Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2007 > Januar 2007
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-09-2008, 17:14   #1
Seniormedlem

Sultana sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,557
MP Rating: 0% (0)
Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.
Vi sliter med legging

Vi har slitt med legging og søvn store deler av Arians liv. Men i en lang periode nå, har det gått kjempefint. Han har til og med flyttet sammen med storebror.
De legges samtidig, og det går nogen lunde greit. Vi synger og leser litt før vi voksne går ut av rommet. Det hender vi må inn en ekstra gang.
Arian har slitt litt de få kveldene jeg har vært borte ved legging - første gang i midten av august, og 2-3 ganger etter det. Da har han vrælet stående i senga og ropt f eks MAMMA eller SKOLE (som jeg har begynt med - nytt ord i familien, og i begynnelsen var det et skjellsord) eller andre ting. Etter 2-3 tilfeller hvor jeg ikke var til stede, gikk det også fint en kveld. Tilfellene var vel relativt tette, så han ble "vant" med situasjonen.

Denne onsdagen var jeg borte på kvelden, og det var pappa og mimmi som la gutta. Arian hadde vrælet i en drøy time, og ropt på meg, pappa, mimmi, og primærkontakten i barnehagen(!) før han sovnet av utmattelse(?).
Han hadde noen pauser i skrikingen, da han for første gang klatret ut av sprinkelsengen sin og satte seg oppi sengen til storebror som prøvde å sove... Storebror ropte; Pappa! Du må legge Arian!
Så var det altså ny vræling, en tur til ut av senga si, legging, ny vræling, og så sovnet han til slutt.

Jeg trodde det var slik fordi jeg var borte den kvelden. Men episoden har gjentatt seg, med vræling og roping både torsdag og fredag, samt dagduppen idag. Torsdag og fredag var han heldigvis ikke ute av sengen, for egen maskin, men det var han idag. Sto ved døra på soverommet, i bare bleien.
Idag har han ikke sovet, for jeg syntes det var nok etter 1,5 time. Da var klokka blitt 15:00, og det var altfor sent å duppe da...
Dermed "vant" han, og tusler nå rundt her og er litt trøtt.

I barnehagen sover han 30-60 minutter midt på dagen. Hender han reiser seg litt i vogna da og, men sovner etter en stund.
Han har alltid sovet i vogn på dagtid, men jeg har begynt å legge han i seng fordi han "aldri" sovner i vogn, men bare setter seg opp hele tiden.

Jeg forstår ikke HVORFOR han ikke vil sove for tiden?
Han roper alt mulig; pysj, truse, bleie, pusse, mamma, pappa, mimmi, Leon, Arian, bamse, dyna, klatre, ned, opp osv.
Hvis han fortsetter med å klatre ut, vet jeg heller ikke hva jeg skal gjøre. Han kommer seg jo ikke oppi sengen igjen. Men får han en seng for større barn, vil han sannsynligvis klatre ut enda mer. Han vrælte like mye da jeg prøvde å legge han i Leons seng.

Er det noen som har noen råd?
Eller er noen i samme situasjon?

Jeg har full forståelse hvis dere prioriterer å svare mer aktive medlemmer, for jeg har vært dårlig på å delta her...
A f desember'06
Sultana er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 18:35   #2
Supermedlem

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 1,006
Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.Bilbo har en strålende fremtid.
Sv: Vi sliter med legging

Det finnes vel neppe en fasit på dette, men noen tanker kan dere jo få på veien...

For det første: Antakeligvis går det snart over, og han tar ikke skade av det som skjer

Jeg tror det er viktig at dere signaliserer veldig tydelig både verbalt og med kropsspråk at han skal sove (alle rutiner følges, og dere sier tydelig i fra at det er natta, og at det ikke er ok å være våken). Deretter tror jeg det kan være nyttig om han hører dere eller ser dere litt, f.eks. ved at dere sitter i rommet ved siden av eller stikker innom han med jevne mellomrom.

Lillesøster har hatt perioder hvor hun har strevd med innsovning og mye gråting, og jeg takler det så dårlig at jeg gjerne går en tur etter å ha lagt henne. Mannen er mye roligere emosjonelt (jeg begynner nesten å grine på hennes vegne ), og han klarer å distansere seg litt mer følelsesmessig. Det innebærer at han ikke tar henne opp, men bare klapper litt på hodet hennes etc.

Da gutta begynte å klatre ut av senga hadde vi en lengre periode hvor vi satt "vakt" utenfor rommet deres for å guide dem tilbake i senga når de var på vei ut. Det var en slitsom periode, men den gikk over, den også!

Det har ikke blitt bedre av å ta dem over i vår seng eller gå å bære på dem, men for noen er jo det en løsning.....

Lykke til!!

Bilbo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 23:39   #3
Seniormedlem

lijander sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 2,491
Blogginnlegg: 1
lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi sliter også med legging av AJ, så har desverre ingen gode råd å komme med. Eneste jeg trøster meg med er at det går over, engang

Nå sitter vi ved senga nå vi legger AJ, så mulig vi har laget ris til egen ræv. Men sånn har vi valgt å gjøre det. noen ganger spvner han fort, andre ganger kan han holde det gående i flere timer-

En januardag 07 kom ett mirakel, aug 08 fikk vi oppleve det mirakelet igjen. Nå vet vi hva kjærlighet er

Lille R rørte noe ved oss alle, hvil i fred
lijander er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 15:24   #4
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2007
Sted: sørlandet
Meldinger: 637
Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.Mrs.D har mye å være stolt av.

kanskje det er tennene som plager ham..? nå er vel 2 års jekselene på vei og de gjør veldig vondt.. eller kanskje det kan være at han ikke trenger sove på dagen lenger fordi det kanskje ødelegger søvnen på kvelden..?.... Vi har også en slik periode med vår gutt men de dagene vi kutter ut søvn på dagtid da går nettene som regel veldig greit..
Håper dere finner ut av det

E. født 1.januar 07
Mrs.D er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-09-2008, 22:57   #5
Seniormedlem

Isse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 2,476
MP Rating: 100% (1)
Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.

Dette har gått opp og ned i bølgedaler med oss også. noen ganger begynner han hylinga på natta og vil ikke roe seg. Andre ganger er det bare når selve legginga begynner, skiftet og alt han ikke vil fordi han skjønner at når nærmer det seg leggetid. Noen ganger sutrer han veldig, uten at vi vet hva vi skal gjøre, men når det begynner å gir seg dukker det tenner opp. Så jeg tror det finnes en god del grunner til vanskelig leggetid..Heldigvis gir det seg sikkert snartDet er grusomt når det står på..Både fordi man føler seg hjelpesløs, OG fordi en ikke får nok søvn selv

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke har gode råd..Det går forhåpentligvis over, og jeg vet så godt hvordan du har det.
Gammel 30-09-2008, 02:24   #6
Veteranmedlem

Tryll-Tryll sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 4,517
Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.

Sliter ikke med legging her da, men å våkne om natten er ennå et problem.

Tryll-Tryll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-10-2008, 13:30   #7
Wix
Supermedlem

Wix sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 673
Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.Wix har en strålende fremtid.

Vi slet lenge med legging om kvelden av storesøster her. Ropte og bar seg og jodlet og lekte i senga. Helt til vi fant ut at hun var jo egentlig ikke trøtt enda. Vi kuttet inn på dagluren, og nå legger hun seg veldig greit på kveldene! Kan bli litt trøtt på kveldene men ikke så veldig sutrete.

Nå sover hun 20-30 min om dagen (vi vekker henne da. viktig å vekke før hun går inn i for dyp dvale, å vekke etter 45 min er helt feil for oss hvertfall, da blir hun kjempesur) og fra 19 til 07 om natta.

Kanskje Arian rett og slett ikke er trøtt om kvelden?

Wix er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 21:03   #8
Veteranmedlem

Tryll-Tryll sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 4,517
Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.Tryll-Tryll har en strålende fremtid.

Jeg løste problemet med med å våkne mye på natten.
Mina Sofie har flyttet inn til storesøster og nå sover hun hele natten.

Og hun får sove max 1 time på dagtid, så hun er trøtt til kvelds.

Tryll-Tryll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
legging, søvn

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:25.