Jeg er ikke ferdig prest ennå ,men har vikariert i 3 perioder og døpt endel barn da..
Skal prøve å svare deg..
Hva som blir tatt opp i dåpsmøtet varierer. Det er opp til den enkelte prest å legge opp dette. Det som er målet med dåpsmøtet er : Snakke om seremonien
Informere litt om hva dåpen innebærer
Informere om kirkens tilbud til barnet (barnegrupper osv)
Samtale om det foreldrene lurer på .. eller er opptatt av..
Dette er bare en generell mal som jeg har satt opp etter det vi har lært under studiet.
Den enkelte prest velger selv hva han/hun vektlegger.
Men .. Dåpssamtale skal IKKE være et forhør.
Det som derimot kan skje .. er .. (dette er litt vanskelig å forklare, men jeg prøver likevel).
Prester er vant med å snakke om tro og religion ganske så ofte. De jobber med dette 100 % og synes derfor dette er noe av det mest naturlige i verden å kunne snakke åpent og rett fra levra om. Mange foreldre derimot er slett ikke vant med slike tema. Det kan være pinlig. (særlig om ikke ektefellene/samboerne aldri har snakket sammen om det heller). Jeg kan godt tenke meg at en samtale av og til da kan bli litt vanskelig.
Noen spørsmål synes jeg er helt naturlig å ta opp.
¨Hvorfor vil dere døpe barnet ?
Da er det opp til foreldrene å svare det de vil . I mange av samtalene jeg har vært i har de svart ." Fordi det er tradisjon"..
Det er et ærlig og greit svar. Det er ikke nødvendig å dikte på seg religiøsitet for å tilfredstille presten. Vær ærlig.
Jeg pleier også å spørre om f.eks aftenbønn.
Noen kan oppleve slike spørsmål som litt følsomme. Det er vanskelig å snakke om religion i Norge.. Det har lett for å bli veldig følelsesladet . Jeg overraskes egentlig over det.
Jeg kan fortelle deg at ingen av dåpsmøtene jeg har hatt er like.
Det er heller ingen prester som gjør det likt.
Dåpsmøtet skal ikke være et forhør av foreldre .. Dersom det oppleves slik , bør dere gjøre presten oppmerksom på det.
Men .. Husk ,, Prester nekter ikke å døpe barn (ha ikke lov å nekte) , uansett hva dere tror/ikke tror. Det holder at dere ønsker at barnet skal bli døpt.
Prester er som folk flest... forskjellige. Noen er gamle menn som kanskje kan virke litt belærende og strenge. Noen er unge kvinner , noen er distre , andre tråkker enkelt i salaten.. '
-
- Jeg skulle i dåpsmøte en gang.. Jeg kom inn til moren og begynte med å spørre hvordan svangerskapet hadde vært . (vet ikke helt hvorfor jeg begynte med det ).. Hun senket skuldrene veldig og lo.. Hun hadde venta seg et forhør (og en gammel mannlig prest).
Vel vel .
Ang. dåpskjole..
I dåpen til Ola skal dåpskjolen av like etter bilder er tatt.
Jeg tør ikke la den være på (eldgammel nydelig skjør kjole). Jeg tør ikke tenke på om den får rifter eller gulpeflekker .. - er nervøs for det allerede.
Vi skal ikke ha bordkort.. Alle kjenner alle og kan sitte med hvem de vil.. Jeg vet ikke , men tror ikke det er så vanlig med bordkort i dåpsselskap..
Ja .. Dette ble visst langt om omstendelig.
Håper du iallefall har fått litt svar på det du lurer på .
Er det noe så send gjerne personlig medling.
Dåpssamtale er IKKE FARLIG. Presten er like spent som det dere er. Vær ærlige og si ting som det er .
Vil bare tilføye at jeg snart skal i mitt første dåpsmøte som mor . -- skal lure på hvordan det blir..
Lykke til med dåpen
Klem fra Olli og Ola ..