|
 |
03-08-2006, 12:04
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 2,351
|
Oppbevaring i liten gang/entre
|
|
Vi har en liten "yttergang" der vi har klær, sko, en kommode (opphengt på veggen for å få plass til sko under) og speil. Gangen er ca 1.40 * 1.70 og har dør på begge kortendene. Avstand fra dørkarm til "langvegg" er bare 28 cm på en side og 17 på andre veggen.
Der må det lages en praktisk løsning for å få plass til "alt". Har du en løsning du er fornøyd med og gjerne vil vise frem? Eller noe som ser lurt ut, men som du IKKE er fornøyd med, og som du anbefaler å styre unna?
|
03-08-2006, 12:13
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,786
|
Sv: Oppbevaring i liten gang/entre
|
|
Vi har en lignende gang/vindfang som vi nettopp pusset opp.
Er ikke helt sikker på målene, men kan sjekke det når jeg kommer hjem. Vi hadde uansett mye rot og tull i den gangen, jakker på knagger og alt for mange sko på gulvet.
Nå har vi organisert med skap som har gode hylle og skoløsninger. Der har vi fått alle skoene våres inn, på siden av skapet var det en glippe på ca 20 cm som ble stående igjen som tomrom. Der satt vi inn hylleplater (festet i skapet og vegg) med kurver. Oppi kurvene har vi votter, luer ullsokker, skjerf osv. Og så har vi en kurv som bare er til "rot" som f.eks solbriller, kvitteringer osv.
Nå har vi endelig fått en fin og rydding gang, jakker og sko er skjult inne i skapet. Til tross for at skapet tar litt plass ser nesten gangen vår større ut nå enn før. Vi har fått skikkelig lys der inne, la nytt gulv og malte vegger/tak. Er veldig fornøyd.
Jeg kan legge ut bilder i kveld (er på jobb)
|
|
03-08-2006, 12:23
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,668
|
|
|
lønner seg å ha skohyller m.v. skrudd opp på vegg ,såpass at man enkelt kan vaske/støvsuge under.
skohyller i metall fra ikea kan skrus opp, f.eks. jeg syns ikke de egner seg så godt hvis det er mye trafikk forbi, - hvis man kommer borti dem, kan skoene ramle ned (jeg har dem "inni" en garderobeløsning).
på tannum har de knaggrekker (fås i forskjellige treslag, og med forskjellig antall knagger) hvor man vipper ut knaggen man skal bruke, og når man tar av jakka spretter knaggen inn i lista. genialt på liten plass, evt som "ekstraknagger" når man har mye besøk (da er det bare en list på veggen på vanlige dager, og stikker ikke ut). listene fra tannum er design og koster rundt tusenlappen +/-, men har sett noe lignende nå i høst fra en av de store møbelkjedene (kanskje noen andre her har sett hvor de fins?)
selvfølgelig er det også på liten plass viktig å sortere BORT det som ikke tilhører sesongen/evt er lite i bruk, og ha et annet sted å ha disse tingene. klær som henger oppå hverandre i flere lag blir fort krøllete og ufriske, og det øker sjansen for at votter kommer bort fra votteparet osv.
|
|
|
03-08-2006, 14:02
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 62
|
|
|
Jeg vil anbefale SANDVIK skoskap fra IKEA.
Tar veldig liten plass og er litt opp fra gulvet.
Vi har to stk i vaar yttergang, veldig fornoeyd med disse!
(vet ikke om bildet funker jeg..)
Sist endret av MA MA; 03-08-2006 kl 14:45.
|
|
|
03-08-2006, 12:22
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Høres flott ut Capella. Kan du si litt mer om skapet, og hvor det er kjøpt? Vi har tenkt oss på Ikea i dag, men regner med å bare se foreløpig.
|
04-08-2006, 07:49
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Meldinger: 1,786
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Meg_selv
Høres flott ut Capella. Kan du si litt mer om skapet, og hvor det er kjøpt? Vi har tenkt oss på Ikea i dag, men regner med å bare se foreløpig.
|
Så ikke denne før nå jeg, vi har kjøpt alt på Ikea. Skapet våres kommer og derfra. Kan ta en tlf til mannen seinere i dag og spørre om eksakte mål så har du hvertfall det. Fikk ikke lagt ut bilder i går, hadde ikke tid til NM, men nå er det snart helg så da har jeg mer tid.
I skapet våres har vi satt inn skohyller fra ikea. Vi har et skap på 1 meter og delt det i to. På den ene delen har vi bare sko, da har vi hele veggraden med sko, tror vi har plass til 15 par sko.. He he, jeg har ti par der inne. Vi kunne nok fått plass til flere, men har litt space mellom så vi får plass til støvlettene mine.
På den andre delen har vi en hylleplate litt nede. Der har jeg vesker. Og over det har vi hengt opp en uttrekkstang og kjøpt kleshengere fra ikea i stål og der henger jakker og blazere som bør henges på henger for å holde seg fine.
Adelen har fått sine egne knagger litt ned på den ene veggen slik at hun kan henge opp jakken og barnehagesekken selv. På siden av skapet og mot veggen har vi satt inn 3 hylleplater og satt kurver oppå.
Sist endret av Tonjemor; 04-08-2006 kl 08:00.
|
|
|
04-08-2006, 07:11
|
|
Seniormedlem
|
|
|
De knaggene hørtes supre ut, men litt vel dyre. Håper noen vet hvor billigvarianten finnes. Skostativ på veggen ja, det var en god ide!. Utrolig hvor mye fnas som er under det jeg ikke alltid gidder å løfte på ved vask. Men de skråhyllene fra Ikea er ikke særlig pene.
Det skoskapet så vi på i går. Men vi ble stående å lure på om vi kommer til å ende opp med et tomt skap og gulvet strødd av sko. "Skal jo straks ut igjen, og da kan jo skoene stå fremme". Og når vi går ut igjen tar vi noen andre sko og vips blir de stående der. Jeg skjønner at det bare er å gjøre det, men i praksis  Må vel kanskje ha et stativ i tillegg?
Jeg tar gjerne imot flere tanker.
|
04-08-2006, 08:03
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 1,064
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Meg_selv
Det skoskapet så vi på i går. Men vi ble stående å lure på om vi kommer til å ende opp med et tomt skap og gulvet strødd av sko. "Skal jo straks ut igjen, og da kan jo skoene stå fremme". Og når vi går ut igjen tar vi noen andre sko og vips blir de stående der. Jeg skjønner at det bare er å gjøre det, men i praksis  Må vel kanskje ha et stativ i tillegg?
Jeg tar gjerne imot flere tanker.
|
Det er da like enkelt å åpne skuffen i skoskapet og sette skoene der som det er å sette de i en vanlig skohylle?!
Vi har skoskap inne i den store garderoben på soverommet. Der oppbevarer jeg sko som ikke brukes så ofte.
Disse skapene kan forresten med fordel brukes til votter/ luer/ sokker/ skjerf og liknende. Ja, de funker sikkert til å brette sammen jakker og sånn også. Kanskje du hadde fått plass til 2 sånne hyller på en vegg? Da trenger du ikke å ha så mye fremme, og da ser det straks ryddigere ut!
Ellers så tipser jeg om å sette en hylle på veggen, ganske langt opp mot taket. Oppe på der kan du få plass til kurver til å legge småting/ luer/ sokker osv.
Man får ikke nok av sånne "hemmelige" plasser å legge unna ting.
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Hybridmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:42.
|