Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-11-2002, 11:17   #1
Supermedlem

Rene sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: Finnmark
Meldinger: 501
MP Rating: 0% (0)
Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.Rene er fantastisk mot andre.
faddere?

skal ha barnedåp, og lurer litt på det her med faddere. Skal man ha mange, og kaller man dem som skal bære barnet for
"guforeldre"? Og hvem spør man?

Noen som har noen tips?

Rene
Rene er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2002, 12:50   #2
Seniormedlem

LilleVirre sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 2,831
LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.

Trym hadde 3 faddere, min bror, sambo`s søster og hennes mann.

Du kan ha opp til 5 faddere. Vi bruker ikke ordet Gudmor, men bare fadder, det var søsteren til sambo som bar Trym til døpefonten og min bror tok av lua.
Gammel 03-11-2002, 20:40   #3
Æresmedlem

Nennemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,578
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Du kan ha mellom to og seks faddere. Det er veldig vanlig å spørre noen i nær familie, søsken av foreldrene til barnet for eksempel og kanskje noen nære venner. Æren av å bære dåpsbarnet er det ofte barnets bestemødre som får, evnt. oldemødre hvis dere har noen sånne. Her kalles ofte den som bærer for Gudmor.

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2002, 21:03   #4
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Det er riktig som Nennemor sier .. Det skal være minimum 2 og maksimum 6 faddere.

Ettersom jeg er teolog er jeg jo nesten programforplikta på å svare dette på spørsmålet om hvem du skal velge :

En fadder påtar seg et visst ansvar for barnets kristne oppdragelse. Jeg synes derfor at slike hensyn veier tyngre enn famliære hensyn ved valg av faddere. Jeg vet at dette kan være kontroversielt i enkelte familier fordi det er mange tradisjoner om at man velger folk i familien til å være fadder.
Vi opplevde dette. Vi valgte bevisst kristne faddere utenom familien. Dette ble ikke så veldig godt mottatt fra alle i slekta. Den personen som ble fornærma fordi hun ikke ble valgt , er ei som klart har sagt flere ganger at ikke hun er kristen.

Dette var min mening om selve faddervalget.

De formelle kriteriene er slik:

- En fadder må være over 15 år.
- Må være medlem av den norske kirke eller annet trossamfunn som ikke fornekter barnedåp.

Lykke til med valg av faddere !

Har du andre spørsmål , kan du gjerne sende PM.

Klem fra Olli
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2002, 21:16   #5
Seniormedlem

okt mamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Blått Rekkehus
Meldinger: 1,812
okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.okt mamma er fantastisk mot andre.
dåp

Vi skal ha dåp i januar..søsteren min og mann+ søsteren til min samboer skal være faddere..
okt mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-11-2002, 11:10   #6
Veteranmedlem

Ritamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Finnmark
Meldinger: 4,435
Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Jenta mi hadde 5 faddere

Min bror, begge svigersøstrene mine og et vennepar av oss. Må bare understreke at venninna mi og jeg er neste som søstre, vi har vanket sammen siden vi gikk i småskolen og jeg kaller hennes mormor for Mor. Og jenta mi kaller hennes foreldre for Mor og Far.
(Vennene våre er Gumor og Gufar) ( de andre er jo onkel og tanter)
Gammel 21-11-2002, 13:40   #7
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2002
Sted: akershus
Meldinger: 966
Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.Myagi er fantastisk mot andre.

Våre faddere:

min søster
hans bror
min beste venninne
ett vennepar

lykke til!

Storesøster 2002
Myagi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:38.