Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hus og hjem
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-01-2008, 08:57   #1
Medlem

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 438
MP Rating: 100% (1)
Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.
Vi skal pusse opp! Trenger litt hjelp...

Huset vårt skal pusses opp og en del spørsmål dukker opp under veis.....Etter å ha lest her inne har jeg blitt helt hektet på tanken av å pusse opp huset vårt. Det er jo så mange flinke damer her inne som gir inspirasjon og etter å ha sett tapeten Kosy i Husmusa's byggetråd bare måtte jeg begynne å pusse opp her hjemme også.I denne forbindelse har jeg 1000 tanker og en god del spørsmål som jeg håper dere flinke damer kan hjelpe meg litt med

-noen som vet om en leverandør med meget godt utvalg av oppvaskbenker til kjøkken? Trenger en som er 140cm lang og det er ikke så enkelt å finne.....

- furutrappa vår skal etter planen bli hvit. Nå er den lakkert, urk , så da må jeg vl først pusse, vaske, grunne og male 2-3 strøk - eller hva? Gleder meg ikke til jobben akkurat, men til resultatet. Trappen har irritert meg lenge.- vinduskarmene/lister er mørkebrune, men ikke lakkerte. Holder det da at jeg vasker med kraftvask (eller tilsvarende), grunner og maler. Eller må jeg pusse ned disse også?

- Hva gjør man med dører inne i huset, som man ønsker å male? De er i eik. Lurer på hva de som inredet huset tenkte på: Lakkert furutrapp, mørkebrune vinduskarmer og varandadører, eikelister og eikedører til de andre rommene....

- Ønsker å male noen hyller også, som nå er brune. Må vi pusse disse òg? Hva slag maling er i så fall best å bruke på møbler?

- Har bestemt meg for å sette på tapet på en vegg (helt håpløst forelsket i denne tapeten ), antakelig i stuen og da male trapp, lister osv i en eggehvit farge. Ett lite problem er at i stuen vår så er den ene langveggen delt opp av pipen til peisen som nå er malt i ett med veggen og jeg er ikke så sikker på om det blir noe fint og ha tapeten der jeg ønsker (på den ene siden av denne pipegangen).

Blir veldig glad om noen av dere orker å svare meg på alle mine spørsmål. Og hvis dere har tanker og idèer om farger, valg av materialer osv tar jeg med glede i mot forslag på dette.

På forhånd, takk for all god hjelp

Min oppussingstråd

Sist endret av Neados; 17-01-2008 kl 09:03.
Neados er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 09:30   #2
VIP-Medlem

Februarmamsen sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Eidsberg
Meldinger: 6,021
MP Rating: 0% (0)
Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.Februarmamsen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vi skal pusse opp! Trenger litt hjelp...

Lykke til...

må lese mer igjennom når jeg har bedre tid
Februarmamsen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 11:30   #3
Medlem

Tulietutten sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Akershus
Meldinger: 134
Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.Tulietutten er fantastisk mot andre.
Sv: Vi skal pusse opp!

Ååå så morro oppussing er så gøy!

Det lønner seg alltid å pusse litt før man setter i gang med maling, hvis det er malt fra før så ville jeg pusset ned grundig, er det ikke det så trenger du bare å pusse lett slik at du får en jevn overflate og malingen fester seg lettere (på lakkerte karmer, møbler o.l.)

Å male dører er veldig enkelt og greit, også er det jo kjempe fint med hvitmalte tredører Bare hekt alle dørene av å mal de mens de ligger på stuegulvet eller noe.

Vet ikke om jeg forsto deg helt rett, men du har en langvegg med peis på midten også vil du bare ha mønstertapet på den ene siden av peisen?
Akkurat det vet jeg ikke om jeg ville ha tatt sjansen på, men det kan jo for all del bli pent det også

Du har ikke bilde av tapeten da? driver å leter etter den perfekte tapeten til soverommet selv
Tulietutten er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 12:24   #4
Medlem

Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.Neados har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tulietutten Vis post
Ååå så morro oppussing er så gøy!

Det lønner seg alltid å pusse litt før man setter i gang med maling, hvis det er malt fra før så ville jeg pusset ned grundig, er det ikke det så trenger du bare å pusse lett slik at du får en jevn overflate og malingen fester seg lettere (på lakkerte karmer, møbler o.l.)

Å male dører er veldig enkelt og greit, også er det jo kjempe fint med hvitmalte tredører Bare hekt alle dørene av å mal de mens de ligger på stuegulvet eller noe.

Vet ikke om jeg forsto deg helt rett, men du har en langvegg med peis på midten også vil du bare ha mønstertapet på den ene siden av peisen?
Akkurat det vet jeg ikke om jeg ville ha tatt sjansen på, men det kan jo for all del bli pent det også

Du har ikke bilde av tapeten da? driver å leter etter den perfekte tapeten til soverommet selv
Det er kanskje bedre og ha tapet på både sider av pipa... Der fikk du meg å tenke litt Tapeten fann jeg på Husmusa`s "dukkestue" tråd, side 8, helt nyyyydelig tapet, syns jeg da.

Håper det er greit Husmusa, at jeg henviser til din tråd...?

Min oppussingstråd
Neados er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 14:05   #5
Medlem

Sv: Vi skal pusse opp! Trenger litt hjelp...

Sitat:
Opprinnelig postet av Februarmamsen Vis post
Lykke til...

må lese mer igjennom når jeg har bedre tid
Takk. Lov å komme m forslag

Min oppussingstråd
Gammel 18-01-2008, 09:30   #6
Medlem

Her er noen bilder på trappa før jeg begynner pusse på den, ikke pen akkurat Håper den blir bedre hvit.
Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bilde 009.jpg (56.1 KB, 51 visninger)
Filtype: jpg Bilde 010.jpg (56.2 KB, 29 visninger)

Min oppussingstråd
Gammel 18-01-2008, 10:04   #7
Veteranmedlem

super sjefa sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 3,098
super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.super sjefa har et ubeskrivelig bra rykte.

Gleder meg til å følge med her
super sjefa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-01-2008, 10:23   #8
Medlem

Og her er de mørkebrune vinduene som passer så bra til lakkert furutrapp Høyre bilde er av veggen som jeg ikke blir enig med meg selv, hva jeg skal gjøre med. Tapet på hele, bortsett fra pipen, eller bare bak sofaen?

Dessuten skal de mørkebrune møblene på høyre siden av pipen males hvite.
Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bilde 011.jpg (58.3 KB, 75 visninger)
Filtype: jpg Bilde 012.jpg (48.3 KB, 88 visninger)

Min oppussingstråd

Sist endret av Neados; 18-01-2008 kl 10:56.
Gammel 18-01-2008, 21:22   #9
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Neados Vis post
Og her er de mørkebrune vinduene som passer så bra til lakkert furutrapp Høyre bilde er av veggen som jeg ikke blir enig med meg selv, hva jeg skal gjøre med. Tapet på hele, bortsett fra pipen, eller bare bak sofaen?

Dessuten skal de mørkebrune møblene på høyre siden av pipen males hvite.
Lurer på hvor mange lag farge de stygge vinduene mine trenger...?

Min oppussingstråd
Gammel 18-01-2008, 21:35   #10
Supermedlem

Husmusa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 914
Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.Husmusa har et ubeskrivelig bra rykte.

Så kjekt at du liker tapeten "min"

Du bør pusse alt du skal male for å bedre heften, men først må du vaske med kraftvask, salmiakvann eller rødsprit. Jeg foretrekker det siste...
De tingene du nevner som ikke er lakket, er de ru å ta på? Da er trefibrene reist seg og det må pusses vekk ellers får du ikke noe fint resultat. Det er ikke mye jobb Ofte nødvendig å pusse ned refibrene etter heftgrunn på ubehandlet treverk også.

Jeg tipper du vil trenge tre strøk på vinduene, men Lady har kommet med en ny maling som garanterer dekke etter to strøk. Vet ikke hvordan den er å male med...
Selv foretrekker jeg Lady oljemaling og synes den er god å jobbe med. En annen jeg kjenner sverger til vanntynnbar og får ikke til oljemaling så det er en smaksak.
I trappen bør du bruke gulvmaling. Det ville jeg også gjort på dørene og på bordplater siden den er mye mere slitesterk.

Bare å brette opp armene og ta ett strøk om gangen. Lett å bli hektet når du ser fremgangen.
Husk hyppig dokumentasjon i form av bilder

Lykke til!

Husmusa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:32.