Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-04-2002, 16:58   #1
Isabella
Gjest

Meldinger: n/a
Noen spørsmål ang. dåp

Har nå begynt å planlegge dåpen til Silje, etter lenge å ha vurdert om vi skulle ha dåp eller ikke.
Har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med....

Dåpsmøtet hos presten - hva går det ut på? Spør presten om tro osv? Ingen av oss er personlig kristne, vi har dåpen for tradisjonens skyld... Kan man si det til presten? Hørte om noen som hadde fått spørsmål om de sang kristne barnesanger for barnet, og presten var ikke fornøyd da de sa de ikke gjorde det.... Ble litt redd for "forhør" jeg da....

Har hørt at mange velger å ta av dåpskjolen til selskapet.... hva har man på i stedet?

Er det vanlig med bordkort i dåp? Vi skal ha ca 20 gjester og ha koldtbord hos svigerforeldrene mine...
Er det noen kreative sjeler der ute som kan gi noen tips ang. pynting?
Er litt redd for å bli "overkjørt" av svigermor om jeg ikke har gjort meg opp noen mening på forhånd...

Klem fra
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-04-2002, 17:16   #2
Tidligere bruker
Gjest

Samtalen vi hadde med vår prest, gikk veldig greit. Var ikke noe "forhør"
Han spurte om vi hadde diskutert dåp eller ikke, og vi svarte at vi hadde blitt enige begge to om at det var det vi ville. Ferdig med det!
Så snakket han masse om hvordan selve seremonien foregikk.

I selskapet etter alle bildene hadde blitt tatt, hadde vi på en hvit body med krage, og en blå "penbukse".

Bordkort hadde vi ikke, men det går jo an å bruke det om man vil. Her var det mye skilsmisse og nye samboere inne i bildet, så vi lot dem styre hvor de ville sitte.

Bordene var dekket med hvit duk, lysestaker med blå lye, og et slags pyntebånd som lå på bordet.
Og fine dåps-servietter.

Lykke til
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-04-2002, 17:23   #3
VIP-Medlem

emin sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 9,563
MP Rating: 100% (5)
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg kan bare fortelle hvordan det var i forbindelse med vår dåp. Vi hadde en ung, kvinnelig prest. Ingen spørsmål om tro, hvor ofte vi gikk i kirka eller sånne ting. Hun fylte ut et skjema med navn og fødselsdato på foreldre, navn på fadderne og opplysninger om Elise. Mesteparten av det som står på det skjemaet er til bruk på dåpsattesten. Så fortalte hun litt om dåpen, bakgrunnen for den, og så gikk vi gjennom dåpsritualet. (Hele dåpsgudstjenesten tok forøvrig 40 min., siden det var familiegudstjeneste.) Deretter fikk vi en slags bok (Arvegull) som handler om de kristne høytidene og noe annet papirgreier.
Slapp av, det kommer nok til å gå helt fint!!

Vi tok av dåpskjolen i selskapet, hadde den bare på mens det ble tatt bilder. Hadde en rød fløyelskjole på henne ellers.

Vi hadde ikke bordkort, men så var vi bare 20 stk. også da.

Ang. pynting så lagde mamma og svigermor noe "greier". Oppsatser i blomsterpotter med oasis, roser, noe grøntgreier og noen falske blomster. Ble ganske fint! Ellers så hadde vi servietter med Ole Brumm på (svigermor ba meg kjøpe barneservietter, så da gjorde jeg det! ). Men mesteparten av dåpen overlot vi til mamma, svigermor og sambo sin bestemor. Sånn slapp vi unna med 300 kr. i "egenandel" også!

Lykke til!!

sitter bakovervendt i Britax Secura
Hobbyblogg
emin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-04-2002, 23:19   #4
Seniormedlem

Flis sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Meldinger: 2,087
MP Rating: 0% (0)
Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.Flis er et navn alle kjenner.

Her var også presten veldig hyggelig, fortalte om seremonien, og ferdig med det!Så prøvde han å si på en fin, litt forsiktig måte at vi kunne jo be kveldsbønn av og til

Ellers var vi bare 14 stk., aller nærmeste familie, og vi hadde besøket hjemme hos mine foreldre. Hadde snitter, veldig enkelt, en flink dame som laget de.

Dette var i oktober, så vi hadde servietter med løv-mønster på, og grønne lys. Personlig er ikke jeg så veldig glad i det tradisjonelle lyseblå- og rosa..Hadde oppsatser som en blomsterdekoratør- veninne laget.

Dåpskjolen var på en stund, og når den ble tatt av, var vi så få igjen, at lillemann bare hadde strømpebukse og body..

Lykke til!

01 & 03 & 06

Flis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-04-2002, 19:57   #5
Tidligere bruker
Gjest

Jeg er ikke ferdig prest ennå ,men har vikariert i 3 perioder og døpt endel barn da..
Skal prøve å svare deg..

Hva som blir tatt opp i dåpsmøtet varierer. Det er opp til den enkelte prest å legge opp dette. Det som er målet med dåpsmøtet er : Snakke om seremonien
Informere litt om hva dåpen innebærer
Informere om kirkens tilbud til barnet (barnegrupper osv)
Samtale om det foreldrene lurer på .. eller er opptatt av..

Dette er bare en generell mal som jeg har satt opp etter det vi har lært under studiet.
Den enkelte prest velger selv hva han/hun vektlegger.
Men .. Dåpssamtale skal IKKE være et forhør.
Det som derimot kan skje .. er .. (dette er litt vanskelig å forklare, men jeg prøver likevel).

Prester er vant med å snakke om tro og religion ganske så ofte. De jobber med dette 100 % og synes derfor dette er noe av det mest naturlige i verden å kunne snakke åpent og rett fra levra om. Mange foreldre derimot er slett ikke vant med slike tema. Det kan være pinlig. (særlig om ikke ektefellene/samboerne aldri har snakket sammen om det heller). Jeg kan godt tenke meg at en samtale av og til da kan bli litt vanskelig.
Noen spørsmål synes jeg er helt naturlig å ta opp.
¨Hvorfor vil dere døpe barnet ?
Da er det opp til foreldrene å svare det de vil . I mange av samtalene jeg har vært i har de svart ." Fordi det er tradisjon"..
Det er et ærlig og greit svar. Det er ikke nødvendig å dikte på seg religiøsitet for å tilfredstille presten. Vær ærlig.
Jeg pleier også å spørre om f.eks aftenbønn.

Noen kan oppleve slike spørsmål som litt følsomme. Det er vanskelig å snakke om religion i Norge.. Det har lett for å bli veldig følelsesladet . Jeg overraskes egentlig over det.

Jeg kan fortelle deg at ingen av dåpsmøtene jeg har hatt er like.
Det er heller ingen prester som gjør det likt.
Dåpsmøtet skal ikke være et forhør av foreldre .. Dersom det oppleves slik , bør dere gjøre presten oppmerksom på det.

Men .. Husk ,, Prester nekter ikke å døpe barn (ha ikke lov å nekte) , uansett hva dere tror/ikke tror. Det holder at dere ønsker at barnet skal bli døpt.
Prester er som folk flest... forskjellige. Noen er gamle menn som kanskje kan virke litt belærende og strenge. Noen er unge kvinner , noen er distre , andre tråkker enkelt i salaten.. '
-
- Jeg skulle i dåpsmøte en gang.. Jeg kom inn til moren og begynte med å spørre hvordan svangerskapet hadde vært . (vet ikke helt hvorfor jeg begynte med det ).. Hun senket skuldrene veldig og lo.. Hun hadde venta seg et forhør (og en gammel mannlig prest).

Vel vel .
Ang. dåpskjole..
I dåpen til Ola skal dåpskjolen av like etter bilder er tatt.
Jeg tør ikke la den være på (eldgammel nydelig skjør kjole). Jeg tør ikke tenke på om den får rifter eller gulpeflekker .. - er nervøs for det allerede.

Vi skal ikke ha bordkort.. Alle kjenner alle og kan sitte med hvem de vil.. Jeg vet ikke , men tror ikke det er så vanlig med bordkort i dåpsselskap..

Ja .. Dette ble visst langt om omstendelig.
Håper du iallefall har fått litt svar på det du lurer på .
Er det noe så send gjerne personlig medling.
Dåpssamtale er IKKE FARLIG. Presten er like spent som det dere er. Vær ærlige og si ting som det er .

Vil bare tilføye at jeg snart skal i mitt første dåpsmøte som mor . -- skal lure på hvordan det blir..

Lykke til med dåpen

Klem fra Olli og Ola ..
Gammel 18-04-2002, 00:11   #6
Veteranmedlem

Shanti sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Oslo
Meldinger: 3,129
Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.Shanti har en strålende fremtid.

Du har jo fått masse svar. Må bare si at jeg skal ha bordkort, selvom vi bare blir 13(uffda). Gleder meg til å pynte med bordkort og rosa tulipaner!
Gammel 18-04-2002, 10:12   #7
Supermedlem

Berglijot sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 866
Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.

Ser at du har fått gode svar ang dåpssamtalen.

Tenkte bare jeg skulle fortelle hvordan vi har gjort i våre barnedåper. Vi har hatt bordkort, eføy med gullskrift til eldstejenta, til sønnen min husker jeg ikke , mens til yngtejenta hadde vi rødehjerter med sølv skrift. Antall gjester har vært mellom 15 og 24.

Vi har valgt oss noen farger til hver dåp. Rødt til eldstejenta, blått og hvitt til gutten og rødt og rosa til yngstejenta. Oppsatsene lager jeg selv i sølvkopper i de fargene som vi har brukt.

Eldstejenta og yngstejenta hadde dåpskjolen på hele selsapet. Gutten fikk den av fordi han var en storgulper. Han hadde ulltrøye og ullstrømpebukse på

Lykke til med dagen.

mvh
Berglijot er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-04-2002, 21:19   #8
Supermedlem

anemone sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Akershus
Meldinger: 833
anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.anemone er bare skikkelig grei.

Sender man ut innbydelse til dåp?

...og hvor gammel er babyen vanligvis da?

I kirken vi har tenkt å døpe Marlinn er det visst ikke ledig før i august pga konfirmasjoner og sånt. Da er hun jo 5 mnd allerede.

Sist endret av anemone; 18-04-2002 kl 21:27.
anemone er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-04-2002, 23:59   #9
Tidligere bruker
Gjest

Anemone.

Jeg har ikke peil på om det er vanlig å sende ut innbydelser til dåp. Vi har ikke gjort det fordi det kun er nærmeste slekta som kommer. De snakker vi med på telefonen ukentlig likevel. Det ville da for oss være ganske overflødig å sende ut innbydelser.

Ang. alder ved dåp.
Dette varierer mye. Det er ingen "regler " for dette.I noen kirker holdes gudstjenester veldig sjeldent. Dette gjelder særlig på små steder. Det er derfor ikke så uvanlig å "måtte vente" litt. Det finnes dåpskjoler i mange størrelser. Noen steder i landet vet jeg at det er vanlig å døpe barna ganske tidlig , mens andre steder er det stoor variasjon. 5 mnd. synes jeg slett ikke er sent.

Klem fra Olli
Gammel 19-04-2002, 14:37   #10
Isabella
Gjest

Tusen takk alle sammen for gode svar.
Jeg gruer meg ikke lenger til dåpssamtalen, og ser frem til å pynte... selv sammen med svigermor....

Klem fra
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:08.