Lillejulaften er det klart for å pynte treet.
Etterpå spiser vi risgrøt. Den som finner mandelen (alltid storesøster) får en liten gave.
Av restene lager vi riskrem dessert som vi har på julaften, med hjemmelaget rødsaus laget avb kirsebær mm.
Selvfølgelig ser vi på hovmesteren.
Dekker bordet til julemiddagen gjør jeg så blir det ikke så mye stress på julaften.
Når alle har gått og lagt seg sitter jeg opp ofte alene eller med mamma og vi hører på nydelig musikk. Av og til har vi et lite glass rødvin også.
Før jeg legger meg henger jeg opp julestrømpene til alle sammen. Voksne også.
På selveste julaften da lager jeg i stand surkål til ribben.
Etter frokost og julenøtter til askepott.( Det må jeg bare se uansett hvor travelt jeg har det.
Drar vi på kirkegården.
Så er det tid for å sette inn ribben, gjøre klart tilbehør mm..
Ofter har det vært pappas jobb å ha ansvaret for Ribben.
vi andre drar til kirken.
I år vet jeg ikke om jeg orker. Dumt av meg kanskje men å se alle så glade med besteforeldre gjør for vondt, for i år er vi ennå engang en mindre. Pappa var et typisk julemenneske.
Jeg gruer meg veldig til denne julen men samtidig så har jeg barn og de skal få jul i år også.
Kl 18 er det tid for å spise julemiddag. Ribbe, surkål/rødkål, hjemmelaget kjøttkaker, julepølser og stekte epler med tyttebær.
til dessert som nevnt riskrem også i dag med mandel opp i.
Etterpå så er det tid for pakker og kaffe med mors hjemmebaksts.
Vi har alltid vært de samme som har feiret julaften sammen. Men i løpet av to år er vi tre mindre.
Defor blir det kun mamma. mannen min , en eldre venn av oss alle, samt barna.
1 juledag er det julefrokost (kl13) med masse god mat. Rester av ribbe. lammerull, silderetter osv
2 juledag er det juletorsk eller annen fisk.
Senere i julen spiser vi pinnekjøtt og på nyttårsaften kalkun.
Jeg er veldig glad i julen og elsker førjulstiden med musikken, luktene og forventningen.
Dessværre starter mange tidlig med å innta julemat og godt og så er det liksom ikke stas mere.
En riktig god førjulstid til dere alle. ikke lenge nå