|
 |
20-03-2002, 16:46
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,804
|
Hei.
Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine. Ang. det å døpe barnet i en annen kirke,så vet jeg ikke. Skulle ikke tro det hadde noe å si,men ta en telefon til kirkekontoret og spør.
Jeg innbiller meg at minst en av foreldrene må være medlem av statskirka for å få døpe barnet der,men det er mulig de reglene er forandret. Sikkert noen andre som vet.
Ang. fadderne, så må man ha minst 2 og max 6 faddere. De må være medlem av Den Norske kirke,eller et annet kristent samfunn som ikke forkaster barnedåpen.
Jeg er ikke vant til store forsamlinger ved barnedåp. Da vi døpte Sondre,ble kun besteforeldre og faddere invitert. Vi var til sammen 10stk til smørbrød og kaker her hjemme etter dåpen. Det er ganske vanlig å gjøre det sånn her i området.
Synes dere skal gjøre det som er best for dere.Ønsker dere ikke å invitere et hav av folk,så ikke gjør det.Det er tross alt deres barn som skal døpes,og det skal være en fin,spesiell dag. Ikke masse mas.
Håper du fikk litt hjelp da.Sikkert noen andre som kommer med mer utfyllende svar etter hvert.
Lykke til
|
|
|
20-03-2002, 16:52
|
|
Veteranmedlem
Sted: Bergen
Meldinger: 4,344
|
Vi skal bare ha kaker og kaffe hos oss etter dåpen. Har man ikke så masse penger, så har man ikke så masse penger. Ting koster også en dåp. Sist gang så var det middag ute hos min svigermor, men denne gangen blir det litt enklere.
Vi har brukt faddere som ikke er medlem av den norske kirke. Mine 2 søstre er ikke medlem tror jeg, men det ene kravet var at de også måtte være døpt og det var ikke min ene søster.
Presten sjekket de ikke opp en gang. Jeg vet heller ikke om de er medlem av et annet kirkesamfunn.
Hvordan du skal gjøre det med henhold til familie og sånn og hvor du skal døpe barnet, vet jeg ikke.
http://www.kirken.no/Moteplasser/daap.cfm
Her står det litt om dåp, faddere og sånt. Håper det er til hjelp.
Lykke til
|
20-03-2002, 16:56
|
|
Veteranmedlem
Sted: Bergen
Meldinger: 4,344
|
Vi inviterer mine og hans søsken med partner ( 10 stk ), besteforeldre ( 4 stk ), et vennepar, oldeforeldre ( 2 stk ), mannen til svigermor selvfølgelig.....
Rundt om 20 stk tror jeg vi blir, og det er uten mine nieser og nevøer. Skulle vi invitert dem og så hadde det ikke vært plass her inne
|
20-03-2002, 19:05
|
|
Seniormedlem
Sted: Bærum
Meldinger: 1,580
|
Hei
Som svar til det første du lurte på så er det mulig å døpe barnet i en annen kirke enn den du sogner til. Broren min gjorde det. De døpte sønnen sin i Kristiansand mend de selv bodde i Skien.
|
20-03-2002, 19:06
|
|
Gjest
|
Hei!
Vi bor også langt fra familie, og derfor skal vi døpe Jonathan på hjemstedet til mannen min. Vi har ringt og snakket med kirkekontoret der, og vi var hjertelig velkommen til å døpe han der selv om vi ikke bor der. Tror ikke det er noe problem noen steder. Vi venter med dåp til i sommer, fordi da er familien samlet uansett. Det blir mellom 15 og 20 gjester, da inviterer vi bare våre foreldre og søsken, pluss faddere. Vi skal sannsynligvis ha lunch/middag på et hotell.
|
|
|
21-03-2002, 10:20
|
|
Gjest
|
Hei.
Du kan døpe barnet hvor du vil , men dåpssamtale blir tatt der du bor. Bare ring til den kirken du vil døpe barnet i .
Spørsmålet om faddere er litt vanskelg å svare på synes jeg siden jeg ikke vet noe mer. Medlemmer av den norske kirke kan være faddere. Andre kan også dersom de synes barnedåp er riktig. Når dette er sagt , så er det ikke noe som blir kontrollert av noen .
Det blir på en måte opp til den enkeltes samvittighet. Dersom en ønsker det , er det i noen menigheter anledning til å få fadder fra menigheten som tar på seg å be for barnet dersom foreldre har et ønske om dette.
Lykke til
Olli
|
|
|
21-03-2002, 10:49
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,806
|
Ang faddere. Her er hva den norske kirke selv sier : "Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye."
Så spør du meg - kan man ikke snakke om "rettferdighet" ifbm valg av faddere. Uansett hva kirken måtte mene, må man vel nesten velge noen som kan stå inne for det en barnedåp i kirken tross alt er?
Her kan du lese mere DÅP
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:06.
|