|
 |
|
08-03-2002, 10:27
|
|
Gjest
|
Skal der ta hans etternavn eller beholde ditt eget pikenavn??
|
|
Jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre her. Har lyst å ha mitt eget pikenavn, siden det er det jeg alltid har hetet og det er det alle kjenner meg som. Men så har jeg litt lyst å ha hans navn også, for å vise at jeg er gift. Hvis jeg har begge, blir det veldig langt navn...hva skal dere gjøre?
|
|
|
08-03-2002, 10:36
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 818
|
Jeg tok hans etternavn. Da heter alle tre det samme: praktisk.
Mamma og pappa er skilt og har forskjellig etternavn, jeg het det samme som pappa. Er ikke knyttet til navnet pga stedstilknytning, vi har aldri bodd der navnet kommer fra.
Dessuten vil pikenavnet mitt bli ført videre av fettere og kusiner som har tilknytning til gården der pappa kommer fra.
Så da mannen min hadde et litt sjeldent etternavn, syntes jeg det var greit å ta det.
Men begge er like vanskelig å oppfatte i telefonen, så jeg må fremdeles stave, og får en del artige varianter...
Du venner deg fort til nytt etternavn!!! Tok bare litt tid å få inn signaturen. Øvde sånn som vi gjorde da vi var små - autograf, vet du?
|
08-03-2002, 10:41
|
|
VIP-Medlem
Sted: Telemark
Meldinger: 7,183
|
Skal ta hans efternavn når vi gifter oss til høsten!  Sarah fikk hans etternavn, så da kommer vi alle ha det samme etternavnet!
|
|
|
08-03-2002, 10:45
|
|
Medlem
Sted: Øvre Romerike
Meldinger: 393
|
Jeg har valgt å bruke begge etternavnene, jeg, og Michelle har også to etternavn.
Dette var et sårt tema hos oss, fordi vi begge har sjeldne etternavn - det er bare 16 som har hans og 167 som har mitt. Jeg ville helst kun hatt pikenavnet mitt, men vi inngikk et kompromiss, så nå heter jeg begge etternavnene. I praksis bruker jeg kun "hans" etternavn når jeg presenterer meg o.l., mens jeg fører opp begge etternavn ved utfylling av skjemaer osv.
Det som er litt dumt med et sjeldent etternavn er at det er så få som har hørt det at man må gjenta og stave det i det uendelige!
Tim f.01/06/06
|
|
|
08-03-2002, 10:58
|
|
VIP-Medlem
Sted: Rogaland
Meldinger: 5,804
|
Var lenge i tvil om det der,men nå har jeg bestemt meg for å ta hans etternavn.Han har dessuten et veldig sjeldent etternavn.Mitt vanlige -sen navn beholder jeg som mellomnavn.
Problemet er bare at jeg har så innmari mange navn.Fra begynnelsen av fikk jeg to navn,la oss kalle dem A og D. Da jeg var 5-6 år,fikk jeg mammas pikenavn som mellomnavn,og het nå ACD.Så for 5 års tid siden fikk jeg den crazy idéen at jeg ville ha dobbelt fornavn,og søkte om det.Og vips så het jeg A-BCD.
Var på folkeregisteret forrige uke for å søke om å få sletta B og C igjen.Trodde det skulle bli en enkel sak jeg,men det er jo opp til 1 års behandlingstid på sånne søknader!!!!!!! Men hu snille dama skulle personlig skrive et brev og be dem slette navna innen august.Saken er bare at jeg må få orden på det før pairene skal underskrives,senest i juli....
Æsj,azz
Snakker meg litt bort her ser jeg... Pratesjuk i dag jeg.
Men altså,jeg skal ta sambos etternavn ja.
|
|
|
08-03-2002, 11:14
|
|
Veteranmedlem
Sted: Oslo
Meldinger: 3,129
|
når vi gifter oss 24. august  . Aurora har kun det. Jeg har dobbelt navn og et litt sjeldent etternavn, men veldig langt. Jeg er også oppvokst med forskjellige navn i familien, så jeg gleder meg til å ha kun ett navn på døra. Etternavnet hans er det kun de som har, jeg blir nr. 8, så det er jo også litt moro!
|
|
08-03-2002, 11:22
|
|
Gjest
|
Takk, Rampoline! Der ga du meg en ide  Jeg vil bruke mitt pikenavn i "praksis" og når jeg presenterer meg, mens når jeg signerer ting, bruker jeg begge  Da var det problemet løst
|
|
|
08-03-2002, 11:24
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Bergen
Meldinger: 1,121
|
Jenta min har hanses etternavn som mellom navn og mitt som etternavn!  Prøver å få han til å gå med på å ta mitt etternav når vi gifter oss, men han nekter. Jeg kommer til å beholde mitt etternavn! Dette fori det er ikke så mange som har etternavnet mitt, vi har ingen gutter i fam. til å ta det videre. Dessuten er foreldrene hans skilt, han har farens etternav, og han treffer vi vel 3 ganger i året max, selv om han bor 6 min herfra. han er aldri hjemme og er ikke særlig interessert i kontakt. Gadd ikke engang å komme i dåpen til sitt eneste barnebarn.  Jaja, så det jeg mener er at jeg ikke har noe til knyttning til hans far og familien hans på farsiden, så jeg vil ikke bære det navnet videre......  Kall meg sær men............. nope.... setter meg på bakbena der!!
|
08-03-2002, 18:31
|
|
Seniormedlem
Sted: Akershus
Meldinger: 1,782
|
Jeg bytte da jeg giftet meg. Det var liksom nesten det samme om jeg het Nilsen eller Martinsen. Veldig vanlige begge to.
Enig med Shanti at det er koselig at det kun er et etternavn på døra!
|
|
|
08-03-2002, 19:39
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 9,564
|
Hvis jeg og sambo skal gifte oss, så blir jeg å beholde pikenavnet mitt i tillegg til hans navn. Elise har begge våre etternavn (det blir 4 navn det!!), kanskje litt langt, men vi ville at hun skulle ha begge navnene siden vi ikke er gifte. Sånn blir det med en evt. nestemann også.
Hobbyblogg
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:47.
|