Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-11-2002, 11:58   #1
guttemor
Gjest

Meldinger: n/a
Uhøflig, eller ikke?

I Jesper`s dåp på søndag dukket ikke den ene fettern og kusinen opp. Jeg spurte moren deres om de ikke kom, og fikk til svar at kusinen ikke hadde fått fri på jobb, mens fettern hadde kommet full hjem klokka 10 på morgenen og ikke orket . Hun virket ikke flau over dette og det virket heller ikke som hun hadde tenkt til å fortelle dette hvis jeg ikke spurte.
Det at kusinen på 18 år ikke hadde fått fri fra jobb, kunne hun selvfølgelig ikke noe for. Likevel hadde det vært naturlig for meg å gi beskjed om dette på forhånd. Dette handler om vanlig høflighet synes jeg, at man melder avbud når man er innbydt til høytidlige markeringer.
Derimot synes jeg oppførselen til fetteren på 20 år var direkte frekt og uansvarlig. Jeg hadde også blitt veldig flau på sønnen min sine vegne hvis jeg hadde vært i svigerinnen min sitt sted.
En dåp er jo en høytidelig anledning som betyr mye for de som inviterer (oss). Det er jo bestillt mat og tenkt litt gjennom bordplassering etc.
Hva synes dere?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-11-2002, 12:08   #2
karic
Gjest

Man gir beskjed om man ikke kan komme når man er bedt et sted ja. Det er vanlig høflighet. Selv om jenta ikke kunne noe for det.

Og fetteren kunne trengt at noen tok et skikkelig tak i ham høres det ut som, men han er nå en gang voksen i hvert fall i statens øyne, og da bør han ta ansvar for egne handlinger, så jeg vet ikke om moren burde ha så dårlig samvittighet jeg. Hadde vært flau selv, men jeg synes foreldrenes oppgave med å passe på slutter når de blir voksne...

Misforstå meg rett, jeg kommer sikkert å bekymre meg dor ungene til de er godt voksne med familier og det hele, men ansvaret slutter liksom en gang...
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-11-2002, 12:33   #3
yes
Seniormedlem

yes sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Ved skogen
Meldinger: 1,930
MP Rating: 0% (0)
yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.yes er fantastisk mot andre.

For meg er det en selvfølge og gi beskjed, dersom jeg blir forhindret eller blir syk.

Synest det er niesa og nevøen din som faktisk burde gi beskjed selv. En vet trolig flere dager i forveien at en MÅ på jobb. Men hadde det vært mine barn så hadde jeg blitt rimlig flau, over begge!!
Gammel 05-11-2002, 12:52   #4
Seniormedlem

LilleVirre sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Østfold
Meldinger: 2,831
LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.LilleVirre er fantastisk mot andre.

Jeg er helt enig med deg!!!
Jobb er en ting men en fyllekule.... føt en barnedåp...

Tror jeg hadde blitt mektig irritert
Det går ann å tenke på andre enn seg selv! Dåp er som du selv sier veldig høytidelig, og betyr selvfølgelig mye for dere.
Gammel 05-11-2002, 12:59   #5
Tidligere bruker
Gjest

Enig med deg i at det er uhøflig - de kunne hvertfall sagt fra på forhånd.

har det litt sånn selv med deler av familien- min søster og hennes familie ga ikke beskjed i det hele tatt om de kom eller ikke til Morten sin navnedag. Ringte kvelden før da jeg dekket bordet og hun ble selvsagt flau for at hun hadde glemt det hele. Ingen av de kom (7 personer) og ikke har de sendt noe heller..........

Selvfølgelig er det ganske skuffende - det er jo en veldig stor dag!
Gammel 05-11-2002, 15:19   #6
Seniormedlem

Annie sin avatar

Sted: Ullensaker
Meldinger: 1,846
Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.

Dette er vel allerede sagt, men ja: Selvsagt skulle de gitt beskjed om at de ikke kom - dersom de hadde takket ja til invitasjonen i utgangspunktet..? Det setter jeg som en forutsetning, da.

Og når det gjelder en 20-årig sønn: Hvorfor i alle verden skulle moren skamme seg over dette? Hun har da vel for søren ikke ansvaret for sin voksne sønn? HAN burde skamme seg. Hans oppførsel burde da søren ikke ha noe å si for hvordan man ser på mora... mener nå JEG.
Gammel 05-11-2002, 17:02   #7
guttemor
Gjest

Selvfølgelig mener jeg også at 20-åringen er ansvarlig for sin egen oppførsel, men jeg hadde likevel vært flau over han. Jeg hadde jo syntes det hadde vært pinlig om det hadde vært mannen min også jeg, selv om han er voksen. Trenger heldigvis ikke bekymre over det når det gjelder han, men det var bare et eksempel .
Gammel 05-11-2002, 20:48   #8
Seniormedlem

Annie sin avatar

Sted: Ullensaker
Meldinger: 1,846
Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.Annie har en aura rundt seg.

Jeg hang meg bare opp i setningen din: "Hun virket ikke flau over dette og det virket heller ikke som hun hadde tenkt til å fortelle dette hvis jeg ikke spurte. " ... og tenkte at ENDELIG en mor som har skjønt at hun ikke skal gå rundt og skamme seg over hva hennes voksne barn gjør og ikke gjør! Tenk at foreldrene våre til stadighet går rundt og har meninger om hvordan vi skal oppføre oss og ikke - bare fordi de er FLAUE over å ha oss som barn innimellom. Er det ikke teit, da? Syns svigerinnen din er frikjent i dette, jeg. At DU (og mange med deg) hadde vært flaue over å ha et sånt barn blir deres problem. Hadde hun vært flau, så hadde hun kanskje diktet opp en unnskyldning på hans vegne også? Hva er best?
Gammel 05-11-2002, 22:00   #9
Tidligere bruker
Gjest

Selvfølgelig er dette uhøflig og veldig frekt overfor deg.
Du taper økonomisk på at de ikke kommer. Du hadde jo beregnet mat til dem også. (Lurer på om de faktisk tenker over dette?) .
Jeg synes det er en selvfølge at man finner ut om man får fri fra jobb i god til før man skal i selskap. Om man ikke får fri så gir man selvsagt beskjed. Å drikke seg dritings før man er invitert er bare så dustete at det ikke er verd å kommentere en gang.
Jeg er enig med Annie at svigerinna di ikke har grunn til å være flau pga det som barna gjør , men jeg synes hun kunne sagt fra med en gang til deg hva som hadde skjedd. Jeg synes ikke du burde behøve å spørre. Hadde jeg vært moren i denne sammenhengen hadde jeg vært kjempeflau (selv om jeg ikke hadde hatt grunn til det).
Sånn er det bare.
Jeg har vært veldig flau en gang på et familiemedlems vegne i et lignende tilfelle.

Klem fra Olli
Gammel 06-11-2002, 10:04   #10
Marieta
Gjest

Er enig med de andre her.De kunne i det minste meldt avbud
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:40.