Huset vårt skal pusses opp og en del spørsmål dukker opp under veis.....Etter å ha lest her inne har jeg blitt helt hektet på tanken av å pusse opp huset vårt. Det er jo så mange flinke damer her inne som gir inspirasjon og etter å ha sett tapeten Kosy i Husmusa's byggetråd bare måtte jeg begynne å pusse opp her hjemme også.I denne forbindelse har jeg 1000 tanker og en god del spørsmål som jeg håper dere flinke damer kan hjelpe meg litt med
-noen som vet om en leverandør med meget godt utvalg av oppvaskbenker til kjøkken? Trenger en som er 140cm lang og det er ikke så enkelt å finne.....
- furutrappa vår skal etter planen bli hvit. Nå er den lakkert, urk
, så da må jeg vl først pusse, vaske, grunne og male 2-3 strøk - eller hva? Gleder meg ikke til jobben akkurat, men til resultatet. Trappen har irritert meg lenge.- vinduskarmene/lister er mørkebrune, men ikke lakkerte. Holder det da at jeg vasker med kraftvask (eller tilsvarende), grunner og maler. Eller må jeg pusse ned disse også?
- Hva gjør man med dører inne i huset, som man ønsker å male? De er i eik. Lurer på hva de som inredet huset tenkte på: Lakkert furutrapp, mørkebrune vinduskarmer og varandadører, eikelister og eikedører til de andre rommene....
- Ønsker å male noen hyller også, som nå er brune. Må vi pusse disse òg? Hva slag maling er i så fall best å bruke på møbler?
- Har bestemt meg for å sette på tapet på en vegg (helt håpløst forelsket i denne tapeten
), antakelig i stuen og da male trapp, lister osv i en eggehvit farge. Ett lite problem er at i stuen vår så er den ene langveggen delt opp av pipen til peisen som nå er malt i ett med veggen og jeg er ikke så sikker på om det blir noe fint og ha tapeten der jeg ønsker (på den ene siden av denne pipegangen).
Blir veldig glad om noen av dere orker å svare meg på alle mine spørsmål. Og hvis dere har tanker og idèer om farger, valg av materialer osv tar jeg med glede i mot forslag på dette.
På forhånd, takk for all god hjelp