Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-02-2004, 16:56   #1
Vicka
Gjest

Meldinger: n/a
Kan dere skryte av deres tradisjonsrike dåpskjoler

Hei,
jeg er igang å plannlege felles konfirmasjon og dåp fest for mine barn. Jeg er ikke lyst å låne dåpskjole som "går" i familien til min mann (ikke ond ment), men lyst "å skape historien" selv. Jeg vil sy kjolen selv og den skal vare skikkelig gammeldags. Så jeg trenger ideer til både stoff og form... Er dere lyst å skryte av dåpskjoler som dere har brukt/har i familien, gjerne med nærbilder?! og

hilsen fra oss
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-02-2004, 12:29   #2
Supermedlem

Kwistin sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Ålgård
Meldinger: 1,354
MP Rating: 0% (0)
Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.Kwistin har mye å være stolt av.

Bestill Stoff og stil katalogen her: http://www.stoffogstil.no/postordre.asp

Der er det bla. brudekjole stoff og dåpsjole stoff...

Lykke til
Gammel 13-02-2004, 12:57   #3
Veteranmedlem

Anne M sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Bergen
Meldinger: 3,234
Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.

Min kjære farmor heklet dåpskjole i 1996 da min minste datter skulle døpes. Det ble hennes siste verk
Hun heklet og jeg leste oppskriften til henne, fordi synet var redusert. Det satt liksom i hendene hos henne og den ordningen fungerte perfekt. Hun hadde satt seg mål på å hekle denne, til tross for at dåpskjole hadde hun ikke heklet før.
Hun døde en uke før bryllupet vårt i fjor, og ville vært 90 år nå.

Den er dermed et av de mest kjære tingene jeg har etter henne

Skal legge inn bilde av den når jeg kommer hjem idag

Markus brukte også den i fjor på navnefesten sin.
Gammel 13-02-2004, 22:14   #4
Supermedlem

Tuneland sin avatar

Sted: Trøndelag
Meldinger: 944
Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.Tuneland er et navn alle kjenner.

Mamma sydde dåpskjole av brudekjolen sin. Den er vi døpt i jeg og søsknene mine, min onkels døtre og mamma&pappas barnebarn. Alle som har brukt kjolen har fått innbrodert navn og dåpsdato på kjolen.

Skal se om jeg finner noen bilder av den

Tuneland er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-02-2004, 22:43   #5
Veteranmedlem

Anne M sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 3,234
Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.Anne M har en strålende fremtid.

Her er bilde av kjolen vår
Gammel 13-02-2004, 22:53   #6
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Vår kjole er sydd av min farmors brudekjole. Hun giftet seg i 1916 eller 1917. Det var en vanlig ting å sy dåpskjole av brudekjolen. Kanskje det kunne være noe for deg, da har du "tradisjon" i kjolen allerede før første dåp.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-02-2004, 23:59   #7
Supermedlem

puselini sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: På Strilelandet
Meldinger: 779
MP Rating: 100% (2)
puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.

Her er dåpskjolen vår. Den er sydd av svigermor og er i lin, og brodert i hardangersøm. Er utrolig fin synes jeg. Søljen er fra gammelt av. I følge gammel overtro skal dåpsbarna ha noe blankt på brystet slik at om "styggen" kom før de var døpt skulle han speile seg i denne og bli skremt bort av sitt eget speilbilde.
puselini er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-02-2004, 00:01   #8
Supermedlem

puselini sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: På Strilelandet
Meldinger: 779
MP Rating: 100% (2)
puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.puselini har mye å være stolt av.

Et av hele kjolen.
puselini er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-02-2004, 10:49   #9
Supermedlem

milo sin avatar

Sted: Nordmøre
Meldinger: 1,233
milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.

Vi har en dåpskjole som har gått i arv i familien siden min farmor ble døpt i 1911, det råder litt usikkerhet om kjolen da var ny eller om det var en brukt kjole min oldemor fikk i gave. I tillegg til farmor er hennes to søsken døpt i kjolen, min far og hans tre søsken, jeg og mine to søstre, mine to tantebarn og nå til slutt John. Vi er litt usikre på om det er flere som har brukt kjolen, pappaen mener at kanskje hans "fostertante" lånte den til sine tre barn.

Kjolen er enkel, vet ikke helt hvilket stoff. Lang med blonder på ermene, i halsen og nederst på kjolen. I tillegg brukes fargete bånd (rosa/lyseblå) rundt livet og ermene.

har desverre ikke bilde som jeg kan legge ut.
Gammel 14-02-2004, 11:18   #10
Seniormedlem

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,941
Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.

Vi brukte dåpskjolen som 's mamma sydde til sine barn, av brudekjolen sin. Hun klippet av kjolen i livet, og sydde den ikke noe inn Bare brukte resten av kjolen til å sy det øverste stykket til overkroppen. Altså er selve kjolen fra livet og ned uendret Tenk så tynn hun må ha vært!!! Det er hun ikke nå lengre, for å si det sånn

Jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke kjolen som mor sydde til meg og mine brødre...men den ble for trang. Men egentlig var det ganske koselig å bruke den som brukte også.

Jeg synes det er litt koselig med en dåpskjole som har en historie. Men samtidig er det jo koselig å starte sin egen historie også

Her er et bilde:
Tito er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:29.