Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-11-2002, 20:54   #1
Madicken
Gjest

Meldinger: n/a
Hjelp, jeg skal gifte meg!!

Heldigvis er det ennå noen måneder til, men jeg kjenner at nervene allerede begynner å komme! Jeg har ikke peiling i hele tatt på hvordan ting skal/bør/pleier å være! Noen som kan hjelpe meg litt? Jeg trenger noen å "kaste ball" med for å finne ut av hvordan bryllupet skal være. Hvis noen er "bryllupsinteresserte" eller har erfaring i å arrangere eget eller andres bryllup, blir jeg kjempeglad for å få litt hjelp! Kanskje noen vil hjelpe meg litt pr mail?

Bryllupet blir i begynnelsen av juni. Samboeren min er tysk, så det blir derfor gjester fra begge landene. Vielsen skjer i en veldig gammel og flott stavkirke i min hjembygd. Vi skal ha en tospråklig vielse fordi veldig få av gjestene forstår både norsk og tysk. En veldig nær venn av oss (tysk) er prest og han skal foreta selve vielsen, men sognepresten i kirken vi skal gifte oss i skal også delta.

Det er omtrent alt vi vet foreløpig. Det er ikke bestemt hvor festen skal være, men vi blir ca 80 gjester med stort og smått. Vi har valgt å prioritere å invitere mange gjester. Siden vi ikke har alt for mange penger å bruke på dette, vil det si at vi må ha en relativt enkel meny. Vi ønsker oss et koselig og uformelt bryllup der hele slekta og alle vennene våre kan delta.

Hvis noen har tips og råd blir jeg kjempeglad!

Ett konkret spørsmål til slutt: hvor lang tid i forveien er det vanlig å sende ut invitasjonene? Siden vi har mange gjester som må reise langt og trenger lang tid for å planlegge, hadde vi tenkt å sende ut invitasjoner som en liten ekstra julegave nå til jul. Er det alt for tidlig? Eller vil det virke "dumt" eller rart på noen måte?

Hilsen ei som føler seg på meget usikker grunn!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-11-2002, 21:12   #2
Seniormedlem

LilleVirre sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 2,831
MP Rating: 0% (0)
LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.

Du kan godt sende med inbydelsene. Vi skal også gifte oss i begynnelsen av juni med gjester fra utlandet.
Jeg har ringt og informert gjestene og sender ut innbydelsene når de blir ferdig (lager dem selv)
Gammel 04-11-2002, 21:51   #3
Supermedlem

Lene2 sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Spania
Meldinger: 846
Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.Lene2 er bare skikkelig grei.

Kan nok ikke hjelpe deg så mye, men syntes ikke det er dumt å sende ut innbydelsene allerede nå ! Er jo sikkert mange som må ordne med ferie og sånne ting !!

Lykke til med planlegging og gjennomføring !!
Gammel 05-11-2002, 15:38   #4
yes
Seniormedlem

yes sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Ved skogen
Meldinger: 1,930
yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.

Flerkulturelle bryllup er alltid ekstra spennende!!

Kan gi det noen inputt, slik at det setter tankemøllen igang litt...

Vielsen:
- Skal den foregå på både norsk og tysk, med tolking.
- Eller kanskje der ikke skal tolke noe i det hele tatt, siden der skal ha en tysk og en norsk prest. Kanskje det kan være fint og ikke tolke??
- Skal salmene være både på norsk og tysk. Når jeg var i et norsk/tysk bryllup var annehvert vers av alle fellesangene på norsk og tysk. Det var tekstlesning på norsk og tysk også.
- Sanginnslag?

Festen:
- Skal alt tolkes her?
- Kanskje dere (eller bare brudgom) kan si litt på begge sprøk.
- Vet at det ikke er så utbredt med så mye taler i utlandet, men dersom det er taler...skal disse være på sitt opprinnelses spårk eller skal de også tolkes. I bryllupet jeg var i ble dem tolket, men brudgommen som snakket tysk opprinnelig, holdt den to delt tale, litt på norsk og litt på tysk.

Underholdingen/kaffen/dans
- Skal dere ha tolk her??
- Min erfaring er her, at det ikke har blitt tolket, men at de utenlanske gjestene har hatt egen tolk der dem sitter....det forutsetter jo at det ikke er så altfor mange utav dem da....

Innbydelsen:
- Jeg ville sendt dem ut så tidlig som mulig. VI fikk dem både på tysk og norsk
- Dersom du/dere liker bunad, så ville jeg anbefalt folk som har bunad og bruke dem, det pleier utleninger og sette stor pris på!! Jeg fikk masse skryt når jeg gikk i bunaden min.

Slike bryllup er vakkre og spesielle, sørg for at dere ser muligheter og får det slik dere vil ha det. Men husk det, at dersom ALT skal tolkes så tar det veldig mye lenger tid. Det viktigste er at dere er fornøyd.

Lykke til, og kos dere med forberedelsene!!
Gammel 05-11-2002, 20:33   #5
Madicken
Gjest

Hei og takk for innspill så langt (tar gjerne i mot enda flere! )!

Når det gjelder vielsen har vi tenkt at vi ikke skal tolke noe, men at prestene skal ha ansvar for litt hver. Siden den tyske presten er en nær og kjær venn av oss, vil vi at han skal foreta selve vielsen. Den norske presten foreslo at han skulle oversette spørsmålene, men jeg tror det vil ødelegge stemningen litt. Derfor tror jeg vi kommer til å gå for at akkurat selve ekteskapsinngåelsen skjer på tysk.

Det vil nok bli både norske og tyske salmer, men jeg synes det virker litt "kaotisk" at annethvert vers synges på tysk/norsk. Tror jeg heller vil ha en tysk og en norsk salme.

Vi vil også gjerne ha en som kan synge for oss. Jeg har fått tips om et par lokale "stjerner" som tar slike oppdrag. Vi har ikke bestemt oss for hva slags sang hun/han skal synge. Noen ideer?

Når det gjelder festen og tolking der, så har vi ikke snakket om det enda. Det blir kun jeg og samboeren min (og muligens en eldre dame som er invitert) som snakker begge språkene godt. Et par andre norske gjester forstår tysk og kan si noen ord. Ellers snakker de fleste tyske gjestene brukbart engelsk og det kan også de fleste yngre norske gjester. Derfor tror jeg det vil gå noenlunde greit å kommunisere sammen.

Det blir ikke taler og sanger. Ingen av oss liker det, så det hopper vi glatt over. En eller annen vil få i oppdrag å ønske velkommen til bords osv, og det må jo sies på begge språk, men ellers ønsker vi ikke taler eller sanger. Heller ikke selskapsleker av noe slag.

Vi skal gifte oss i en gammel stavkirke og festen skal (hvis mulig) holdes på et bygdemuseum med gamle tømmerhus osv. Vi har fått sydd en brudedrakt til meg som er en mellomting mellom bunad og en brudedrakt av gammel årgang. Jeg har tegnet den selv og fått den sydd hos en lokal sydame. Brudgommen skal ha en dress som ligner på en herrebunad fra Gudbrandsdalen, men i annet materiale. Svart bukse, svart midjekort jakke, blå brokadevest (samme stoff som mitt skjørt) og hvit bunadsskjorte. Dette er et helt unikt, men samtidig tradisjonelt antrekk som jeg tror vil passe fint til omgivelsene. Vi har tenkt å skrive på innbydelsene at de som har bunad gjerne kan bruke det. Hva skriver vi til de som ikke har bunad?

Har noen et eksempel på hva man skriver på innbydelsene? Vi har bestemt oss for å lage dem selv og sende dem ut nå før jul, så vi må finne en tekst ganske snart. Gi meg gjerne noen punkter vi må huske å få med! Skal f.eks. menyen stå på innbydelsen?

Takk for hjelpa så langt, det er godt å ha noen å diskutere med! Vi har ikke fortalt noen om planene våre enda, så vi har ingen å spørre om råd. Dette er forøvrig det første bryllupet i slekta vår på minst 15 år, så jeg har heller ingen erfaring som gjest i bryllup.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-11-2002, 22:11   #6
Tidligere bruker
Gjest

Deres bryllupsplaner høres kjempeflotte ut synes jeg.
Spennende med tospråklig vielse. Jeg kan godt tenke meg i ettertid å høre hvordan dette har vært . (i tilfelle jeg kommer borti det en gang).
Det høres veldig lurt ut å sende invitasjonene tidlig. Det kan jo være greit for gjestene å kunne planlegge ferie , og kanskje bestille billige billetter ut i fra dette.

Da vi giftet oss skrev vi ikke menyen i invitasjonen. Jeg har vært i mange bryllup og menyen har bare stått på invitasjonen i et av disse.

Husk å skrive :
-Tidspunkt og sted for vielsen.
-Tidspunkt og sted for festen (middagen).
-Navn og telefonnummer (eller adresse) til dem som det skal meldes fra til om man kommer eller ikke.

Andre ting som kan tas med er evt. info om antrekk, info om overnatting, veibeskrivelse, hvem som inviterer (dersom det er foreldrene som betaler alt)..

Kommer ikke på mer nå.

Lykke til med planlegginga!

Dette blir nok veldig flott.

Klem fra Olli
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:06.