|
 |
02-12-2002, 17:47
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,475
|
Hvordan feirer dere jula? Her er våres julaften!
|
|
Nå e det Jul igjen!
I år må jeg si jeg gleder meg mye til jula. Det er vel fordi vi fikk oss en sønn  i februar. Julen er vel ikke det samme med småbarn. Julen er jo stort sett for barna   . Jeg og min  samboer  feirer  jul annet hvert år til våre kjære foreldre, så i år så skal vi til svigers. Farmor, farfar og tante gleder seg så mmmyyyyyyeeeee til jula i år. Det er vel ikke så rart. Første barnebarnet  vet dere. Vi skal ligge over fra lille julaften til julaften, hjelpe til med det siste før julen ringes inn. Skrelle potet, gjør klar surkålen, pynte jultreet, sette under aaallllleee julegavene. Mesteparten av gavene er vel til lilljmann Nicholay  . Julaften skal vi ha ribbe, medisterkaker, potet, hjemmelaget surkål og saus. Desserten består av hjemmelaget riskrem og rødsaus   . Det har vært tradisjon på begge sider i alle de år. Setter oss tilbords kl. 17.00 da Sølvguttene synger julen inn. Sitter vel tilbord i ett par timer også kommer desserten. Gode og mette setter vi oss ned i godsofaen og lar maten synke ned, hører på god gammeldags julemusikk før kakene og kaffen settes fram. Deretter kommer vel nissen og deler ut pakkene til de som har vært snille. Pakkene er ferdigutdelt og pakka opp så ringerunden for å takke for gavene kan begynne. Så setter vi fram snacks og prater og koser oss og har det hyggelig.
Her va noe av det vi gjør julaften. Så hvordan feirer dere julaften med deres kjære  og kjente?
julaften!
|
02-12-2002, 21:08
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Nordmøre
Meldinger: 1,233
|
I år starter vi en ny tradisjon, vi skal for aller første gang feire jul hjemme hos oss. Muligens får vi besøk av svigers til middag og kaffe, men det er ikke avklart ennå. Så jeg har ikke helt klart for meg hvordan dagen blir ennå.
Det som er helt sikkert er at sambo er på jobb til kl. 14.30, og så i mens skal jeg og John benytte sjansen til å besøke mamma og pappa.
Må ærlig innrø mme at jeg både gleder og gruer meg til dette, for første gang blir det jeg som har ansvaret for julemiddag osv.  Men forhåpentlig går det bra
|
02-12-2002, 21:59
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,578
|
Vi feirer jula hjemme hos oss selv for tredje år på rad. I år kommer broren min og kona, besteforeldrene mine og faren min til oss, så vi blir en bra gjeng.
Hele dagen igjennom løper jeg litt til og fra barne-TV, men når "Tre nøtter til Askepott" kommer, da har a'mor pause!
Vi prøver å ta middagen ca. 16.30 så det ikke skal bli så seint for de to små som pleier å være i seng kl. 19.00. Menyen er som alltid ribbe, medisterkaker, julepølse, surkål, rødkål, ca. åtte slag grønnsaker og saus. Akevitten har vi kuttet ut etter at vi begynte å feire jul hjemme hos oss, vi sa fra til de få som vanligvis delte flaska seg imellom at vi ikke synes at det passer nå som vi har fått små unger, men litt godt å drikke blir det da allikevel.  Til dessert har vi moltekrem, men i år blir det riskrem til dem som vil ha det også.
Nissefar dukker opp i seks-tida tenker jeg og når alle pakkene vel og vakkert er delt ut dekkes kaffebordet, selv om alle får en kaffetår etter middag også.
I år tror jeg faren min skal sove over hos oss, så til den lange, koselige juledagsfrokosten får vi nok en gjest i år. Når ungene blir litt større har jeg lyst til å invitere venner med barn til den frokosten. Det er en kjempekoselig tradisjon jeg lærte av en eks for mange år siden.
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
02-12-2002, 22:02
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: May 2002
Sted: Tønsberg
Meldinger: 3,670
|
I år skal vi være hjemme hos oss selv! Det gleder jeg meg veldig til! Ifjor var Andrea syk,så vi feira ikke jul.
Men i år kommer mamma,pappa,bestemor og onkel Sambo skal stå for ribba og sausen mens jeg får ta det andre
Vi spiser når jula ringes inn tenker jeg,det er iallefall tradisjonen jeg har hjemmefra. Det året vi var hos svigers spiste vi ikke før 19-20. Gjett om det blei feil da
Så er det å la maten synke før vi tar oppvaska(får håpe oppvaskmaskina funker til jul ),så er det å sette på kaffe,kaker og godt før pakkene åpnes! Nisse tror jeg ikke vi skal ha i år,det får bli tradisjonen svogerene mine har hjemme hos mamma og pappa
Gleder meg masse til jul, blir jo på en måte Andrea sin første jul! Åsså må jeg jeg jo ha med meg tegnefilmene og Tre nøtter til Askepott da
|
03-12-2002, 14:09
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,804
|
I år feirer vi jul hjemme hos oss selv.Vi står opp til vanlig tid,tenker jeg(hvis ikke Sondre bestemmer seg for å sove ekstra lenge).Så spiser vi en god frokost og tar en tur ut i frisk luft.Klokka 12 skal vi til svigers.Hvert år inviterer de alle barn,svigerbarn og barnebarn til julegrøt med mandel.Veldig koselig tradisjon.
Så er det hjem og putte Sondre i seng,og så må vi begynne å skrelle poteter og forberede middagen. Klokka 17 regner vi med at gjestene er på plass: mamma,min eldste bror og svigers. Så setter vi oss til bords i 17-17:30 tida og koser oss med ribbe,julepølse,medisterkaker,surkål,rosenkål,poteter og saus. Etterpå blir det den tradisjonsrike desserten:hjemmelaget riskrem med rød saus og mandel i.
Så rydder vi av bordet,og sansynligvis vasker vi opp det som ikke går i oppvaskmaskinen.(mamma og svigermor kommer til å insistere på å hjelpe,og det er helt greit for meg )
Så tenker jeg nok svigermor er rimelig utålmodig etter å få åpna pakkene.Hun er verre enn unger flest når det gjelder julegaver! Så jeg regner med at vi ikke venter så fælt lenge før vi deler ut og åpner gavene. Etter det så rydder vi bort alt papiret og så setter vi fram kaker og kaffe og koser oss til kvelden er over. Muligens skal mamma og bror min overnatte til 1.juledag.Det kommer litt an på været og om bror min er for trøtt til å kjøre helt hjem.
Denne julen blir veldig spesiell for oss,for det blir den første uten pappa.Vi skal ha et ekstra lys på bordet som skal tennes like etter at vi har satt oss til bords.Det skal være til minne om han.
Savner pappa´n min jeg.
Så sånn blir vår julaften,regner jeg med.
|
|
|
04-12-2002, 11:35
|
|
Gjest
|
Vi skal feire julen hjemme hos oss  Vi bor midt mellom mine og min manns foreldre (ca 80 mil hver vei), så vi bruker dele på oss  I år skal min fanilie komme på besøk. Det blir mamma , pappa, min lillesøster, min mormor og min mors søster.
Vi starter dagen med TV. Tre nøætter til Askepott er et must her i gården, Donald og vennene også  Så legger vi gavene under juletreet. Det er en prosess som tar tid for alle gavene må klemmes på og gjettes på innholdet
Middagen er det mannen som står for. Pinnekjøtt med kålrabistappe  Gleder meg til det. Så blir det grøt en gang på dagen, vet ikke helt når, men det blir med mandel og marsipangris til den som finner mandelen
i åttetiden blir det oppakking av gaver. Regner med det blir Erik som får flest
Kan ikke huske at jeg har gledet meg sånn til jul på mange år. Det er nok Eriks fortjeneste
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:58.
|