|
 |
|
01-12-2008, 08:22
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 2,882
|
Har barna julekalender? I såfall hva slags? Jepp, de har pakkekalender og barnetvkalender.(Tror og at ungene får en flax-julekalender hver av besteforeldrene)
Tenner dere adventslys søndagene i advent? Ja.
Når pynter dere til jul med tre, nisser osv? Iløpet av Desember engang. Nå har vi bare adventspyntet litt.
Har dere juletre? Ekte eller "plast"? Har ekte.
Hva er i toppen av treet? Og hvorfor akkurat det? En stjerne. Pga jeg fant en jeg likte så utrolig godt, og det ble fint.
Hvor skal dere være på juleaften? Blir dere mange? Vi skal være her. Litt usikker på hvor mange vi blir. Ca 9-12 stk.
Når spiser dere julemiddagen? Og hva spiser dere? Vi spiser rundt kl 17. Ribbe og alt tilbehør.
Er det noe spesiell desert som hører juleaften til? Riskrem.
Går dere i kirka juleaften? Nei.
Har dere nisse? Nei.
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug? Hvordan gjør dere det? Deles ut en etter en.
Spesielle tradisjoner 1 dag jul? Koldtbord hos mamma med masse familie.
Når fyker julepynten ut igjen? Begynnelsen av januar. Alltid før den 6.
Er det andre ting dere må gjøre eller må ha for at det skal bli jul for dere?
Nei.. Ikke som jeg kommer på nå.
|
01-12-2008, 13:11
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 1,549
|
Har barna julekalender? I såfall hva slags?
Ja, guttungen har biler kalender med sjokolade og noen overaskelser. Og jentungen har higscol musical kalender med sjokolade og noen overaskelser..
Tenner dere adventslys søndagene i advent?
Ja.
Når pynter dere til jul med tre, nisser osv?
Lille julaften kommer tre på plass.. julepynten har før om åra kommet litt og litt hele desember, men nå siden guttungen har bursdag 19des og jeg er ganske opptatt å skille bursdagen hans og jul.. så vil det være advent og lilla her frem til etter hans bursdag..
Har dere juletre? Ekte eller "plast"?
Ekte gran fra egen skog
Hva er i toppen av treet? Og hvorfor akkurat det?
Julestjerne, det har vi bestandig hatt.
Hvor skal dere være på juleaften? Blir dere mange?
Skal være hos min bestemor og bestefar, blir det siste året dems, da de begynner å bli gamle.. Der blir vi 5voksne og 3barn.
Når spiser dere julemiddagen? Og hva spiser dere?
Mellom 17 og 18.. Og servert får vi røka ribbe!!!
Men kålrabistappe, potet, tytteber og surkål.. Blir også ei lita stekt ribbe og noen medistekaker da ikke liker røka ribbe..
Er det noe spesiell desert som hører juleaften til?
Riskrem m rødsaus og karamellpudding..
Går dere i kirka juleaften?
Nei..
Har dere nisse?
Ja, nisse skal vi ha.. har det frem til barna ikke tror på han lenger.. (tillomed storesøss på snart 8 tror på nissen enda )
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug?
Prøver å få til en og en. men vanskelig med så mange og med over ivrige barn..
Spesielle tradisjoner 1 dag jul?
Nei..
Når fyker julepynten ut igjen?
På bestefars bursdag.. 7januar.
3 nøtter til askepott.. og boltre meg ned i sofaen med barna og se tegnefilmer.. mmm.. deilig.. da er det jul!!
|
|
|
01-12-2008, 13:42
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 686
|
Ikke enda, hun er så liten..
Pleier det, men er midt i oppussingskaos, så ikke i går hvertfall
Juletreet pyntes lille julaften, resten i midten av desember. Gjerne litt nærmere julaften (20. f.eks)
Ekte grantre.
Stjerne, fordi det er så fint. Arvet mye av juletrepynten jeg, så henger med litt tradisjoner
I år skal vi være hos min mamma(første året jeg og mannen feirer sammen), og blir 8-10 stk tenker jeg. Ikke så mange som vi pleide men...
Spiser kl 18, ribbe, medister, potet, surkål, ertestuing. Alt hjemmelaget, og fantastisk godt
Julaften er det multekrem
Nei, men er på gravlund
Har dere nisse?
Nei
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug? Hvordan gjør dere det?
Vi fordeler i hver sin haug, men åpner en og en i rekkefølge så alle får se
massevis hele romjula  Laaaaaaaaaang frokost med MASSE mat, og middag på ettermiddagen. I år skal vi til svigers rett etter frokosten, og ha "julaften nr 2"
13.dag jul (er det ikke det det er da??) pleier alltid å ta litt lenger tid da
Masse god mat og masse familie rundt meg og late koselige dager=)
(har en hel haug med tradisjoner, men nytter ikke å ramse opp alt her  )
Og ja... god før-jul alle sammen!!!
|
01-12-2008, 14:48
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 4,563
|
Ja, en hver pakke kalender og en hver sjokolade kalender
Nei
Juletre kommer opp på lillejulaften, resten kommer opp 1 desember
Plastik fantastic
Stjerne, alltid hatt
Ungene til sin far, jeg drar til ei venninne.
Ikke peiling, jeg lager ikke den.
Laget ikke desserten heller
Skal det i år, første gang
Har dere nisse?
annenhvert år
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug? Hvordan gjør dere det?
Kommer an på hvor vi er
Nei
1 nyttårs dag, trees taes ned 3 juledag
pleier å dra på kirkegården å tenne lys

|
|
|
01-12-2008, 21:52
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 638
|
Jepp, de to eldste har en pakkekalender, og en sjokoladekalender
Det gjør vi ja
22. eller 23. desember
Ekte er en selvfølge hos oss, og vi kjøper edelgran fordi sambo elsker å ha treet inne leeeeenge..
Der har vi ei gullstjerne, fordi vi synes den var så enkel og fin!
Vi er hjemme hos oss selv, og blir bare oss 5, siden vi liker oss best alene denne dagen
Spiser rundt klokka 16, og vi har kalkun med mandelpoteter, fløtesaus, rosenkål og svisker Til dessert har vi vaniljeis.
Vaniljeis... Hender jeg har pudding eller gele i tillegg, men inget must...
Nei, vi går lille julaften vi
Har dere nisse?
Ja, det har vi!
Deles ut en og en, så vi får med oss hva barna får... Når de går lei av å pakke opp, tar vi over og avslutter med våre pakker når barna har lagt seg. (de som barna har laget i barnehagen åpnes selvfølgelig før de legger seg)
Da er det julefrokost hos ett sett besteforeldre og middag hos det andre settet. (bytter på annahver jul)
6.-9. januar et sted...
Nissegrøt lille julaften, hvor vi setter ut skål til nissen med rester, og morgengaver under treet.
Dyne og pysj på sofaen til tegnefilmene... Og 3 nøtter til askepott for a mor sjøl
|
03-12-2008, 10:02
|
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 9
|
Ja, hjemmelaget.
Ja
Lille julaften
Ekte
Stjerne av metalltråder (ikke med lys inni), for den er så fiiin
Hos mine foreldre, blir ni
Etter at tre små barn (1/2, 1 og 3 år) har lagt seg. Har julelunsj i tretiden med påfølgende pakkeåpning sammen med barna. Menyen varierer alt etter hvor vi er. Pinnekjøtt, lutefisk eller svinestek.
Nei
Nei
Har dere nisse?
Ja
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug?
Hvordan gjør dere det?
En og en
Familieselskap hos tante og onkel
En ukes tid etter nyttår
Prøver å få med meg tre nøtter til Askepott (men det kræsjer nesten alltid), ellers er lefse, sylte, sennep, tomtebrygg, julemarsipan og mammas konfektkake viktige ingredienser
Takk like så!
|
|
|
03-12-2008, 10:20
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Lindeberg, Oslo
Meldinger: 2,019
|
De har en pakkekalender de åpner annenhver dag, også har snuppa fått kinderegg kalender( av bestemor) og prisessekalender( sjokolade) lillegutten er litt for liten til det enda..
Ja alltid
Det spørs om vi skal være hjemme i julen eller i Nord trøndelag, nå skal vi i Nord trøndelag og da begynner vi å pynte neste uke, ellers så pynter vi sånn litt og litt over hele desember, juletreet pyntes på lillejuleaften
Ekte
Hva er i toppen av treet? Og hvorfor akkurat det? En nydelig stjerne snuppa har valgt ut
Hvor skal dere være på juleaften? Blir dere mange?Vi skal til mamma og stefaren min, vi blir7 stk,
Når spiser dere julemiddagen? Og hva spiser dere? Vi spiser i 18 tiden egentlig, alt ettersom med tanken på ungene. Vi spiser ribbe og aaaalt som følger med
Er det noe spesiell desert som hører juleaften til? tja.. er ikke så glad i riskrem, men det hører jo til. mere glad i sjokolade kake
Ja,hjemme i Nord trøndelag gjør vi alltid det, alltid gjort det også, når vi er her blir det ikke sånn.. For meg så blir det ikke det samme.
Har dere nisse?
Alltid
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug? Hvordan gjør dere det? en og en, men det ender ungene får flere vist det er mange
Vi er alltdi hos mormor, hele familien
ikke lenge etter nyttår
Er det andre ting dere må gjøre eller må ha for at det skal bli jul for dere? Julefilmer, grøt med mandel, reaksjonene til ungene på julemorningen.
God jul!
|
|
|
08-12-2008, 08:10
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 936
|
Har barna julekalender? I såfall hva slags? Tobias har sjokoladekalender og barne-tv kalender, og han og Milla deler en pakkekalender (som mammaen min sydde til meg og min søster da vi var små - den er så nyyydelig )
Tenner dere adventslys søndagene i advent? Ja
Når pynter dere til jul med tre, nisser osv? Vi pynter nest siste eller siste helgen før julaften - det er fordi vi ikke feirer julaften hjemme. hadde vi gjort det, hadde ikke tre og pynt kommet opp før lillejulaften, slik jeg er vant til hjemmefra
Har dere juletre? Ekte eller "plast"? Siden vi ikke feirer julaften hjemme, har vi plast - men når vi begynner å feire julaften hjemme, kommer vi til å ha ekte tre - er jo halve julestemningen det....deilig juletrelukt
Hva er i toppen av treet? Og hvorfor akkurat det? En sjerne i sølvfarget glitter - fordi den var penest
Hvor skal dere være på juleaften? Blir dere mange? Skal være hos svigers i år - vi er annenhvert år hos mine foreldre og annhvert år hos min kjæres foreldre. Vi blir bare oss fire + hans foreldre - akkurat passe
Når spiser dere julemiddagen? Og hva spiser dere? Husker aldri kl.slett fra år til år...men tror det er i 17-18 - tiden...Spiser pinnekjøtt med kålerabistappe og potetstappe
Er det noe spesiell desert som hører juleaften til? Egentlig ikke....samboer er vant til riskrem - men det liker ikke jeg. Hjemme hos oss har vi alltid fruktsalat - siden det er lett og friskt etter en tung middag - men MÅ ikke ha akkurat det.
Går dere i kirka juleaften? Nei
Har dere nisse? Ja - og julesokk som nissen legger en pakke i natt til 1. juledag
Hva med gavene? Deles det ut en og en, eller får alle sin haug? Hvordan gjør dere det? De deles ut en og en - tar oss god tid og alle ser hva en har fått. Noe av fordelen med å være få på julaften
Spesielle tradisjoner 1 dag jul? Julefrokost/brunsj hos svigers. Tusen typer pålegg, masse gode rundstykker og brød - sitte med frokostbordet i timer... Annen dag er vi alltid på julemiddag hos mine foreldre sammen med min tante, onkel, kusine og fetter.
Når fyker julepynten ut igjen? Hmmm...husker aldri fra år til år...men den varer ikke så lenge...
Er det andre ting dere må gjøre eller må ha for at det skal bli jul for dere? Bake julekaker, lage marsipan, pakke inn gavene selv mens jeg hører på julemusikk, julesokk med nisse-pakke 1.juledagsmorgen julegrøt med mandel i på julaften formiddag, tre nøtter til Askepott, tante Pose, Sølvguttene som synger julen inn, Masse levende lys og lukten av pinnekjøtt som sprer seg i huset....mmmm
Sist endret av Rutletutt; 08-12-2008 kl 08:15.
|
|
|
08-12-2008, 08:41
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 717
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:38.
|