|
 |
|
24-11-2008, 12:10
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,321
|
Hva skal dere på julaften? Og hvordan blir dagen lagt opp?
|
|
Ja det lurer nå jeg på... Hvor skal dere være på julaften i år? Blir dere mange? Hvordan er "reglene" rundt matbordet denne dagen for barna?
Hvordan starter dagen deres og hvordan er den lagt opp i forhold til klokkeslett,frokost,matlaging og middagstid...og gaveåpningen...
Vi skal på fjellet i år. Vi blir 12 mennesker på ei stor hytte, men jeg ser veldig mange problemstillinger som vil dukke opp allerede...Så pr i dag gruer jeg meg mer en jeg gleder meg
|
24-11-2008, 12:20
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 1,212
|
Sv: Hva skal dere på julaften? Og hvordan blir dagen lagt opp?
|
|
Tror nok dagen blir litt stress, men skal prøve å fordele juleforberedelsene litt mer utover desember i år...
Vi skal ha julemiddag for 12 personer hjemme hos oss. Kommer nok derfor til å være i farta hele formiddagen med matlaging, vask og barna. Stresset litt for mye i fjor. Hadde da invitert folk på julaften og 2. juledag og det ble litt hektiske dager- mye greiere og komme til dekket bord, men hyggelig og praktisk å ha det hjemme
|
24-11-2008, 12:20
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,749
|
|
|
I år skal vi være hjemme, og det skal bli så deilig.
Vi gjør som vi bruker, vi står opp og spiser en god frokost når vi våkner (ingen vekkeklokke den dagen).
Julestrømpe med litt aktivitetsleker i, tegnebok f.eks får han og en ekstra fin kalendergave den dagen.
Så rydder og dekker jeg bordet mens poden ser på tv.
Så skal vi på kirkegården med lys til mine besteforeldre, podens oldeforeldre. Dette er en viktig ting for han, fordi han savner de så fryktelig.
Etter det er vi ute litt, aker og leker i snøen.
Så blir det en lett lunsj.
Rundt 14 tida kommer mamma, hun skal hjelpe meg med ribba og timinga på all maten og vi spiser når jula ringes inn kl 17.
Regler rundt matbordet er som ellers, spise pent, prøve la være grise og si takk for maten når han går i fra. Helt greit at han går fra før oss, men da får han ikke mase på oss mens vi spiser ferdig!
Etter mat og dessert rydder vi opp, og lager kaffe... så koser vi oss litt med det før vi starter med pakkene.
Her deler vi ut en og en gave, og poden skal få "æren" av å dele ut i år... vi tar oss god tid og poden får leke og studere gavene litt.
Som oftest er vi ferdige rundt 21-22 tida, da er det natti natti tid for han og mamma reiser hjem igjen!
En rolig og deilig dag som jeg gleder meg til!
Sist endret av Krynkel; 24-11-2008 kl 12:22.
|
|
|
24-11-2008, 12:21
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,675
|
|
|
I år blir det litt spesiellt for meg... Jeg skal feire jul sammen med ex'en og hans pappa's familie. Er glad for at jeg har muligheten til å feire med veslejenta mi, men tror det blir litt rart
Iallefall... Ronja skal være hos faren fra lillejulaften. På julaften skal de først på graven til oldeforeldrene hennes og på besøk til bestemoren før de kommer og henter meg. Imens regner jeg med at jeg skal se skepott, spise litt digg og panikkpakke de siste gavene  Vi feire sammen med bestefaren til Ronja og hans kone, barna hennes og tantene til Ronja. Regner med vi skal spise ca kl 19. Det bruker å være litt uhøytidelig stemning, vi bruker god tid rundt bordet, men utålmodige og spente barn trenger ikke sitte rolig hele måltidet. Mye latter, kjempegod mat og herlig dessert før vi flytter oss over i sofaen og pakkene skal åpnes. Bruker å åpne en og en pakke mens alle ser hva de andre får. Og så har jeg gitt streng beskjed om at nissen må komme, for Ronja er litt bekymret for at han ikke skal finne henne siden hun feiret hos mine foreldre i fjor 
Regner med det blir en lang kveld for Ronja og jeg er litt bekymret for at hun skal bli veldig trøtt.. Svigers har nemlig alltid så grådig god tid og ting skjer ofte en time etter de har planlagt
Jeg gleder meg jeg  Har gruet meg til jul helt siden i fjor siden det var pappajul i år og ble utrolig glad da han spurte om jeg ville feire med dem
Sist endret av gullli; 24-11-2008 kl 12:30.
|
|
|
24-11-2008, 12:24
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 2,749
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av gullli
Har gruet meg til jul helt siden i fjor siden det var pappajul i år og ble utrolig glad da han spurte om jeg ville feire med dem 
|
Det var koselig å høre at man kan samarbeide så jula blir koselig for alle
|
|
24-11-2008, 12:24
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,433
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av gullli
Jeg gleder meg jeg  Har gruet meg til jul helt siden i fjor siden det var pappajul i år og ble utrolig glad da han spurte om jeg ville feire med dem 
|
Så flott at det løste seg!
|
|
|
24-11-2008, 12:27
|
|
|
VIP-Medlem
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,433
|
|
|
I år blir det faktisk bare oss 4, dvs mannen, storesøster, lillebror og meg. Det blir litt rart, men jeg tror det blir veldig koselig også. Da kan vi ta ting i vårt tempo og gjøre som det passer oss.
Storesøster skal få julestrømpe om morgenen. Putter oppi en tegnebok og diverse andre ting, så hun har litt å holde på med om morgenen. Så blir det nok en god frokost og litt TV. Håper vi får til å gå ut en tur og leke litt og få frisk luft. Dagen kan fort bli litt lang for storesøster ellers.
Kommer nok til å spise middag rundt kl 17, så blir det dessert og deretter pakker. Håper vi kan sitte en stund rundt bordet og kose oss. Gleder meg til jul, jeg!
|
|
|
24-11-2008, 12:29
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,216
|
|
|
Vi er ikke helt sikre på hvordan det blir enda.. Vi skal enten være hos min mor eller mine besteforeldre.
Dagen vil nok forløpe seg omtrent lik uansett hvor vi er..
Vi står opp når vi våkner, spise frokost de som står opp til samme tid. Lillegutt får åpne en pakke med noe leker i. 
Slapper av litt inne og så tar vi oss sikkert en tur ut hvis været er ok. De som skal en tur på kirkegården, tar turen dit og tenner lys.
Så hjelper vi alle sammen til med matlaging, rydding og dekking.
Spiser kl 17 når julen ringes inn. Ingen forventer at lillegutt skal sitte ved bordet hele tiden, så han får nok løpe til og fra som han vil.
Regner med at vi gjør som i fjor, tar lillegutt sine pakker først og så er det sengetid for han. Så tar vi voksne våres pakker ettpå.
24-11-2008, 12:57
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,804
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Snurreline
Ja det lurer nå jeg på... Hvor skal dere være på julaften i år? Blir dere mange? Hvordan er "reglene" rundt matbordet denne dagen for barna?
Hvordan starter dagen deres og hvordan er den lagt opp i forhold til klokkeslett,frokost,matlaging og middagstid...og gaveåpningen...
|
Vi skal være hjemme, bare oss 4. Ser fram til det, selv om det er koselig å feire med andre også.
Vi står vel opp i 8-tiden tenker jeg. Da ligger det en gave til hver av oss under treet, fra Julenissen himself.
Vi spiser frokost i stua, så vi kan følge med på julemorgen. Etterpå steller vi oss og skreller poteter, mens ungene ser tv/leker med morgengavene. Er det fint vær tar gjerne en av oss ungene med ut, mens den andre skreller potetene.
Klokka 12 samles hele svigerfamilien min hos svigermor og -far, der vi spiser julegrøt med mandel i. Vi må gå litt tidlig derfra i år, for kl 14 skal eldstemann her synge med koret i på julegudstjenesten. Om det blir meg eller gubben som blir med i kirken vet jeg ikke, men som ikke blir med drar hjem og forbereder middagen. (Håper jeg drar i kirken, det er så koselig med julegudstjeneste).
Kl 17-17:30 er maten på bordet, og vi setter oss oppstaset og forventningsfulle og spiser steik med masse godt tilbehør. Til dessert er det riskrem og is. Reglene ved bordet er de samme som alltid; alle sitter til alle har spist opp. Men som regel er ungene treigest, så det er sjelden noe problem. 
Etterpå ser ungene barne-tv mens gubben og jeg rydder etter maten. Vi begynner å åpne gaver i 19-tiden. Siden det er bare er oss 4, blir det en og en gave, så går kvelden. Vi koser oss med godis og brus innimellom. Ungene får være oppe så lenge de vil, men som regel er det helt sløkt i 22-tiden, så da kryper de til køys og gubben og jeg koser oss med julefilm og resten av godisen.
ÅÅÅÅ, som jeg gleder meg!
|
|
|
24-11-2008, 13:07
|
|
|
Æresmedlem
Sted: Rogaland
Meldinger: 19,107
|
|
|
Jeg gleder meg!
Jeg tenker poden står opp 6-7 tiden som vanlig  , så han og  går nok ned og koser seg med kalenderåpning og tegnefilmer før de lager julefrokost.
Så slapper vi av på formiddagen før vi gjør oss klar til å gå i kirken. I kirken treffer vi alltid masse venner og kjente, og det er så koselig å få ønsket hverandre god jul mens høytidsfreden senker seg.
Etter kirken skal vi i juleselskap hos svigerfar og hans kone. Der kommer også søsteren og svogeren til  og deres barn og farmoren hans. Veldig få i forhold til hva vi er vant til, og det blir litt deilig.
Barna får som regel gå i fra bordet når de er ferdige. De venter på hverandre.
Foregående år har vi vært veldig mange på  sin side, men i år er vi så få at jeg ser for meg at gaveåpningen ikke blir en like lang prosess.  En og en gave deles ut og åpnes. Det pleier å gå ganske rolig for seg. Etter en stund tar vi pause og spiser dessert og kaker. Det smaker bedre da enn rett etter middagen.
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:55.
|