|
 |
|
24-11-2008, 13:17
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: ski kommune
Meldinger: 3,161
|
Sv: Hva skal dere på julaften? Og hvordan blir dagen lagt opp?
|
|
Nå blir julen her i år, med 14 stk .
tror vi gjør dagen noe alla dette...
Står opp og finner julestrømpene og ser litt på tv mens vi dusjer på rekke og rad.
Så Spiser vi en god frokost sammen.
Så lager vi nissegrøt og setter ut på trappa i lekestua og venter på at nissen kommer, han kommer hver julemorgen og lister seg rundt i hagen, veldig artig!
Etter det skal barna være med bestefar på kirkegården og gå en tur med hunden,jeg og sambo begynner med maten og annen organisering.
All bordpynt tar vi dagen før.
Så kommer det gjester rundt kl 17 og da setter vi oss når julen ringer inn. Barna sitter til de er ferdige, så kan de gå ifra, så snakker vi vel litt ved bordet og dekker etterhvert på til dessert.
Blir vel julegavåpning ca kl 20 tror jeg.
hvis vi får organisert det og rekker, så mulig barna skal synge i koret i kirken, ellers får de gjøre det neste år(de er enda så små). Vi lurte litt på og gå i kirken annenhvert år, det året vi ikke har julen hjemme.
Barna slokner nok rundt 22 tenker jeg, vi blir vel sittende og se på gaver og kose oss med snacks og gløgg .
|
|
|
24-11-2008, 13:34
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 6,124
|
|
|
Vi skal feire hjemme hos oss selv for første gang. Mine foreldre, broren min og svigermor kommer hit så det blir nok koselig.
Tenker vi har en lat morgen med TV og kos. Gutta får vel noe de kan pusle med i kalendergave tenker jeg. Tror mamma, pappa og brodern kommer på formiddagen og da har vi julelunsj med rundtstykker og varm sjokolade 
Litt usikker på om vi skal ta en runde på formiddagen og levere pakkene til resten av gjengen, men en tur ut av huset må nok gutta tror jeg. Dagen blir nok lang ellers. Kanskje gutta og sambo blir med svigermor til kirkegården utpå dagen en gang også. Syns gjerne det kan være en tradisjon nå som vi har flyttet opp hit  (er svigerfar og sambos mormor de da skal besøke).
Middag blir vel i 17/18-tida eller noe sånt. Gutta skal få slippe å sitte ved bordet hvis de blir urolig.
Når middagen har sunket litt og vi har fått rydda bort så er det gavene sin tur.
|
24-11-2008, 14:12
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Bergen, vel
Meldinger: 4,449
|
|
|
Vi feirer alltid jul hjemme hos oss, jeg vil at jentene skal ha gode juleminner fra hjemmet sitt. Så alle som vil være sammen med oss må komme hit. Det vil si at hele slekta møter opp hver julaften!  Nå har vi liten slekt på min side, vi er bare 11. Svigermor har pleid å komme annethvert år. I år blir vi bare 10, for min farmor orker ikke.
Julaften starter med at jentene våkner og finner en liten aktivitetsgave fra Julenissen i strømpen. Så ser de på barnetv til vi våkner. Sen julefrokost med varm sjokolade, rundstykker og deilig julepålegg. Vi slapper av om formiddagen, ser Tre nøtter til Askepott osv. Gubben lager middag, han er pinnekjøtteksperten  Kålrabistappen tar jeg meg av!
Gjestene kommer kl 16, da spiser vi godt og lenge. Jentene går fra bordet når de vil.  Julenissen har en tendens til å komme mens vi voksne rydder opp etter middagen.  Han er veldig flink til å finne gaver som er gode å ha mens man veeeenter! 
Fruktsalat til dessert  , og så er det tid for å gå rundt juletreet.
Kaffe må til, og så får jentene endelig begynne å dele ut gavene. (bare å få plassert alle gavene rundt juletreet er litt av en jobb!  )
Resten av kvelden går med til prat, gaveåpning og litt kaffemat etterhvert. Vi avslutter kvelden med å slappe av og preike, noen henter seg litt kaldt pinnekjøtt eller en skål med fruktsalat.
Når jentene blir trøtte, pleier vi å hente en madrass inn i stua, så får de ligge og sovne til "lyden av julaften". Husker at jeg elsket det da jeg var barn. Da føler de ikke at de går glipp av noe heller!
Ååååå, nå gleder jeg meg!
|
24-11-2008, 14:18
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 6,035
|
|
|
Vi er alene på julaften! Synes det er skikkelig koselig!
Om natta har nissen vært her med juletreet og lagt gavene under, og selvfølgelig puttet noe i strømpen! Om morgenen er det å finne strømpen og se hva som er oppi og åpne den siste kalenderpakken. Masse barne-tv og kos!!
På formiddagen kommer nok først nissen på besøk, og en liten stund etter at han har gått, så dukker svigersøsteren med familie opp  Sist de var her, så skjønte ikke vi hvem nissen var før lenge etter at han var kommet  Dette har vi laget tradisjon på. Hver sin julaften og dra på formiddagsbesøk.
Pinnekjøttet settes på i god tid sånn at man skal være sikker på at det er ordentlig kokt. Vi spiser sånn rundt 4-5 på julaften. Etterpå er det iskake til dessert, og når det er ryddet opp, så går det ikke så lang tid før vi starter pakkeåpning. Da er gjerne snuppa elektrisk av å vente!
Satser på å åpne en og en gave, men blir det som i fjor, så må vi nok gjemme våre gaver til ungene er i seng. Litt koselig å få åpne i ro og fred.
Sambo drar også en tur på kirkegården og setter lys på grava til hans beste venn som døde i en trafikkulykke for noen år siden.
|
24-11-2008, 14:55
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,201
|
|
|
I år (som i fjor) skal vi feire jul hjemme hos oss selv, og så kommer svigers og blir værende noen dager uti jula.
Morgen: ganske som vanlige helger, frokost etterhvert. Tradisjonen med julestrømpe med aktivitet skal innføres fra denne jula av.
Lunsj: risgrøt
Kirke-tid! Ingen jul uten et besøk i kirken julaften. Det er høytid for store og små. Selv om Deilig er Jorden synges av falske, eldre stemmer rundt omkring.
Middag hjemme, spises klokka 17, eller litt før, når potetene er klare. helst hører jeg Sølvguttene synger julen inn samtidig.
Julenissen kommer!!
Gaveåpning!
Men i år har jeg tenkt at vi fordeler noen julegaver etterhvert, for ellers blir det bare stress for ungene. De registrerer knapt hva de får, før det er en ny pakke. Snakker av erfaring her. Men pakkene skal åpnes en og en, ellers blir det ikke kos
|
24-11-2008, 18:32
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 4,091
|
|
|
Her blir det  , Snuppa og jeg, og så far vi overnattingsbesøk av min mor, far og lillebror.
Vi står opp og spiser god frokost, slapper av og koser oss og ser tv, kanskje en tur ut, så er det grøt  med mandel i.
Så reiser ved jeg, min far og Snuppa i kirken mens mamma laver pinnekjøtt, og så spiser vi klokka 5-6.
Rydder bort, og så er det gaver, og så legger vi tuppa og spiser kaker senere på kvelden. Og så skal vel mannen og min far ha en konjakk til midnattsmessen.
FY SOM JEG GLEDER MEG! Å være hjemme hos oss selv er supert!
|
|
|
24-11-2008, 18:43
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 2,840
|
|
|
Hvor skal dere være på julaften i år? Hjemme med mamma og pappa.
Blir dere mange? 6 eller 8. Spørs om momo og onkelen min kommer. Sanna skal ikke være med meg i år 
Hvordan er "reglene" rundt matbordet denne dagen for barna? Vanlig bordskikk?
Hvordan starter dagen deres og hvordan er den lagt opp i forhold til klokkeslett,frokost,matlaging og middagstid...og gaveåpningen...
Dagen starter med at vi står opp ca 10.00, da er det TV i stua. Alle 4 søsknene (inkl meg) får julesokk med godteri. Koser oss og spiser god frokost, sitter og ser på TV og snakker hele formiddagen.
Så begynner vi å ordne oss sånn ca 3-4. Da er det full pynting med kjole og drss. Klokka 5 er det middag
så er det gaveåpning ca 7 tenker jeg. Nissen kommer ca 8.
Så sitter vi og snakker, spiller litt spill osv utover kvelden/natta. Koooselig
24-11-2008, 19:16
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 2,342
|
|
|
Juleaften - årets desidert beste dag for små og store. Jeg har alltid vært veldig opptatt av tradisjoner, så vi har pakket sammen det beste fra begge sider og laget våre egne. Julen feires alltid hjemme hos oss, da vi ønsker at barna skal ha samme tradisjoner og opplevelser omkring julen hvert år.
1 desemberhelgen er hele huset ferdig julepyntet, julen er altfor kort og altfor mye jobb om den kun skulle vare et par uker. Juletreet pyntes dagen før lillejulaften, for da reiser vi på besøk på dagen, pynter gravene til våre kjære og får besøk av venner på kvelden.
Selve julemorgenen begynner tidlig hos oss, gjerne i 6 tiden., Da blir det kakao foran barnetv, og en liten pakke hver som de kan lege med gjennom dagen. Frokost er koldtbord med masse godt, hjemmelagede rundstykker og stearinlys. OG kaffe..
Så blir det lek og kos inne og ute, bordet dekkes og det kokes julegrøt. Det har vi til lunsj, og så setter vi en liten tallerken ut til julenissen. Innimellom ser vi tre nøtter til askepott, disney og kanskje tante pose 
Klokken 16 kommer besteforeldre, og vi spiser i 17 tiden. Menyen i år blir sukkerglasert kalkun, hjemmelaget waldorf, sweet potato pie/ candied sweet potatoes, rosenkål, stuffing, epler og svisker mm. Dessert blir hjemmelaget sjokolademousse med tilhørende dessertvin.
Etter middag blir det å slappe av og kose oss, roe det hele ned før gavene åpnes. Klokken 19 kommer julenissen ( les naboen), og gir dem en gave hver. Etterpå må pappa lufte seg litt ( les - være julenisse hos naboen)
Ungene får åpne nesten alle sine gaver ( vi gjemmer noen til dagen etter for de får alltid å utrolig mange), og de får gitt sine gaver til oss og besteforeldre. Etterhvert er det natta for små poder, vi koser oss videre med sjokolade, konfekt og snop, en god cognac og kaffe.
Kvelden er som regel over i 24 tiden. God Jul!!

|
|
|
24-11-2008, 19:18
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 739
|
|
|
Vi våkner nok tidlig av gullet og bonusjenta. 
De får strømpen sin og barne-tv.
Klokka 11 er det mølje hos mampap. Så er det bare kosetid frem til vi pynter oss og gjør oss klare for deilig middag hos mampap klokken 17.
Deretter er det koking av kaffe, oppvasken tas, kaker ordnes på fat osv (jada, den er drøy denne tida for de små, men det gjør også noe for stemningen).
Så er det vel pakkeåpning i 19-tida og vi åpner en og en pakke. Nissen titter nok også innom. Vi blir vel 12-13 stykker i år tror jeg. Koselig!
|
24-11-2008, 19:25
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 3,843
|
Re: Hva skal dere på julaften? Og hvordan blir dagen lagt opp?
|
|
Jeg har grudd meg til jul helt siden bruddet og eksen sa han skulle ha mini i år men nå har det løst seg for eksen spurte om jeg vile være sammen med de.
vi skal enten feire hjemme i huset hans, da blir det meg, han , mini å bestefar eller så blir det feiring hos ekssvoger, der blir vi i såfall 23 stk med oss..
vi står opp på morningen, ser litt barnetv, spiser en god frokost, mini får julestrømpe. Så blir det grøt rundt 13, om vi skal spise hos ekssvoger så drar vi rundt 14.. da li det leking frem til mat kl 17-- så rydder vi av bordet, koker kaffe og setter frem kake før det blir pakkeåpning.
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:26.
|