|
|
|
12-11-2008, 12:49
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,207
|
Fotogaver og andre gaver... Et lite apropos...
|
|
Vil ikke kuppe en tråd, så her er en liten historie:
for noen år siden skulle jeg hjelpe til med å rydde et hus etter en enslig eldre dame som hadde flyttet på sykehjem.
I skapene hennes var det fullt av fine, nye ting - man kjente tydelig igjen trendene opp gjennom årene: To-pakk med Bodum tekrus, tekrus med lokk (i det hele tatt mye krus...) hjemmelagde såper osv. Det var opplagt gaver fra nieser, nevøer o.l. som ikke hadde klart å finne på noe, men syns de måtte gi noe likevel.
En annen single dame jeg kjenner sier hun syns jo det er hyggelig å få julekort - men alle disse fotoartiklene av andres barn.. det er jo ikke det at hun ikke liker barna, men det er kanskje ikke det hun vil innrede sitt hjem med.
Kanskje vi skal legge litt i gleder og opplevelser. en blomst, en pose god kaffe, en eske konfekt - en bok, en film, billetter til en forestilling - en innbydelse til en kjøretur, et kafebesøk eller en middag.
så kan man gjerne ha bilde av barna på julekortet. Men fotokalenderen kan man kanskje glede seg selv med.
for min egen del har jeg nå kjøpt album. Og bildene av tantebarn m.v. vil jeg gjerne ha. Nå har jeg plukket dem ned fra veggene og tatt dem ut av div. gaverammer - og satt dem i album. Der kan jeg også skrive litt. Tips?
|
|
|
12-11-2008, 13:06
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 943
|
Sv: Fotogaver og andre gaver... Et lite apropos...
|
|
Jeg er veldig enig.
Skal jeg kjøpe noen til mennesker som "har alt" så kjøper jeg alltid ting som kan brukes opp. Enten flott sjokolade, gode kremer, kinobilleter eller blomster. Å gi pynteting, eller støvsamlere, prøver jeg alltid å unngå uansett.
Har også forståelse for at ikke alle synes barna mine er like spennende og vakre som det jeg gjør - så å gi et innrammet bilde av dem er bare noe jeg gir til besteforeldre etter mye mas fra dem
93, 96, 99 og 08
|
|
|
12-11-2008, 13:28
|
|
Æresmedlem - Moderator
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 15,592
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av charlie
En annen single dame jeg kjenner sier hun syns jo det er hyggelig å få julekort - men alle disse fotoartiklene av andres barn.. det er jo ikke det at hun ikke liker barna, men det er kanskje ikke det hun vil innrede sitt hjem med
|
Er det noen som gir fotogaver av andres barn da? Altså av "fremmed" sort?
For å gi fotogaver av nær slekt er jo suuperflott Pappa ble helt klart utrolig glad for et bilde på lerret av snuppa mi ifjor, det er jo barnebarnet hans. Det er ingenting jeg heller vil innrede huset mitt med når jeg blir gammel som gaver med barnebarn og oldebarn på så syns helt klart dette er mye bedre enn vanlige krus, ting, tang o.l.
|
|
|
12-11-2008, 14:37
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,433
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Tash
Jeg er veldig enig.
Skal jeg kjøpe noen til mennesker som "har alt" så kjøper jeg alltid ting som kan brukes opp. Enten flott sjokolade, gode kremer, kinobilleter eller blomster. Å gi pynteting, eller støvsamlere, prøver jeg alltid å unngå uansett.
Har også forståelse for at ikke alle synes barna mine er like spennende og vakre som det jeg gjør - så å gi et innrammet bilde av dem er bare noe jeg gir til besteforeldre etter mye mas fra dem
|
Veldig enig med deg og charlie!
|
|
|
12-11-2008, 15:32
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 1,914
|
|
|
Jeg er i utganspunktet enig. Men det gjelder egentlig alle gaver. Jeg må være sikker på at det er noe de liker og kommer til å bruke, for jeg synes det blir litt ekkelt å gi bort skrot bare for å gi noe. Mannen min og broren ga forresten en kjempefin gave til bestemoren sin en jul, nemlig gavekort på middager de skulle lage selv og servere hos henne. De koste seg masse og har laget flere middager hos henne siden.
Jeg gir forresten bort en fotogave i år(bortsett fra fotobøker til besteforeldre og oldeforeldre), og det er en gave til snuppas fadder jeg vet blir satt pris på.
|
|
|
12-11-2008, 15:35
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,259
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av charlie
Vil ikke kuppe en tråd, så her er en liten historie:
for noen år siden skulle jeg hjelpe til med å rydde et hus etter en enslig eldre dame som hadde flyttet på sykehjem.
I skapene hennes var det fullt av fine, nye ting - man kjente tydelig igjen trendene opp gjennom årene: To-pakk med Bodum tekrus, tekrus med lokk (i det hele tatt mye krus...) hjemmelagde såper osv. Det var opplagt gaver fra nieser, nevøer o.l. som ikke hadde klart å finne på noe, men syns de måtte gi noe likevel.
En annen single dame jeg kjenner sier hun syns jo det er hyggelig å få julekort - men alle disse fotoartiklene av andres barn.. det er jo ikke det at hun ikke liker barna, men det er kanskje ikke det hun vil innrede sitt hjem med.
Kanskje vi skal legge litt i gleder og opplevelser. en blomst, en pose god kaffe, en eske konfekt - en bok, en film, billetter til en forestilling - en innbydelse til en kjøretur, et kafebesøk eller en middag.
så kan man gjerne ha bilde av barna på julekortet. Men fotokalenderen kan man kanskje glede seg selv med.
for min egen del har jeg nå kjøpt album. Og bildene av tantebarn m.v. vil jeg gjerne ha. Nå har jeg plukket dem ned fra veggene og tatt dem ut av div. gaverammer - og satt dem i album. Der kan jeg også skrive litt. Tips?
|
Veldig enig, liker album mye bedre. Kan jo lage fine innbundne album også.
Vi ga bort det i fjor med bilder av alle barnebarna i ulike situasjoner sammen med besteforeldrene, bla en ferie de hadde invitert oss alle på. Veldig hyggelig minne som man ta frem når man har lyst. Dette ga vi sammen med de andre søsknene til mannen min. I tillegg ga vi en digital fotorammen med masse bilder.
|
16-11-2008, 22:04
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,201
|
|
|
Fint poeng, det der!
Min egen bestemor (av den typen som snakker rett fra levra, og er innmari direkte) sa at nå ønsket hun ikke flere bilder av barnebarn, hvor skulle hun gjøre av alt sammen!! Det må vi selvsagt respektere, men likevel endte jeg opp med å gi henne samme size av ett-årsbildet av lillesøster som jeg i sin tid ga av storebroren. Jeg bare greide ikke å gjøre forskjell.
Men siden har hun fått praktiske gaver av oss til hver jul, og jeg vet det blir satt pris på
|
16-11-2008, 22:10
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,373
|
|
|
Så enig såp enig HI. Mange tenker ikke lengre enn nesa rekker og gir gaver til alt og alle med sine barn. F.eks fikk min farmor (har to oldebarn - mine) en hesje greie med bilder av sin nevø sine barn (og hun og nevøen har ikke et nært forhold) til jul. Som hun sa: Hva i alle dager skal jeg med. Demontete greia, tok vare på bildene i en konvelutt og pælma resten
|
16-11-2008, 22:13
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 2,840
|
|
|
Joda, enig i mye av det. Men det er vel ikke vanlig å gi fotogaver til folk man ikke kjenner veldig godt?
Datra mi har en oldemor som mer enn noe ønsker seg bilder av barnebarn/oldebarn, og som elsker disse kalenderene med bilder av barna og tegninger. men at man bør tenke seg om til hvem man gir det er nok lurt
16-11-2008, 22:17
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: tromsø
Meldinger: 2,261
|
|
|
Fint poeng(!!), min pappa har 6 barnebarn og hans samboer har vel minst 4 hun også. De har alt og har god råd så det er lett å falle for fristelsen hehe Jeg gir en kalender siden jeg vet at det bare er jeg som gjør det, den kan han henge opp på kontoret sitt og jeg tror han blir glad for det. Samme gjør jeg med oldeforeldre De ser ikke barna så ofte siden vi bor langt borte og i tillegg er to av dem demente. De bruker ikke kremer ol og julekaffe osv er det mange som kjøper til akkurat dem.
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:40.
|