|
 |
|
05-11-2002, 12:18
|
|
Gjest
|
Hvor mye bruker dere på gaver til barna og er dere enige?
|
|
Så det har vært innlegg tidligere om hvor mye man bruker på julegaver totalt. Jeg lurer litt på hvor mye dere bruker på julegaver til barna deres og om dere er enige om dette.
Jeg synes det er stas å øse litt ekstra utover barna mine til bursdager og jul og kan godt bruke rundt 1000 kroner på de hver. Mannen min synes dette er alt for mye og er vel nærmest redd for at de skal bli bortskjemte. Jeg er overhodet ikke redd for dette og er nøye på at de ikke får leker og slikt ellers. Har ikke noe sans for de som til stadighet er innom lekebutikken for å kjøpe en liten ting. Det er jo stort sett bare tulleting likevel. Da synes jeg det er bedre å spare de pengene og heller kjøpe noe ordentlig til spesielle anledninger, og da stort sett bursdag og jul.
Det at de har så ulikt syn på dette har vel med å gjøre at vi har svært forkjellig bakgrunn også. Jeg var vant til å ha det slik jeg selv praktiserer, mens mannen min hadde fire søsken til og de hadde ikke så mye å rutte med.
Hvordan er det med dere?
|
|
|
05-11-2002, 12:30
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: May 2002
Sted: Tønsberg
Meldinger: 3,670
|
Andrea får nok gave til ca 500,synes det er passe vi
Ifjor fikk hun en ave av meg,en av pappa og en fra oss begge.Slik blir det ikke i år
|
05-11-2002, 12:43
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 2,831
|
Vi kommer til å kjøpe gave til Trym for rundt 500 kr tror jeg.
Det blir kanskje litt ekstra og.
Tror ikke han kommer til å bli skjemt bort bare pga julaften
Vi er begge enige om det med julegaver. Jeg handler, han betaler
05-11-2002, 12:57
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: I Nord
Meldinger: 1,196
|
Vi kommer nok til å bruke ca 500 på julegave til Snuppi!
Synes det er en passelig sum, og vi er enige begge to. Jeg er ikke redd for at hun skal bli bortskjemt. Det er jo bare jul en gang i året og da vil jeg spandere noe ekstra fint på henne. Det samme gjelder for bursdager.
Summen av penger vi bruker på henne er egentlig ikke så viktig. Det viktigste er jo at hun blir fornøyd med det hun får  Altså enig med TAMARA.
|
|
05-11-2002, 13:24
|
|
VIP-Medlem
Meldinger: 5,707
|
Jeg ser ikke på prislappen, men gir henne en gave jeg (vi) synes hun trenger eller som kan passe.
Det blir kanskje annerledes når man har flere barn og må være rettferdige. Nå har vi bare Helene, og hun er bare ett år. I år får hun en leke til "bare" 98 kr.... Vi har handlet alt allerede, men siden det er så tidlig kan det jo hende vi finner noe mer, noen småting hun trenger. Men jeg synes det er en fin leke jeg!
Vi har ikke mye penger og om leken koster 100 kroner spiller ingen rolle for en ettåring. De tingene som er dyrere, og vi ønsker oss til henne, har vi sagt til besteforeldre at vi ønsker oss. I tillegg synes jeg ikke det er vits å gi barna enorme mengder med gaver til jul, for i fjor var 80 % av gavene under treet til Helene likevel.
Tror ikke hun taper noe for å si det sånn.
Når hun blir større og begynner å ønske seg ting synes jeg kanskje 500 kroner er en passelig sum. Det avhenger jo av mange ting, men det viktigste er vel at
-gaven(e) er rettferdig(e) i forhold til barna, hvis man har flere
-å lære ungen å bli glad for små ting, og andre ting enn "ting"
-lære ungen gleden ved å gi og ikke bare få
-å gi barnet iallefall en ting han /hun ønsker seg, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig
|
05-11-2002, 15:14
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 866
|
... men summen varierer etter behov, alt fra 300 til ca 2000 kr. Nå er de to eldste 4 og 6 år, så prisen bryr de seg heldigvis ikke om enda. Men vi passer på å gi dem likt antall gaver fra oss. (Hun på 6 år er veldig opptatt av rettferdighet  )
Vi gir etter behov. Trenger en av dem skiutstyr, så får de det. Trenger de ikke noe spesielt, får de en leke de ønsker seg.
I år får veslesnuppa gave for 300 kr. De to andre får en gave i sammen til 500 kr + at de får en hver alene til ca 300 kr. + Puslespill i formiddagspresang. Altså ca 650 kr hver på de to eldste.
De får ikke spesielt mye leker utenom bursdag og jul. Bortsett fra forbruksvarer som tegnesaker og hobbyvarer.
|
|
|
05-11-2002, 15:40
|
|
Veteranmedlem
Sted: Bergen
Meldinger: 4,344
|
200-300 pr barn bruker vi på våre egne. Jeg må si meg enig med mannen din dog. 1000,- er veldig mye å bruke på gaver til en person.
Det overlater jeg til andre 
Kommer aldri til å bruke så mye penger på barna verken til jul eller bursdag.
Man skal jo leve etter at julen er over og da
|
05-11-2002, 16:08
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,953
|
Det varierer nok hvor mye vi bruker. Og i år regner jeg med at vi lander på 300-350,- pr unge. Men kunne godt ha gitt gaver til en 1000 lapp hvis jeg hadde muligheten til det.
Jeg og søsteren min var ikke bortskjemte på noen måte. Men til jul pleide mamma og pappa å ta i litt ekstra, så vi fikk gjerne gaver for tilsammen 1000,-. Men det var den ene gangen i året.
Jeg og mann min er enig i hva vi skal kjøpe.

Mamma til 4, men lille Maren hviler i bestefars armkrok.
|
|
|
05-11-2002, 17:05
|
|
Gjest
|
Det er ikke sånn at jeg MÅ kjøpe til 1000 kroner altså. Det er mer en slags øvre grense for å si det sånn  .
|
|
|
06-11-2002, 08:44
|
|
Æresmedlem
Meldinger: 32,578
|
Jeg går litt berserk til ungene, det innrømmer jeg villig vekk og mannen min ler av meg og kaller meg "julefanatiker". Jeg kjøper nemlig gaver hele året og legger dem til side til jul, så når jeg begynner å ta fram alt jeg har hamstret i løpet av året, så blir det jo veldig mye da.  Hvor mye jeg handler for vet jeg ikke, men det blir sikkert nærmere 2000 enn 1000.
Til bursdagen kjøper vi ikke _så_mye og ellers i året kjøper vi ikke leker. Bøker og puslespill kjøper vi, men det regner vi utenom på en måte. Jeg er jo med i en bokklubb og regner jo ikke det som gaver til meg selv, så hvorfor skulle ikke ungene også få det?
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:57.
|