Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-03-2004, 17:38   #1
Supermedlem

ann christin sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Stange
Meldinger: 650
MP Rating: 0% (0)
ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.ann christin er fantastisk mot andre.
Hvem har dere som faddere? Og hvilken "misjon" har disse?

Vi skal ha navnefest for tvillingene til lørdag. Har 2 faddere/vitner til hver. Nicolai har broren min(sin onkel) og sønnen til søskenbarnet til mannen min (altså sin tremenning ) og Celine har mamman min (sin mormor) og halvsøsteren min (sin tante)...

Hadde vært artig å høre hvem dere har til faddere/vitner til deres barn...
Hva slags "oppgaver" har fadderne? Og når avtales dette (hva som "følger med" oppgaven som fadder?

Vi ønsker at vitnene skal være en nær person i barnets oppvekst, kanskje den nærmeste utenom foreldrene.. Men jeg vet ikke helt hvordan det skal "gå seg til"....

ann christin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-03-2004, 17:56   #2
Seniormedlem

Mimsen sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Romsdal
Meldinger: 2,938
Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.Mimsen har en strålende fremtid.

Vi har brukt alle i den nærmeste familien til faddere, pluuss tre venner av oss.
Nr1: En av mine to søstre og hennes daværende ( )mann. Min manns søster og hennes mann.
Nr2: Min manns bror og hans fru, en av min manns kompiser og min beste venninne.
Nr3: Min andre søster og hennes mann, min manns bror og ei god venninne av meg.
Nr4: Min niese på snart 16 år, mine foreldre og min manns mor.

De som i grunn får litt ekstra oppmerksomhet, det er de to som har vennene våre til faddere. Familien er jo der hele tiden og jule- og bursdagsgever får de jo alle. Disse vennene våre ble spurt om å være faddere fordi de har brydd seg om og vært oppriktig interessert i ungene fra første stund. Noen oppgaver utover det har de igrunn ikke.
Gammel 16-03-2004, 18:20   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Broren til mannen min og hans kone er faddere for gutten min. Der de kommer fra tas oppgaven veldig alvorlig. Gutten ble døpt katolsk i Mexico. Der skal fadderne (i hvert fall til dåpen) helst være et ektepar. (man har nemlig faddere til andre ting også, f.eks til den første nattverden). De hadde ansvaret for å skaffe bl.a dåpskjolen og annet til dåpen, og kommer nok til å gi gutten min ekstra oppmerksomhet fremover i forbindelse med bursdager o.l.
Hvis noe skulle skjedd med oss, er det en reell mulighet for at de tar ansvaret for gutten, hvis det lar seg gjøre. Han kommer også til å tiltale dem som"Gudmor" og "Gudfar".
I katolske land er det spesielt sterke bånd mellom barnets foreldre og de som er faddere til barnet. Man gjør hverandre tjenester stadig vekk, og man skal kunne be dem om hjelp i krisesituasjoner, for eksempel...

Selv skal jeg være fadder til helga for første gang i mitt liv. Gleder meg veldig! Har tenkt å gi fadderbarnet mitt ekstra fine gaver til bursdager, og prøve å følge henne opp ved å holde nær kontakt med foreldrene og høre åssen det går med henne, selv om de bor et stykke unna.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-03-2004, 23:37   #4
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oppland
Meldinger: 102
Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.Tullemor2 er bare skikkelig grei.

Barnet vårt har fire faddere: en av mine brødre, en venninne av oss og ett vennepar av oss. Når det gjelder oppgaver har de ikke noen andre enn det de lovte i kirka; å be for barnet og lære de selv og be. Det er en oppgave jeg vet de tar på alvor. Det viktigste for oss når vi valgte var å ha noen vi har god kontakt med og som vil be for barnet vårt og være voksenpersoner som "bryr seg"
I tillegg ser jeg jo at de gir litt ekstra til bursdag, ol. Jeg tror også noen av dem kommer til å markere dåpsdage på en eller annen måte. Om ikke annet at de kommer på besøk, drikker kaffe og tenner dåpslyset. Nå er det bare broren min som bor i nærheten og når barnet vårt blir eldre kommer hun til å reise på besøk til dem alene. Som den ene fadderen sa da hun talte i dåpen; Vi ønsker å ha tett kontakt både med hele familien og kun med henne.

Tullemor
Tullemor2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-03-2004, 10:32   #5
Seniormedlem

Finni sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Ryfylke i Rogaland
Meldinger: 2,652
Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.Finni har mye å være stolt av.

Hvert av barna våre har fire faddere hver.
Barna er døpt i kirken.

Storesøster: min bror, mannens søster og et venne par
Lillemor: mannens far og hans kone og et vennepar.

Faddrene som tilhører familien gjør ikke noe spesielt i forhold til barna.
Venneparene som er faddrer på barna våre vet vi ber ekstra for barna, og følger dem opp med kristen literatur o.l.
For oss var det viktig å ha faddre som tok oppgaven seriøst i forhold til det kristne budskap.

Finni er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-03-2004, 19:36   #6
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Ola har to faddere.
Han er døpt i kirken.

De bor langt unna, derfor er det ikke så ofte vi ser dem.
Vi vet at de ber for ham og de gir ham kristne barnebøker og cd-er.
Det viktigste for oss når vi valgte dem var at de ville følge fadderoppgaven de får i kirken.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:38.