Jeg har ingen linker, men kan godt fortelle om mine erfaringer (Har feiret 3,4 og 5 års-dager med småvenner uten foreldre).
Innbydelser kan være greit - med info om når/hvor/tlf.nr/at de må gi beskjed om de kommer/om de trenger å ha med voksne osv.
Ikke be for mange - det blir sterss både for bursdagsbarnet og mamma.
Hvis han skal be barn i barnehagen er det greit å avklare om du kan dele ut innbydelsene der - ikke alltid populært om ikke alle blir bedt.
Jeg syns det er nok å feire bursdagen i to timer - da er bursdagsbarnet og gjestene godt fornøyd, uten å bli helt utslitt. Ofte er det lenge nok å være uten mamma/pappa også for de små gjestene.
Når de er så små som 4 år har jeg valgt å ikke aktivisere så mye - det er ofte så spennende å få se på rommet til bursdagsbarnet og leke med andre leker. Det går evt an å leke flasketuten peker på - og den flasketuten peker på skal få gi sin pakke.
Min erfaring er også at de små ikke spiser så mye kaker. Den som har bursdag får velge en kake jeg skal lage (fotballbane, bil borg osv) så lager jeg muffins eller andre lettspiste ting (risboller er også en hit), har pølser eller skinkeboller og litt salt snop.
Det går fint an å ha sunnere ting også!
Vi bruker også å fiske godteposer en stund etter at de er gått fra bordet. Det bruker å være populært - særlig når vi tøyser litt og henger på en vott istedet for godtepose.
Det aller viktigste jeg har lært meg for å få det "vellykket" er å ikke ha for mange planer og prosjekter. Når det blir for mange ting blir det bare stress, sur mamma som ikke klarer å slappe av fordi man er redd for å glemme noe, eller skal fotografere/filme alt/varte opp/severe 5 ulike kaker/følge med på hva guttungen får/følge opp de andre barna..............puste pese.....
Så vidt jeg har fått med meg er det ingenting en MÅ gjøre - kjenn litt på hva du syns er ok.
Lykke til, håper det blir en fin bursdag!