Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-04-2002, 19:27   #1
Lois
Gjest

Meldinger: n/a
Ikke Dåpskjole I Dåpen

noen meninger om det?Døpte min lille Jacob forrige søndag,og leide en aldeles skjønn kjole.Men det andre paret døpte gutten sin i en litt fin hverdagsdress...Er det bare jeg som reagerer?Dette er IKKE kritikk,for det er jo ganske dyrt å leie,men er dette en ny trend eller noe?Foreldrene bar bunad.Det var dåp i kirken.

Nysgjerrig på hva dere andre mener oss
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2002, 19:46   #2
Medlem

malou sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Sted: Vestfold
Meldinger: 309
MP Rating: 100% (3)
malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.malou er som en lysfontene.

Det er mulig det er en symbolsk mening med det, men jeg synes det ofte er overdreven bruk av blonder, silke og "stæsj" når barn skal døpes.

Etter mye fram og tilbake har mannen min fått trumfet gjennom at sønnen vår skal døpes. Han vil da være 9 måneder gammel og skal få slippe å ha hvit blondelue og lyseblå silkebånd. En fin hverdagsdress vil være helt ok.
Gammel 14-04-2002, 20:13   #3
Supermedlem

Allimac sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Bergen
Meldinger: 1,121
MP Rating: 0% (0)
Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.Allimac er som en lysfontene.
Gikk helt amokk før dåpen.........

til Andrea jeg... Fant ut at det var så dyrt å leie, at jeg liksågodt kunne kjøpe en ny jeg!! Regner jo med å få iallefall 2 unger til, så da kan jeg jo ta den i bruk da også... Også kan den jo gå i arv? Jaja, men over til spørsmålet; jeg kunne aldri tenke meg å ha brukt noe annet enn dåpskjole... For meg føles det helt feil... Men folk får nå gjøre som dem vil....
Gammel 14-04-2002, 20:39   #4
Supermedlem

ELLE sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Vestfold
Meldinger: 912
ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.ELLE har en strålende fremtid.
Synes begge deler er ok.

Det får være opp til hver enkelt.

Selv vil jeg bruke en gammel dåpkjole som har gått i arv uten for mye blonder og "stæsj". For meg hører det likso med den kjolen når man først skal ha dåp.
Gammel 14-04-2002, 22:09   #5
Zam Wesell
Gjest

Vi skal døpe Lucas til sommeren og da er han ca. 7 1/2 mnd.
Skal derfor bruke en pen drakt/dress. Synes ikke om å kle han opp i blonder og silke når han er så gammel.

Men vi har jo noen bestemødrer som maser om dåpskjolen som har gått i arv...
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2002, 22:17   #6
Jentemamma
Gjest

Min mening er: Dåpskjole i dåp og dress-pen klær/pen kjole på navnedag

Dette er MIN mening ihvertfall.

GRATULERER MED VEL OVERSTÅTT DÅP

Får vi se bilder snart da eller.

Klem fra oss

Sist endret av Jentemamma; 14-04-2002 kl 22:19.
Gammel 14-04-2002, 23:09   #7
Tidligere bruker
Gjest

Ola skal ha tradisjonell dåpskjole i sin dåp. Det er først og fremst fordi det er en kjole i slekta . Jeg har ingen sterke meninger om dette egentlig. Jeg har sett mange varianter av "dåpsbekledning" og også dåp uten klær (som er vanlig i ortodokse kirker (full neddykking av barnet)) .
Jeg synes det bør være "full frihet " for valg av plagg til dåpen.
Hvitt har lange kirkehistoriske tradisjoner , og er forbundet med mye symbolikk , men har ellers ingen teologisk betydning.

Det viktigste synes jeg er at barnet blir døpt om det så skulle være i en enkel body fra Hennes og Maurits..

Olli og Ola
Gammel 14-04-2002, 23:24   #8
Veteranmedlem

fant sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Sånn ca midt i skaue
Meldinger: 3,628
fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.fant er fantastisk mot andre.

Jeg synes begge deler er like greit og fint jeg..
Til min første fødte hadde jeg dress. Men så ble han døpt når han var 1 år......så det og gå rundt i dåpkjole, var ikk akkurat tingen da tror jeg......
Steffen er nå over 1 år, og ikek døpt. Jeg kommer til å døpe han og "lillen i magen" samtidig, så jeg tror ikek det blir noen dåpskjole på noen av dem .....

Smak og behag det der ja

fant er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:50.