|
 |
|
30-11-2008, 19:12
|
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Nov 2008
Sted: I huset vårt
Meldinger: 40
|
Her det lilla lys i adventstaken  , men den står ikke fremme hele tiden. Den blir satt frem til frokost og middag og til Julekalenderen på tv (hvis jeg husker det).
Ellers pynter jeg med rødt og gull  Og det er sånn det MÅ være hos OSS. Men hva andre gjør det bryr jeg meg ikke så mye om.
Dama til pappa pyntet med blått og sølv, noe som ble helt feil for meg
Men jeg må ha:
Røde duker, røde lys, nisser, pepperkaker og pepperkakehus, kalender, og staker rundt i huset. Pynter tilogmed doene og badet
|
|
|
30-11-2008, 21:13
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 3,361
|
Jeg driter i de fargenormene og pynter med det JEG liker. Jeg liker ikke lilla lys og lilla tekstiler, så her består adventstiden og jula av hvite lys, granbar, røde roser, hvite og røde amaryllis, trollhassel, sølvlysestaker og -pynt, små "grantrær/sypress" i potter, engler, juleluktelys, hvite tekstiler (duker, gardiner osv). Har ingen sans for å overstæsje huset til jul, liker bedre enkle små juletouch, da blir det ikke så tomt etter jul heller  Tror ikke ungene mine får varige men av "fargeløs" advent og jul
|
30-11-2008, 21:30
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 786
|
men pynter dere til jul tidlig i advent da?
Her bruker jeg lilla lys i advent, og en adventsstake og stjerne.
Når jula kommer tar jeg ned adventspynten og pynter til jul så da mikser jeg ikke det røde og det lilla uansett.
|
01-12-2008, 20:54
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,300
|
Jeg syns lilla er fint, men når jeg først pynter til jul.. pynter jeg i hvit, gull, sølv og rød/burgunder!
|
01-12-2008, 20:56
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,300
|
Jeg pynter til jul alt nå ja... altså jeg har ikke huset fullt av nisser. Men engler i glass. Julestjerner i blomsterpottene. og duker++ Lurer på om juletreet kommer litt før å. Siden mannen reiser på sjøen 22.
|
01-12-2008, 21:00
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: I enebolig
Meldinger: 1,963
|
Jeg er veldig glad i lilla hele året, så her har vi lys lilla løpere og lilla stearinlys i adventstaken på spisebordet. På stuebordet har vi lys lilla løpet, sølvfarget lysfat med en lilla lyslykt og to blanke telysestaker på. Lillesøster elsker lilla klær og stæsj gjenom hele året, og jeg har også en del kjoler, tunika og gensere i diverse lillanyanser.
PS! Ikke sånn SV og fotformsko lilla farge altså
|
|
01-12-2008, 21:24
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 935
|
Sitat:
Opprinnelig postet av nektar
hjelpe meg for en overfladisk holdning.. "kan ikke blande rødt og lilla"
|
hjelpe meg for en dømmende holdning..
Her bruker jeg bare rødt til både advent og jul! Vi har alltid hatt røde lys i adventstaken hjemme så jeg har tatt med meg tradisjonen, mulig jeg er litt traumatisert?  Synes rødt er en flott julefarge så det meste av pynten er i den fargen!
Sist endret av Theamor; 01-12-2008 kl 21:26.
Begrunnelse: skrivefeil
|
|
|
01-12-2008, 21:58
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 796
|
Glad i rødt jeg også, men, er ikke lilla lys i adventsstaken "den norske" tradisjonen"? Tviler på at noen av gutta mine blir noe traumatisert akkurat, men, jeg synes det er litt koselig å videreføre tradisjonene, spesielt de jeg oppfatter da som allmenne. Har en tanke om at det er nå i "de senere" årene vi har begynt å "tatt oss friheter" med å ha andre farger på lysene, vi pynter tidligere, det er ikke bare rødt og grønt som er julefarger lenger, og vi har til og med fått sort julepynt. Jeg sier ikke at jeg ikke liker det, men, det er litt trist om alle disse tradisjonene jeg vokste opp med, ikke videreføres til mine gutter. For, det er vel snart bare de lilla lysene som henger i her. Jeg er lite opphengt i tradisjoner sånn egentlig, men synes også det er litt trist om de forsvinner. Synes jeg kan ha mine egne tradisjoner jeg, mens alle andre opprettholder det gamle!  Sånn at vi ikke glemmer den gode, gamle jula mener jeg!
|
|
02-12-2008, 10:16
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Ved Oslofjorden
Meldinger: 1,217
|
Vi har hvite adventslys, med et lyst lilla kubbelys i samme dekorasjon. Det lilla brenner vi hver dag. På den måten må det lilla kubbelyset byttes ut i etter ca 14 dagerog da i jule farge hvit/gull/mørkrødt/grønt ( kan ikke fordra oransje rødt) Har flere ganger brukt figurlys fra Løiten i den siste delen de er så fine. Hvilken farge det blir i år vet vi ikke ennå.
Selve dekorasjonen beholder vi hele julen også.
Det med lilla adventslys er en forholdvis ny tradisjon. Husker ikke hvor gammel men en gang på 1900 tallet. Tidligere var det hvit og rødt som var mest i bruk.
|
|
02-12-2008, 15:21
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 802
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Theamor
hjelpe meg for en dømmende holdning..
Her bruker jeg bare rødt til både advent og jul! Vi har alltid hatt røde lys i adventstaken hjemme så jeg har tatt med meg tradisjonen, mulig jeg er litt traumatisert?  Synes rødt er en flott julefarge så det meste av pynten er i den fargen! 
|
Er jeg dømmende som tenker at adventstiden handler om mer enn hvilken farge lysene skal ha?! jøsses.... Snakk om å dø mme du.. Fei for din egen dør
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:52.
|