|
 |
|
06-11-2007, 10:32
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,207
|
Vanskelige spørsmål om julegaver...
|
|
Er du en "vinner" eller en "taper" på julaften??
Er du den som går ut med posene fulle og mye mer enn du selv har gitt - eller kom du med masse poser og forlater lokalet med en slunken pose med en artig fotokalender, et barnehageportrett og en marsipangris?
syn du bilder av barna dine er en kjempefin gave som alle blir glade for, eller gir du det bare til de som har ønsket seg det?
syns du gaver skal jevne seg ut? syns du anne og per som har tre barn skal gi onkel bent en gave som koster ca det samme som han gir alle dem tilsammen? eller syns du det er nok hvis han får en fotokalender av familien deres og en flaske rødvin? - og hvorfor svarer du det du gjør?
hva hvis de spleiser på en gave til bestemor og bestefar? skal anne og per betale 500 og onkel bent 500 - eller skal de betale 300 kr per person?
hva syns du er mest riktig? og hva pleier du å gjøre?
|
|
|
06-11-2007, 10:40
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,401
|
Sv: Vanskelige spørsmål om julegaver...
|
|
La nå ikke julegave og pengehysteriet ta helt overhånd her da..

|
|
|
06-11-2007, 11:47
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2004
Sted: bakvendtland
Meldinger: 1,201
|
|
|
jeg veier ikke julegaver opp mot verdi i penger..
jeg elsker å gi gaver! så enkelt er det...
men jeg og søskenbarnet mitt lager fotokalender til oldefar, og selv om jeg har to barn og hun har et, dvs jeg har flere bilder iløpet av året med mine unger, så deler vi kostnaden på to.
min bror har tre jenter og et barnebarn, og jeg har som sagt to barn altså han har dobbelt så mye som meg, men jeg gir ikke mindre gaver til jentene hans så vi bruker like mye på gaver jeg og bror min...
så om jeg kanskje bruker mere penger på julegaver enn jeg får (vet ikke har ikke regnet over) så er jeg en vinner for det morsomste er å se gleden til de som mottar gaven... uansett om det er ungene mine, eller oldefar...
|
06-11-2007, 12:05
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 537
|
|
|
Snakk om å lage problemer da.... Jula er koselig, og det er gøy å gi gaver. Jeg er da så barnslig at jeg syntes det er gøy og få litt gaver og da. Men det er da like gøy med en hjemmelaget sak fra barnehagen som noe annet. Eneste skikkelige gaven jeg får er den fra mannen og den fra mamma og de.
Vi er en familie med 5 søsken. Alle er gift/samboer og har flere barn. Noen har mange og noen bare to barn. Min bror har blitt skilt og fått ny samboer som også har barn fra før. Så skikkelig moderne familie.
Gir for samme summen ca til hver av ungene. Det er ca 15 barn her. Og gir da for ca 300 til hver. Mine søstre og jeg er alle så barnslige at vi syntes det er gøy å få pakker så vi er enige om å gi hverandre en liten ting bare for gøy. Det blir stort sett noe til under hundrelappen. Til våre egne barn og foreldre spanderer vi endel mer. Alt etter hva de ønsker seg. Det samme gjelder meg og mannen til hverandre.
Tror uansett at ungene er julens "vinnere". De får i hauger og lass. Vi voksne får litt, ikke mye, men det er jo så koselig ¨å se hvor fornøyde barna blir da.
|
06-11-2007, 12:46
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Sandefjord
Meldinger: 1,511
|
|
|
Jeg synes gleden med å gi er viktigere enn å se hvor mye man får tilbake.
|
06-11-2007, 13:24
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 2,621
|
|
|
Jeg gir mye mer enn jeg får, og jeg regner ikke med noe annet for jeg tar en smule av med julegave shoppingen... Jeg gir heller ikke bilder av ungene til alle rundt om, de har som regel egene barn og synes vel ikke det er så staslig å henge opp veggen full med bilder av mine..
Skal vi spleise med noen så deler vi regningen pr familie, syns jeg. Ett år skulle vi gi en gave til en mannen familie, og vi spurte en annen i hans familie om ca hva de pleier å gi, og fant ut av vi gav det samme i kroner. Da kom jeg med forslaget om at hvis vi klinket de pengene sammen hadde vi hatt råd til det dem ønsket seg, og vedkommende syns det var en lur idè, for vi var 4 stk og dem var 2, så da slapp de unna med halve prisen, så da ble det dyrere for oss å handle til dem. Vi droppa det selvfølgelig.  Jeg syns det var frekt
Sist endret av Mette-marit; 06-11-2007 kl 13:28.
|
|
|
06-11-2007, 14:03
|
|
Æresmedlem - Moderator
Medlem siden: Dec 2003
Meldinger: 13,100
|
|
|
Egentlig kan jeg vel bare signere Carmenzita!
Sitat:
Opprinnelig postet av Carmenzita
Jeg synes gleden med å gi er viktigere enn å se hvor mye man får tilbake.
|
Men jeg skal svare likevel.
Sitat:
Er du den som går ut med posene fulle og mye mer enn du selv har gitt - eller kom du med masse poser og forlater lokalet med en slunken pose med en artig fotokalender, et barnehageportrett og en marsipangris?
|
Jeg får selvfølgelig ikke like mye pakker nå som da jeg var barn, og jeg er mer enn fornøyd med det jeg får. Synes det er morsommere å gi enn å få, og det aller beste er å se ungene åpne sine pakker!
Sitat:
syn du bilder av barna dine er en kjempefin gave som alle blir glade for, eller gir du det bare til de som har ønsket seg det?
|
Ga foreldrene mine fotokalender da Storebror var liten, og visste at de kom til å like den. Den henger oppe enda, og de snur den hver måned, selv om den er for 2005. 
Ellers pleier jeg ikke gi bilder til jul, sender på mail osv til familie og venner hele resten av året.
Sitat:
syns du gaver skal jevne seg ut? syns du anne og per som har tre barn skal gi onkel bent en gave som koster ca det samme som han gir alle dem tilsammen? eller syns du det er nok hvis han får en fotokalender av familien deres og en flaske rødvin? - og hvorfor svarer du det du gjør?
|
Det synes jeg absolutt ikke er nøye. Jeg liker å pønske litt på gaver, og prøver å finne noe som folk ønsker seg, har bruk for, eller som "passer" til dem, på en måte. Om jeg får en billigere gave tilbake enn jeg har gitt, har ingenting å si.
Sitat:
hva hvis de spleiser på en gave til bestemor og bestefar? skal anne og per betale 500 og onkel bent 500 - eller skal de betale 300 kr per person?
hva syns du er mest riktig? og hva pleier du å gjøre?
|
Pleier gjerne spleise med søstrene mine, da betaler vi 1/3 hver. Da jeg hadde samboer, og vi spleiset med søstrene mine på gaver, betalte alle vi voksne 1/4 hver. Betaler ikke "ekstra" for ungene, de gir egne gaver.
Sist endret av isilme; 06-11-2007 kl 14:05.
|
|
|
06-11-2007, 17:00
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 632
|
|
|
Jeg lar ikke penge- og gavehysteri ta overhånd, men har likevel noen tanker om det som blir spurt om:
Er du en "vinner" eller en "taper" på julaften??
Jeg er nok en "vinner." Jeg får alltid høre at jeg er så lett å kjøpe til, så det er nok grunnen! (I tillegg til en veldig snill søster som gir masse!) Men jeg gir nok kanskje minst like mye bort, for jeg elsker å gi bort gaver!
Ikke alle blir glad for det, men alle som er i slekt med barna tror jeg setter pris på det. (Tanta mi ble faktisk litt lei seg da hun ikke fikk bilde til jul i fjor!)
Det er veldig forskjellig fra familie til familie. At det "jevner" seg ut er ikke så viktig for meg. Derimot synes det er kan se litt rart ut hvis onkel Bent gir en gave til 3000,- til Anne og Per får en marsipangris. Men hva man vil gi er opp til den som gir!
hva hvis de spleiser på en gave til bestemor og bestefar? skal anne og per betale 500 og onkel bent 500 - eller skal de betale 300 kr per person?hva syns du er mest riktig? og hva pleier du å gjøre?
Vi deler per person, bortsett fra barna. Dvs. 300 per person.
|
|
|
06-11-2007, 19:56
|
|
Moderator
Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 4,073
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av isilme
Ga foreldrene mine fotokalender da Storebror var liten, og visste at de kom til å like den. Den henger oppe enda, og de snur den hver måned, selv om den er for 2005. 
|
Herlig.
Kanskje du skal gi dem en ny til jul som det står 2008 på.
|
|
06-11-2007, 20:47
|
|
Æresmedlem - Moderator
Medlem siden: Dec 2003
Meldinger: 13,100
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Tulla1
Herlig.
Kanskje du skal gi dem en ny til jul som det står 2008 på. 
|
Har vært inne på tanken, ja..
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:21.
|