Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hus og hjem
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-11-2008, 12:33   #1
Supermedlem

riina sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 796
MP Rating: 100% (3)
riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.riina har en strålende fremtid.
Farger jul og advent

Jeg har et lite jul/adventsdillemma.... Jeg møter ingen forståelse andre steder, så møter jeg det heller ikke her, legger jeg meg langflat og innrømmer at det nok bare er jeg som er litt rar!

Det dreier seg altså om farger... Jeg har litt problemer med dette at advent er lilla, og jul er rødt. Adventslysene skal likssom være lilla, og julegardinene røde. I mitt hode blir dette kræsj, når jeg da på kjøkkene har fått opp mitte fine, røde gardiner, men har lilla adventslys på bordet... Også er jeg litt sær, advent skal jo være lilla, det er jo en tradisjon, og jeg vil jo ikke at mine barn skal vokse opp med helt forvrengte tradisjoner heller! Derfor er det ikke bare å ha hvite feks!

Så, hva gjør dere? Blander dere? (nå føler jeg meg nesten småteit altså!)

Og, hva med julepyntinga, velger dere ut noen farger likssom? Nå er jo sølv "in" bla., men jeg liker bedre jordfarger og gull, men sølvet er jo fint også... I allefall til jul!!! Jeg bør vinne i lotto og bytte ut å kjøre èn stil ser jeg jo....
You don’t raise heroes, you raise sons. And if you treat them like sons,
they’ll turn out to be heroes, even if it’s just in your own eyes.
riina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2008, 12:35   #2
Seniormedlem

Lykkelig77 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,687
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Farger jul og advent

Jeg bruker IKKE lilla til jul men så er jeg svensk og da Ingen jeg vet om i Sverige har lilla til jul så det må være en norsk tradisjon

Bruk rødt hvis du synes det er finere
Gammel 29-11-2008, 12:38   #3
Veteranmedlem

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,413
Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.Everio har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg klarer heller ikke å blande disse fargene

Her er det derfor slik at i stua pyntes det til advent. Der har jeg stjerne, litt lilla pynt, adventstake, samt hvit/stål julepynt.

På allrommet henger jeg opp julekort, pepperkaker med pynt, litt rød julepynt og litt røde lys.

Lille julaften tar jeg ned det lilla i stuen og bytter ut med juletre og litt mer rødt. Samtidig som jeg nok pynter mest i hvit, stål og glass i stuen Gull og blått finnes ikke i mitt julehus
Gammel 29-11-2008, 12:39   #4
Medlem

Cassandra sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Helgelandskysten
Meldinger: 455
Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.Cassandra har en strålende fremtid.

Det er vel bare lysa i adventstaken som trenger å være lilla. Selv er jeg veldig glad i lilla og elsker dermed adventstiden.Jeg blander også lett lilla og rødt. Det er så lite lilla i forhold til alt det røde, synes ikke det kræsjer heller. De fargene hører på en måte sammen i førjulstida.
Gammel 29-11-2008, 12:44   #5
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 19,111
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har hvite adventslys, og regner med at poden kommer utraumatisert i fra det.

Ellers velger jeg julepynt i farger jeg liker.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2008, 12:46   #6
Seniormedlem

Tobbes mamma sin avatar

Sted: Oppegård
Meldinger: 2,371
Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lykkelig77 Vis post
Jeg bruker IKKE lilla til jul men så er jeg svensk og da Ingen jeg vet om i Sverige har lilla til jul så det må være en norsk tradisjon

Bruk rødt hvis du synes det er finere
Den diskusjonen hadde jeg med min svenske mann første året også. Han kunne ikke skjønne at vi skulle ha lilla adventslys. Han hadde jo alltid hatt hvite.

Men har ikke prestene lilla bånd over prestekappa i adventstiden i sverige? Er jo fra kirken lillafargen kommer....
Tobbes mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2008, 12:48   #7
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 19,111
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tobbes mamma Vis post
Men har ikke prestene lilla bånd over prestekappa i adventstiden i sverige? Er jo fra kirken lillafargen kommer....
Jo, det stemmer. Fiolett er den liturgiske fargen i adventstiden.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2008, 12:49   #8
Seniormedlem

Tobbes mamma sin avatar

Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Tobbes mamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg pynter med rødt og gull. Det er jul for meg. "Kalde" farger som sølv og blått synes ikke jeg passer til jul. Det eneste som er lilla her er selve adventslysene. Da synes jeg ikke det er så farlig at det kræsjer litt med andre røde ting.... Kan du ikke ev bytte til hvite julegardiner i det rommet du har adventslysene?
Tobbes mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2008, 12:50   #9
Seniormedlem

Tobbes mamma sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
Jo, det stemmer. Fiolett er den liturgiske fargen i adventstiden.
I Sverige også? I såfall er det jo i Norge vi gjøre det "riktig" med lilla lys
Gammel 29-11-2008, 12:58   #10
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 788
Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.Rosle har en strålende fremtid.

Jeg er ikke så begeistret for "adventlilla", "julerødt", juleduker og -gardiner, nisser, engler osv. her i huset (kan være fint hos andre, men ikke her).

Planen er å pynte med sølv, gull, hvitt, brunt/nøtter/kvist/gren/trollhassel, grønt, nordmannsgran i potte og masse levende lys (også hengende på grener og tre).

Blir inspirert av bl.a.:

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Rosle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:40.