga, og av en eller annen grunn tok jeg vare på cordfløyelsstoffet. Dette stoffet har jeg nå lyst til å bruke til å få laget en ny pose, og tenkte å kjøpe et par billige skinn og spørre mamma om hun gidder å påta seg jobben (jeg er ei krøkke med symaskin...).
Hvis noen har erfaring og/eller gode råd og tips i prosessen så mottas de med takk. 
|
Jeg har sydd skinnpose selv, etter at den etter lillebroren min fikk hull ( var nok litt morken).
Da brukte jeg den gamle som mal, men jeg ønsket å ha sideåpning slik at det ble lettere å få gutten min ut og inn av posen. Så det gikk en del tid til å tenke ut hvordan dette skulle løses.
Jeg brukte et stort lammeskinn fra barneverden (salg kl 299) og et ikea skinn vi hadde liggende. Ikeaskinnet klippet jeg ned slik at det var ca 4-5 cm ull på det. Skal jo ikke bruke ikea skinn til barn, men det brukte jeg i topplokket og da er det jo ikke i kontakt med ansikt eller bar hud. Siden det har litt lengre ull enn babyskinn så blir posen også ekstra varm.
Om jeg skulle sydd den en gang til så ville jeg ha brukt 3 skinn, for å få posen litt lengre. Det ble mye lapping av skinnbiter for å få skinnene til å strekke til.
For å få sideåpning så lagde jeg både topp og bunn litt bredere på den ene siden slik at de overlapper hverandre. Posen lukkes med løkker over stor "treknapp".
Jeg sydde sammen skinndelene for hånd med en salmakernål, også sydde jeg trekket utenom og festet det til slutt over lammeskinnet. Det var et sinnsykt plundreri med mye tenking, men absolutt verdt det. Jeg er blitt såå utrolig fornøyd med resultatet. Ble faktisk stoppet av en dame i bogstadvegen som lurte på hvor jeg hadde kjøpt den fine skinnposen, en slik ville hun også kjøpe.
Dette var kanskje ikke en spesielt god forklaring, var visst ikke så lett å forklare.
Men jeg tror jeg ville gått for ny kordfløyel, slik at du står litt friere i forhold til størrelse.
Lykke til!