Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-02-2006, 00:43   #1
Supermedlem

leona sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Sted: Kong Valemons land
Meldinger: 757
MP Rating: 0% (0)
leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.leona er som en lysfontene.
Gebursdag og barneselskap!

Gutten min fyller 4 i neste måned og nå skal jeg for første gang holde et skikkelig selskap med masse unger. Jeg er grønn på området, antar ting har endret seg litt siden jeg selv var barn, da var det først pølse og brød og så bløtkake og sjokoladekake, før vi lekte flasketuten peker på.

Finnes det noen oppskrift på hvordan barneselskaper avholdes i dag? Noen inneforståtte regler om servering og aktiviteter? Har forstått at det er vanlig å gi med en godtpose når de drar hjem, helt nytt for meg.

Noen som har linker til sider med tips, feks oppskrifter på morsomme kaker. Ser for meg et lite "pirat-selskap" siden dette med sjørøvere er så topp for tiden. Kanskje lage ei kake som ser ut som et skip?

Og skal man aktivisere ungene? Eller bare la dem løpe rundt? Hjelp meg, jeg vet jo ingenting.

Er også litt usikker på hvor mange jeg skal be. Ser mange av de superforeldrene i barnehagen inviterer alle på avdelingen, men jeg skjønner ikke hvordan de klarer det. Kanskje bare invitere de han leker mest med. Jaja, finner vel ut av det. Men å holde bursdag med tjue unger...noen som har erfaring med dette? Hjelpe meg...

Om noen har noen tips eller linker eller kan fortelle hvordan de selv gjør det hadde det vært kjempekjekt. Vil så gjerne være litt sånn perfekt mamma den dagen...
Gammel 10-02-2006, 00:47   #2
Medlem

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 186
Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.Tuppen er et navn alle kjenner.
Sv: Gebursdag og barneselskap!

Jeg har ingen linker, men kan godt fortelle om mine erfaringer (Har feiret 3,4 og 5 års-dager med småvenner uten foreldre).

Innbydelser kan være greit - med info om når/hvor/tlf.nr/at de må gi beskjed om de kommer/om de trenger å ha med voksne osv.

Ikke be for mange - det blir sterss både for bursdagsbarnet og mamma.

Hvis han skal be barn i barnehagen er det greit å avklare om du kan dele ut innbydelsene der - ikke alltid populært om ikke alle blir bedt.

Jeg syns det er nok å feire bursdagen i to timer - da er bursdagsbarnet og gjestene godt fornøyd, uten å bli helt utslitt. Ofte er det lenge nok å være uten mamma/pappa også for de små gjestene.

Når de er så små som 4 år har jeg valgt å ikke aktivisere så mye - det er ofte så spennende å få se på rommet til bursdagsbarnet og leke med andre leker. Det går evt an å leke flasketuten peker på - og den flasketuten peker på skal få gi sin pakke.

Min erfaring er også at de små ikke spiser så mye kaker. Den som har bursdag får velge en kake jeg skal lage (fotballbane, bil borg osv) så lager jeg muffins eller andre lettspiste ting (risboller er også en hit), har pølser eller skinkeboller og litt salt snop.
Det går fint an å ha sunnere ting også!

Vi bruker også å fiske godteposer en stund etter at de er gått fra bordet. Det bruker å være populært - særlig når vi tøyser litt og henger på en vott istedet for godtepose.

Det aller viktigste jeg har lært meg for å få det "vellykket" er å ikke ha for mange planer og prosjekter. Når det blir for mange ting blir det bare stress, sur mamma som ikke klarer å slappe av fordi man er redd for å glemme noe, eller skal fotografere/filme alt/varte opp/severe 5 ulike kaker/følge med på hva guttungen får/følge opp de andre barna..............puste pese.....

Så vidt jeg har fått med meg er det ingenting en MÅ gjøre - kjenn litt på hva du syns er ok.

Lykke til, håper det blir en fin bursdag!
Tuppen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-02-2006, 07:27   #3
Medlem

Arrat sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 444
Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.Arrat er som en lysfontene.

Vi hadde vår første barnehagebursdag for noen uker siden. Vi valgte å ha det på en lørdag. Bursdagen startet 16.30 og sluttet 18.30.

Vi begynte med å åpne pakker mens barna satt i ring mens de snurret på flaske (som nevnt over). På denne måten får man drøyt ut litt tid, man får satt barna rolig på gulvet og så får alle se i spenning på hva bursdagsbarnet får.

Dermed fikk de sette seg til bords, og der startet vi med pølser og brød. Da de var forsynt kom vi med bursdagskaken og alle sang bursdagssang. Satte frem gele og potetgull/cheesedodles. Når de var ferdig med å spise var klokken over halv seks.

Siden det er lørdag, vil de fleste se Barnas Supershow. Ordnet da en liten skattelek der de kunne finne lørdagsgodeposene. Man kan også fiske som også nevnt over (veldig populært). Deretter gikk de på TVrommet der vi hadde fjernet stolene og lagt utover madrasser. Fornøyd så de barneTV og da den var ferdig - ja da sto foreldrene klare til å hente.

Ble en rolig bursdag for barna og for oss voksne (som satt i sofaen og leste aviser mens alle barna så barneTV ).

Vi ba alle jentene på den aktuelle avdelingen. Det er bestandig noen som ikke kan komme har jeg funnet ut, så av 12 så ble det totalt 9 gjester. Helt passe.

Hvis man vil ha selskapsleker, kan man jo ha stolleken. De som går ut kan jo være med å bestemme hver sin gang når musikken skal slås av. Husk at ikke alle vil være med på slike leker, men da kan jo de være "dommere".
Ett bord meg tegnesaker og leire er også kjekt for de er litt mer stillesittende.

Ikke legg for mange planer, i den alderen leker de seg best selv uten organisert leking. Det vil gå så bra så!

Lykke til!!!

Noen linker (har ikke lest dem selv, men kanskje noen gode tips):

http://www.kvinneguiden.no/linker/?c=227
http://barnemix.no/Merkedager/Bursda...agsfeiring.php

Sist endret av Arrat; 10-02-2006 kl 07:32.
Arrat er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-02-2006, 23:59   #4
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,998
Blogginnlegg: 36
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Fotballkake (grønn gele på kakebunn, med krem som kanter og oppmerking av banen.. seigmenn som spillere og ball og mål får man kjøpt.
Geletog-kake. Delfitog-kake. Badebasseng-kake (same opplegg som fotballbanen)

Hos oss har vi pleid å lage gele-glass. 3 forskjellige farger (da gjerne gul, grønn og rød). Lag først en farge. Hell litt i hvert glass og sett glassene litt på skrå i kjøleskapet til de er stivnet. Samme gjøres med de to neste fargene. (må ha gjennomsiktige glass da - vanlige kjøkkenglass funker kjempefint).

"tanta" mi pleide å strø godteriet utover bordet (rett på duken) det var veldig populært.

Ellers så er falsketuten peker på mens man har gave åpning smart. Og stolleken, ta-den-ring, tante knute osv greie leker..
Fiske godterposer er og gøy.

Barnetv eller en film er grei å avslutte med, siden barna da ofte er litt slitne. Også greit å servere godteri og snacks da siden barna siter stille forran tv'en..

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-09-2007, 03:16   #5
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 3
Trixie52 er en ukjent størrelse akkurat nå.

Det går superfint an å ha et godt gammeldags bursdagsselskap Så lenge det inneholder pølser, kaker og brus

Men denne siden har jeg lagt min elsk på, og der er veldig mye om sjørøverbursdag:
http://www.temafest.no/barnebursdag.htm

lykke til da
Trixie52 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2007, 21:08   #6
Supermedlem

Simba 1 sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,201
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.

vil anbefale alle å ta en titt på Tine Meierier's hjemmeside (tine.no), der har de oppskrift på både sjørøverkake og fotballbanekake m.m.
Man også be om å få tilsendt gratis oppskriftshefter fra dem, de er ekstra flotte med store bilder.
Gammel 11-10-2007, 09:26   #7
Supermedlem

Simba 1 sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,201
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.

Lagde fotballbanekake etter Tine's oppskrift i går kveld, og resultatet ble knalltøft! Nå gjenstår det bare å se hvordan den smaker...
Gammel 13-10-2007, 04:32   #8
Medlem

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Back in Norway!
Meldinger: 496
Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.

Jeg vil bare signere Tuppen sitt innlegg. Akkurat de erfaringene har jeg også! Særlig med antall gjester. Jentene mine koser seg best når det ikke er for mange og for mye som skjer. Da eldstejenta fylte fem i år, ville hun invitere fem venninner fra førskolen, og det var akkurat passe for henne.
Minn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-02-2008, 00:55   #9
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1
HelloKids er en ukjent størrelse akkurat nå.

Hei på deg Kanskje noe av interesse her www.hellokids.no MEGET FLOTTE TING...

Sist endret av HelloKids; 16-02-2008 kl 00:58.
HelloKids er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-02-2008, 14:34   #10
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,433
MP Rating: 100% (1)
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.

Feiret 3-års dag på lørdag. Hadde invitert 7 små venner men kun 4 kunne komme. De fikk pølser i brød, sjokoladekake og muffins + brus. Holdt i massevis, de spiser uansett lite i den alderen. Ellers lekte de med lekene, alltid gøy med noe annet enn det de har hjemme. Droppet godteposer, og det virket ikke som om noen savnet det heller. I stedet fikk de en liten blåse og krone hver.
millact er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:05.