Vi har slitt med legging og søvn store deler av Arians liv. Men i en lang periode nå, har det gått kjempefint. Han har til og med flyttet sammen med storebror.
De legges samtidig, og det går nogen lunde greit. Vi synger og leser litt før vi voksne går ut av rommet. Det hender vi må inn en ekstra gang.
Arian har slitt litt de få kveldene jeg har vært borte ved legging - første gang i midten av august, og 2-3 ganger etter det. Da har han vrælet stående i senga og ropt f eks MAMMA eller SKOLE (som jeg har begynt med - nytt ord i familien, og i begynnelsen var det et skjellsord) eller andre ting. Etter 2-3 tilfeller hvor jeg ikke var til stede, gikk det også fint en kveld. Tilfellene var vel relativt tette, så han ble "vant" med situasjonen.
Denne onsdagen var jeg borte på kvelden, og det var pappa og mimmi som la gutta. Arian hadde vrælet i en drøy time, og ropt på meg, pappa, mimmi, og primærkontakten i barnehagen(!) før han sovnet av utmattelse(?).
Han hadde noen pauser i skrikingen, da han for første gang klatret ut av sprinkelsengen sin og satte seg oppi sengen til storebror som prøvde å sove... Storebror ropte; Pappa! Du må legge Arian!
Så var det altså ny vræling, en tur til ut av senga si, legging, ny vræling, og så sovnet han til slutt.
Jeg trodde det var slik fordi jeg var borte den kvelden. Men episoden har gjentatt seg, med vræling og roping både torsdag og fredag, samt dagduppen idag. Torsdag og fredag var han heldigvis ikke ute av sengen, for egen maskin, men det var han idag. Sto ved døra på soverommet, i bare bleien.
Idag har han ikke sovet, for jeg syntes det var nok etter 1,5 time. Da var klokka blitt 15:00, og det var altfor sent å duppe da...
Dermed "vant" han, og tusler nå rundt her og er litt trøtt.
I barnehagen sover han 30-60 minutter midt på dagen. Hender han reiser seg litt i vogna da og, men sovner etter en stund.
Han har alltid sovet i vogn på dagtid, men jeg har begynt å legge han i seng fordi han "aldri" sovner i vogn, men bare setter seg opp hele tiden.
Jeg forstår ikke HVORFOR han ikke vil sove for tiden?
Han roper alt mulig; pysj, truse, bleie, pusse, mamma, pappa, mimmi, Leon, Arian, bamse, dyna, klatre, ned, opp osv.
Hvis han fortsetter med å klatre ut, vet jeg heller ikke hva jeg skal gjøre. Han kommer seg jo ikke oppi sengen igjen. Men får han en seng for større barn, vil han sannsynligvis klatre ut enda mer. Han vrælte like mye da jeg prøvde å legge han i Leons seng.
Er det noen som har noen råd?
Eller er noen i samme situasjon?
Jeg har full forståelse hvis dere prioriterer å svare mer aktive medlemmer, for jeg har vært dårlig på å delta her...