Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-03-2002, 15:49   #1
Hummingbird
Gjest

Meldinger: n/a
Question Hvordan får man organisert den dåpen???

Vi har flyttet langt unna all familie, og bor i en liten leilighet. Vi har ingen kontakt med kirken, og er heller ikke medlemmer. Men vi ønsker likevel å døpe gutten vår, mest for tradisjonens skyld. Problemet er bare at slekt bor 50-100 mil unna, og vi har ikke overnattingsplass. Kan man døpe barnet i en kirke et annet sted enn der vi bor? Og vil de akseptere at vi døper barnet selv om vi ikke er medlemmer?

Så var det det med faddere. Har skjønt at det er et krav at de ikke skal være medlem i et kirkesamfunn som fornekter dåpen (eller noe sånnt). Det utelukker hele min manns familie. Som forøvrig vil bli sjokkert over at jeg skal døpe han i det hele tatt. De er med andre ord uaktuelle. Det utelukker også mesteparten av vennene våre. Og vi står igjen med min familie. Og da blir det jo litt 'urettferdig'? Er det noen som vet hvor strenge de er på livssyn og medlemsskap hos faddere?

Og til slutt - hvor mange er det vanlig å be til selskap etterpå? Det er ikke noe alternativ å stue særlig mange inn i vår leilighet, så vi må nok spise ute, og det er dyrt. Alle dåpsmiddager jeg har vært i har vært relativt flotte. Er det noen som gjør det enklere?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-03-2002, 16:46   #2
VIP-Medlem

Mondeo sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,804
Blogginnlegg: 11
MP Rating: 100% (1)
Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.Mondeo har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei.

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine. Ang. det å døpe barnet i en annen kirke,så vet jeg ikke. Skulle ikke tro det hadde noe å si,men ta en telefon til kirkekontoret og spør.
Jeg innbiller meg at minst en av foreldrene må være medlem av statskirka for å få døpe barnet der,men det er mulig de reglene er forandret. Sikkert noen andre som vet.

Ang. fadderne, så må man ha minst 2 og max 6 faddere. De må være medlem av Den Norske kirke,eller et annet kristent samfunn som ikke forkaster barnedåpen.

Jeg er ikke vant til store forsamlinger ved barnedåp. Da vi døpte Sondre,ble kun besteforeldre og faddere invitert. Vi var til sammen 10stk til smørbrød og kaker her hjemme etter dåpen. Det er ganske vanlig å gjøre det sånn her i området.
Synes dere skal gjøre det som er best for dere.Ønsker dere ikke å invitere et hav av folk,så ikke gjør det.Det er tross alt deres barn som skal døpes,og det skal være en fin,spesiell dag. Ikke masse mas.

Håper du fikk litt hjelp da.Sikkert noen andre som kommer med mer utfyllende svar etter hvert.
Lykke til

Mondeo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-03-2002, 16:52   #3
Veteranmedlem

Raven sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 4,344
MP Rating: 0% (0)
Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.

Vi skal bare ha kaker og kaffe hos oss etter dåpen. Har man ikke så masse penger, så har man ikke så masse penger. Ting koster også en dåp. Sist gang så var det middag ute hos min svigermor, men denne gangen blir det litt enklere.

Vi har brukt faddere som ikke er medlem av den norske kirke. Mine 2 søstre er ikke medlem tror jeg, men det ene kravet var at de også måtte være døpt og det var ikke min ene søster.
Presten sjekket de ikke opp en gang. Jeg vet heller ikke om de er medlem av et annet kirkesamfunn.

Hvordan du skal gjøre det med henhold til familie og sånn og hvor du skal døpe barnet, vet jeg ikke.

http://www.kirken.no/Moteplasser/daap.cfm

Her står det litt om dåp, faddere og sånt. Håper det er til hjelp.
Lykke til

Raven og de 3 små: Nov 99, Des 01, Feb 04
Raven er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-03-2002, 16:56   #4
Veteranmedlem

Raven sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 4,344
Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.
litt til

Vi inviterer mine og hans søsken med partner ( 10 stk ), besteforeldre ( 4 stk ), et vennepar, oldeforeldre ( 2 stk ), mannen til svigermor selvfølgelig.....

Rundt om 20 stk tror jeg vi blir, og det er uten mine nieser og nevøer. Skulle vi invitert dem og så hadde det ikke vært plass her inne

Raven og de 3 små: Nov 99, Des 01, Feb 04
Raven er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-03-2002, 19:05   #5
Seniormedlem

Lisse sin avatar

Sted: Bærum
Meldinger: 1,580
Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.Lisse er fantastisk mot andre.

Hei
Som svar til det første du lurte på så er det mulig å døpe barnet i en annen kirke enn den du sogner til. Broren min gjorde det. De døpte sønnen sin i Kristiansand mend de selv bodde i Skien.
Gammel 20-03-2002, 19:06   #6
Marikke
Gjest

Hei!
Vi bor også langt fra familie, og derfor skal vi døpe Jonathan på hjemstedet til mannen min. Vi har ringt og snakket med kirkekontoret der, og vi var hjertelig velkommen til å døpe han der selv om vi ikke bor der. Tror ikke det er noe problem noen steder. Vi venter med dåp til i sommer, fordi da er familien samlet uansett. Det blir mellom 15 og 20 gjester, da inviterer vi bare våre foreldre og søsken, pluss faddere. Vi skal sannsynligvis ha lunch/middag på et hotell.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-03-2002, 10:20   #7
Tidligere bruker
Gjest

Hei.

Du kan døpe barnet hvor du vil , men dåpssamtale blir tatt der du bor. Bare ring til den kirken du vil døpe barnet i .

Spørsmålet om faddere er litt vanskelg å svare på synes jeg siden jeg ikke vet noe mer. Medlemmer av den norske kirke kan være faddere. Andre kan også dersom de synes barnedåp er riktig. Når dette er sagt , så er det ikke noe som blir kontrollert av noen .
Det blir på en måte opp til den enkeltes samvittighet. Dersom en ønsker det , er det i noen menigheter anledning til å få fadder fra menigheten som tar på seg å be for barnet dersom foreldre har et ønske om dette.

Lykke til

Olli
Gammel 21-03-2002, 10:49   #8
Seniormedlem

sisle sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,806
sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.

Ang faddere. Her er hva den norske kirke selv sier : "Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye."

Så spør du meg - kan man ikke snakke om "rettferdighet" ifbm valg av faddere. Uansett hva kirken måtte mene, må man vel nesten velge noen som kan stå inne for det en barnedåp i kirken tross alt er?

Her kan du lese mere DÅP
sisle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:06.