Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-03-2002, 08:52   #1
Tussi
Gjest

Meldinger: n/a
Borgerlig vielse kontra kirkelig..Hjelp!!

Gifteklar som jeg er kunne jeg godt ha tenkt meg å gifte meg i morgen allerede. "Problemet" er vel heller det at jeg og sambo'en ikke er helt enig i hvordan vi skal holde bryllupet.
Jeg har jo bestandig drømt om det store og vakre kirkebryllupet Men begynner vel å innse at sambo'n har HELT andre tanker om giftemål enn meg. Han vil gjerne dra til byfogden han, helst til utlandet, hvor det kun er meg, han og sønnen vår. Altså, så lite storslått som mulig, med minst mulig oppstyr....I tillegg føler han seg som en snylter hvis han skal gifte seg i kirka (sier han) for han er jo ikke kristen.
I går når vi snakka om det, så sa han : Jeg kan godt gifte meg allerede i helga med deg, men da blir det hos byfogden.

(kan jo bare nevne at skulle vi gifte oss på "min" måte, da blir det å koste ganske mye penger, og det har vi litt lite av for tida...)

Etter dette har jeg begynt å tenke litt over det med borgerlig vielse. På meg høres dette kjedelig og tamt ut. Kan være jeg tar feil...??? Er det noen som har giftet seg borgerlig og kan fortelle litt om det? Eller har noen hatt samme "problem" som meg, og kommet fra til et kompromiss?
Ofte når jeg tenker på giftemål, så tenker jeg at det viktigste er jo selve ekteskapet og vår erklæring til hverandre at vi vil være sammen resten av livet. Men så tenker jeg igjen på det fine og romantiske bryllupet jeg har drømt om hele livet mitt.
Føler jo selvsagt presset av de rundt meg også, kjenner selv ingen som har gifta seg borgelig.

Hva skal jeg gjøre???
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-03-2002, 09:56   #2
Jentemamma
Gjest

Nå har jeg vært gift, giftet meg når jeg gikk med eldste jenta, det er nå 11 år siden, da giftet vi oss i kirka, og det var en utrolig opplevelse.
For 5 år siden traff jeg min nåværende samboer, og vi snakket om å gifte oss, jeg ville på nytt i kirka, noe han synes var helt ok, jeg fikk bestemme sa han, men så¨tenkte jeg at i kirka har jeg jo vært, så det var ok for meg at vi tok det borgelig.
Angrer vel på at jeg giftet meg så ung (var 19 år) men på en annen side så er jeg glad for at jeg gjorde det, for pappa døde et par år etterpå.Så han "rakk" å følge meg opp kirkegulvet

Jeg synes kirkebryllup er så utrolig romantisk, jeg feller alltid en tåre jeg om jeg er i kirka eller ser det på tv.
Man kan jo ha et lite selskap selv om man gifter seg i kirka, for bryllup koster PENGER.
Har også vært i borgelige bryllup og det er utrolig vakkert det og.

Lykke til med valget og event. forberedelsene.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-03-2002, 10:06   #3
VIP-Medlem

Acsa sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Nittedal
Meldinger: 5,454
MP Rating: 0% (0)
Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.Acsa har en strålende fremtid.

Vi giftet oss borgerlig, men vi gjorde det ute i skogen med en dommer vi kjente og "skikkelig" seremoni vi hadde laget selv, så det blir jo litt annerledes...

Jeg var forlover sist sommer i et borgerlig bryllup i Tromsø. Jeg synes det var veldig høytidelig! Rommet var pent pyntet, og brudeparet hadde to stoler foran som var nydelige og utskåret. Vi forloverene leste dikt, og nærmeste familie var tilstede. Men, jeg tror det varierer veldig fra sted til sted, også tror jeg det er lurt å velge en dag/tid hvor det ikke er så samlebånd! Fredag ettermiddag er typisk veldig travelt!

Lykke til!
Gammel 07-03-2002, 10:46   #4
VIP-Medlem

Eirill sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 6,704
Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi var begge enige om at borgelig vielse var det riktige for oss. Jeg syns ikke det var kjedelig og tamt i det hele tatt, det var en fin (men kort) seremoni. Gifta oss midt i uka,med kun søsken til stede. Helga etter hadde vi et lite selskap for resten av familien.
Kjempekoslig!

Nå har jeg aldri drømt om et stort og "hvitt" bryllup, så dette var tingen for oss!

Her kan du lese mer om borgelige vielser.

Lykke til med valget!

Sist endret av Eirill; 07-03-2002 kl 10:54.
Eirill er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-03-2002, 19:15   #5
TBM
Supermedlem

TBM sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,070
TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.

Hei! Vi giftet oss også borgerlig og ute i skogen. Seremonien laget vi selv - det blir ikke stusselig med mindre du vil det selv!

Et råd til dere begge (altså også samboeren din) - hvordan dere gifter dere bør være noe dere blir enige om og kan trives med også i ettertid. Med det mener jeg at det er ikke bar du som skal "finne deg i" det han ønsker, men det går ann å ta litt fra begges ønsker. F. eks. går det ann å arrangere en billig fest også - i fjor var jeg toastmaster for et vennepar som hadde telt i hagen og serverte nydelig biffgryterett med ris og flere salater, samt brownies og is til dessert. Det ble ikke noen dyr fest for de drøyt 30 gjestene - men den ble veldig fin likevel!

Selv laget vi også maten selv - det trenger slett ikke å bli dyrt eller å ta all verden av tid. Det er imidlertid viktig å velge meny i forhold til hva man kan, hvor mange gjester man har og hvor man er!

Jeg har vært i ganske mange brylluper - noen veldig kostbare og noen ganske billige. Jeg har syntes det har vært gøy i alle sammen jeg - det viktigste har egentlig vært å få være med på å feire den viktige anledningen med dem!

Lykke til!
Gammel 07-03-2002, 19:19   #6
K2K
Gjest

Tussi, det er akkurat som jeg selv skulle skrevet dette innlegget

Min samboer nekter også å gifte seg i kirka, fordi han er ikke medlem av statskirka, og kunna ALDRI tenkt seg å være det heller. Jeg har alltid drømt om et kirkebryllup og at far min skulle føre meg opp, men er ikke kristen selv. Har også alltid drømt om et stort bryllup med fest og hele pakka...

Vi har derfor kommet frem til at vi skal gifter oss i den norske ambassaden i Moskva (fordi onkelen til samboeren min er ambassadør der og skal vie oss). Når vi kommer hjem, skal vi ha en bryllupsmottakelse/fest, med buffè og drikke. Det skal ikke være så stivt som et tradisjonelt bryllup med taler,sanger ol., men mer en fest for oss som har giftet oss. Vi skal være ca.90 stk. Det trenger ikke bli så altfor dyrt hvis man gjør det meste selv.

Lykke til med valget. Håper du finner ut det som passer best for dere begge

Sist endret av K2K; 07-03-2002 kl 19:20.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:48.