|
 |
|
16-04-2004, 19:22
|
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 337
|
Vi fikk spørsmål om hvem som skal være gudmor i dåpen til Sofie, men jeg aner ikke hva dette går ut på. Noen som vet`?
|
16-04-2004, 20:49
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Ullensaker
Meldinger: 5,636
|
Det er vel ingenting som heter gudmor offisiellt lenger tror jeg, nå er det bare faddere.
Oprinnelig var vel gudmor en som skulle ha ansvar for barnet hvis det skulle skje noe med foreldrene  er veldig usikker her altså..
|
16-04-2004, 20:56
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 1,282
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Nuta
Det er vel ingenting som heter gudmor offisiellt lenger tror jeg, nå er det bare faddere.
Oprinnelig var vel gudmor en som skulle ha ansvar for barnet hvis det skulle skje noe med foreldrene  er veldig usikker her altså..
|
Tror du er inne på det rette der
Lillesøster har bare et par faddere og de kalles da Gudmor og Gudfar.
De andre har flere faddere og noen kalles Gudmor eller Gudfar hvis det føles naturlig.
|
|
|
16-04-2004, 20:58
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 1,744
|
Jeg mener det er den som bærer barnet til dåpen som blir kalt Gudmor og Gudfar.
Jeg har ivertfall alltid blitt fortalt at ho som bar meg var Gudmora mi.
|
16-04-2004, 21:04
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Harstad
Meldinger: 4,142
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Nuta
|
Er nok stort sett slik i dag ja...
Måten vi har gjort det på er at (vi har 5 faddere) mine to søstre og mannens bror er faddere, de blir jo kalt onkel og tante uansett. Mens noen vi ikke har slektskap til, men som er gode venner av oss er gudmor og gudfar.
Vi føler hvertfall at det skaper et litt med spesiellt bånd mellom barna og gudforeldrene enn det gjør til våre andre venner. De blir kalt ved en tittel, som gjør det hele mer kjært enn bare "Kari" og "Ola". Synes jeg da...
|
17-04-2004, 00:22
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Karmøy
Meldinger: 970
|
Gudmor er den som bærer barnet, evt. gudfar hvis det er en mann som bærer da. I boken jeg har (barnet vårt) så står det at en skal fylle ut gudmor og luemor. Det er den som bærer og den som tar av luen. Hos oss var begge menn, så da ble det jo gudfar og luefar
Ellers så er det nok som Nuta sier, at det er gudmor som skal ta vare på barnet om noe skulle skje med foreldra... vet ikke om det funker sånn fremdeles da..... og alle blir jo kalt faddere nå..
Men det er klart; det å bære barnet frem til dåpen er den mest "ærefulle" oppgaven en kan få i forbindelse med dåpen!
|
17-04-2004, 00:25
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Harstad
Meldinger: 4,142
|
Sitat:
Opprinnelig postet av AJK
Ellers så er det nok som Nuta sier, at det er gudmor som skal ta vare på barnet om noe skulle skje med foreldra... vet ikke om det funker sånn fremdeles da..... og alle blir jo kalt faddere nå..
|
Slik er det ikke lengre, mener jeg, nå er det familie som stiller i første rekke.
|
17-04-2004, 21:55
|
|
Moderator
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,964
|
Det er ikke noe som heter Gudmor og Gudfar nå lenger,nå kalles alle faddere. Men uansett så er det den personen som bærer til dåpen som tidligere ble titulert som Gurmor/-far.
Det er heller ikke sånn lenger at de såkalte "Gudforeldre" har ansvar for barnet om noe skulle skje foreldrene,det er uansett familien som stiller i første rekke der.
|
18-04-2004, 03:25
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Mondeo
Det er ikke noe som heter Gudmor og Gudfar nå lenger,nå kalles alle faddere. Men uansett så er det den personen som bærer til dåpen som tidligere ble titulert som Gurmor/-far.
Det er heller ikke sånn lenger at de såkalte "Gudforeldre" har ansvar for barnet om noe skulle skje foreldrene,det er uansett familien som stiller i første rekke der.
|
Hvordan vet man egentlig at det ikke lenger er noe som heter Gudmor/Gudfar da ?? Hvem har bestemt det ? (bare lurer, altså !)
|
|
|
18-04-2004, 17:59
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Hjemme i Bodø.
Meldinger: 1,169
|
Man bestemmer nå egentlig selv om man vil kalle fadderene for gudmor å gudfar, synes jeg.
Har aldrig hørt at det bare er den som bærer til dåpen som får den tittelen.
Vi skal kalle fadderene for gudmor å gudfar, synes det er koselig både for barnet og fadderene.
Jeg å sambo er begge vant med dette fra vi var små, å også nå når vi selv er faddere til datteren til et vennepar blir vi kallet gudmor å gudfar.
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:06.
|