Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-12-2007, 20:52   #1
Supermedlem

Linka1 sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 720
MP Rating: 0% (0)
Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.
Hvordan feirer man jul i Polen?

Noen som vet det? F.eks om de feirer den 24. eller 25. desember, oppskriften på noen typiske polske julekaker eller annet julegodt?
Gammel 14-12-2007, 20:59   #2
inord
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Hvordan feirer man jul i Polen?

Det var ei fra Polen som fortalte (i dag, faktisk) at de hadde ni-retters middag på julaften faktisk! Men det er alt jeg vet, så resten kan jeg ikke svare deg på desverre.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-12-2007, 21:11   #3
Supermedlem

pusemamma sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Buskerud
Meldinger: 773
pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.

Jeg leste akkurat om det i en bok som heter "Jul i andre land" sammen med en polsk gutt. Boka er fra 1976, så mye der stemte ikke med slik han hadde feiret jul. Men, han sa i hvertfall at de feiret den 24. Og mye på samme måte som oss. De spiste god mat. Og kvelden ble avsluttet med katols midnattsmesse. I boka sto det at de ofte spiste karpe, men det kjente ikke han til. Han sa de spiste en polsk kjøttrett. Og så spiste de en kake som heter babka. Den stod det oppskrift på i den boka. (sammen med en rødbetesuppe, som han heller ikke kjente til...)

Men, dette sa deg vel egentlig ikke så mye mer...
Gammel 14-12-2007, 21:35   #4
Supermedlem

Linka1 sin avatar

Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.

Tusen takk for svar! Nå er jeg mektig imponert! Trodde aldri jeg skulle få to svar så raskt...hadde egentlig ingen forhåpninger om svar i det hele tatt... Og joda, dette hjalp i allefall noe, selv om jeg fortsatt tar imot svar hvis andre har noen. Fant dessuten oppskrift på babka på nett, så da kan det hende jeg får bakt det til jul.
Gammel 14-12-2007, 21:57   #5
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,242
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Send Martass en PM. Hun er derfra.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-12-2007, 10:09   #6
Supermedlem

Linka1 sin avatar

Så ikke denne før nå jeg. Men takk for svar, Berta. PM skal sendes.
Gammel 19-12-2007, 23:27   #7
Medlem

Chihiro sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 466
Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.Chihiro har mye å være stolt av.

Har feiret jul i Polen en gang for ca 10 år siden, og husker dette:
Først og fremst: polske julesanger er nydelige!
I min familie dekker de alltid bordet til en person ekstra på julaften. Husker ikke om det var en religiøs betydning, eller skulle symbolisere gjestfrihet?
Julaften er en del av fastetiden og man spiser derfor ikke kjøtt da. Derimot en hel buffet av gode grønnsaks- og fiskeretter (bl.a. karpe). Og kaker. Kan dessverre ingen oppskrifter.
Etter maten deler man en oblat, alle får hver sin bit, og så går man rundt og "bryter brødet" med de andre i familien, mens man ønsker hverandre god jul. 1. juledag er det nok et etegilde (ikke så ulikt norsk jul, altså), da kommer det både and og annen kjøttmat på bordet. I min familie går de til messe tidlig om morgenen 1. juledag, ikke midnattsmesse på julaften. Men det er jo messer flere ganger for dagen der, så det er nok å velge i.
Ang gaver så var det en ting jeg fikk sansen for: Man skriver ikke hvem gavene er fra. Så kan ikke giveren "sole seg i glansen".

Juli -05 Mai -07
Chihiro er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-12-2007, 09:37   #8
Supermedlem

Linka1 sin avatar

Tusen takk for svar!

Jeg likte også det med anonyme pakker!

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:29.