Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2006 > Januar - Februar 2006
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-05-2007, 20:43   #1
Medlem

wildthing sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 221
MP Rating: 0% (0)
wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.
Aktivt ordforråd

I disse dager prøver minsten oftere og oftere å gjenta ord jeg sier. I dag sa han f.eks. nana når jeg spurte om han ville ha banan, og bi når jeg kommenterte at det kjørte en bil forbi. Jeg regner med at det snart begynner å løsne skikkelig med talespråket.

Foreløpig er det imidlertid nokså begrenset hvilke ord han bruker aktivt. De ordene han bruker mye (og jeg forstår) er:

Mamma
Pappa
Gi - storebror George
Lili - katten vår Lilith
Didi - hund som heter Didi
Kahk - katt
Datt - datt (falt) Dette bruker han hver gang han selv faller eller når en ting faller i gulvet fordi han mister eller kaster den.
Hei
Hade
Tah - takk
Aaa- kos/klem eller aaa som vi også kaller det
Atti - artig Nå for tiden synes han det er morsomt å velte potteplanter. Han pleier å løpe vekk mens han roper: "Atti!"
Gøy - gøy

Det går altså mye på navn og "sosiale fraser" her.

Hvordan er det med deres små. Hvilke ord er mest i bruk?
Gammel 24-05-2007, 20:58   #2
Seniormedlem

Alpengold sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Hordaland
Meldinger: 1,995
MP Rating: 100% (3)
Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.Alpengold har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Aktivt ordforråd

Her er det kun "pappa" og litt "mamma"
Vi er tospråklig familie ,så han må lære seg å forstå begge språk ,derfor går det som regel litt seinere med tospråklige barn. Men han allerede forstår mye.

Sist endret av Alpengold; 24-05-2007 kl 21:11.
Alpengold er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2007, 22:12   #3
Gri
Veteranmedlem

Gri sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: Ås
Meldinger: 4,476
Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.Gri har et ubeskrivelig bra rykte.

Litt vanskelig å huske alt i farta, men dette kjem eg på

mamma
pappa
dada (Oda)
baby
pus
voff voff

hei
me (mer)
dædæ (hade)
pip pip (fugl)
nam nam
bajj (ball)
bajj (ballong)
raaaa (med skarre-r ) (hurra) (17.mai-lærdom)
o-oooo (sko)
Ada (Ada i barnehagen)

Det var det eg kom på no (kan evt. supplere seinare), men elles skravler Hanna veldig, og har mykje tonefall iallefall . Spennande tid med denne språkutviklinga.
Gammel 24-05-2007, 23:01   #4
Seniormedlem

Vimsevips sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 1,626
Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.Vimsevips har en strålende fremtid.

mamma
pappa
sii
(StoreTrollet)
øff off (hun+gris)
(sau+geit)
hei
me
(mer)
hade (hade)
nam
Æsj!
bajj
(ball)
bajj (ballong)
raaaa (hurra)
ei-ei-ei-ei (heia-heia-heia-heia) (skirenn lærdom)
tatt (takk)
mei (jeg/meg)
nei
ja
sidde (sitte)
skjeå (skjevå) (brødskive,- hun er litt rogalending)
dyst (tyst/tørst)
dikke (drikke)
ma (mat)
U (ut)
ha (hatt) (lille Petter edderkopp)

Det er de ordene jeg kommer på nå i farta..
Gammel 24-05-2007, 23:06   #5
Veteranmedlem

minniepus sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sandnes
Meldinger: 3,800
minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.

bæ, gakk gakk, mø + en del flere dyrelyder
hes - hest
off - voff
y - fly/ helikopter
u - fugl
eia - bleie
ia - skive
ua - lue
go - sko
gokk - sokk
mamma
pappa
gokk - dunk
tutt - tutt (smokk)
takk (uttalen varierer)
den
gok eller noe sånt for bok
k og katt
lall eller noe sånt for ball og ballong
gut - yoghurt
kk - sykkel
atta - natta
adde - hadet

Det var det jeg kom på nå i alle fall.
Flinke frosken

Frosken min på tre år
sitter bakovervendt så lenge det går
minniepus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2007, 23:11   #6
Veteranmedlem

Tingeling132 sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: hjemme:P
Meldinger: 4,806
Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.

Mamma
pappa

vov vov
mjaaa (sier pusen..)
pip-pip (fugl)
ma (mat)
dikke (drikke)
Mej (mer mat..)
hææææii (hei til folk på butikken)
hade
tittei
bamam (banan)
baba (ballong)
ba (ball)
MAAAA MAA (malin.. og babyer.. har sett på abby bilder av seg selv å sagt malin.. nåe r alle babyer mmmaa maaa)
SE
Se der
Bi (bil) sammen med Brrrrroooommmm)
ko (sko)
beje (bleie)
tatta (natta)
Ba (smokk!! (?) )
nam-nam
nei nei nei....
skje
kjes.. (kjeks)
Hujaaa (hurra på 17.mai..)
Yeeeeh (når noe er kult el.. yeeeeh!! )
bo (bok)
ja
kakka (kaffe..)
mm (som når vi sier ja å er opptatt samtidig.. )
Kut.. (klut)
babe (bamse)
Gis (gris-fisher price sparebøsse gris)
Dokke
Og navnet på tettstedet her når vi finner frem jakke og sko..
Paaaaa (pang.. når hun detter på rompa eller "bråker" )
off off.. (huff huff)
Puh (pus)
Pum (brum som i ole brum- peker å ser ole brum.. )
Datt ned- når noe detter ned på bakken..
Beppe (bestemor/bestefar)
Ding dong (når noen ringer på døra)

Kommer ikke på mer i farta men vet vi er oppi 50-60 ord

Sist endret av Tingeling132; 11-06-2007 kl 16:26.
Tingeling132 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2007, 23:22   #7
VIP-Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 5,463
Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.Monielle har et ubeskrivelig bra rykte.

Ikke de store språklige utskeielsene enda, spør heller om de fysiske...

Mamma
Pappa..og så sier han en variant av sambos navn!
Hallo
God dag! Høflig ung mann, skjønner dere!
Hallo
Hadet
Aaaa =klem
Nei..lurer på hvem han har det i fra..
Se
Fue =flue....nå har jo de hersens fluene komt på plass til min store irritasjon...så jeg sa ofte flue og klasket så handen i bordet etter de..og nå gjør Viktor det samme.."Se fue"..peker..og så klasker han handen til bordet etter de..mens han ler så hjertelig...lært av ho mor, ja!
Gammel 24-05-2007, 23:27   #8
Veteranmedlem

Tingeling132 sin avatar

Sted: hjemme:P
Meldinger: 4,806
Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling132 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Monielle
Fue =flue....nå har jo de hersens fluene komt på plass til min store irritasjon...så jeg sa ofte flue og klasket så handen i bordet etter de..og nå gjør Viktor det samme.."Se fue"..peker..og så klasker han handen til bordet etter de..mens han ler så hjertelig...lært av ho mor, ja!

De er bare sååå herlige med å "ta igjen" etter ting vi gjør om dagen..
Gammel 24-05-2007, 23:28   #9
Seniormedlem

Melis_NM sin avatar

Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,005
Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.

Masse ord her om dagen.
Alle navnene på tanter og onkler og dem er det noen av...
Hun har begynt såvidt å sette sammen to og to ord
Meg sånn - Jeg vil ha sånn
Jeiå - Jeg også
Kose Jeiå - Når jeg og pappan ligger på gulvet og hun vil ligge i midten.

Ellers en masse andre ord:
Kassa - Sandkassa
Mek - Melk
sjus - Juice eller biola syrnet melk
Mak - Mat
Sjuss - Sutt
Gokka - Dokka
Puka - Puta
Poka - Boka
Pusjeeeee - Pusen (Ofte kombinert med gledeshyl til kattenes store fortvilelse)
Babe - Bade
Bibi - Baby
Bi - Bil
Hokke - Huske
Ake - Ake
Oppa - Vil opp
Oppasja - Opp og stå
Me - Mer
Nei
Ja
Gesje - genser
Bukka - Buksa
Tott - Tå / Totelott
Øye
Nesje - Nese
Øe - Øre
Gikke - Drikke
Pisje - Spise
Bææææ - Jordbær
Mamma -
Pappa -
Ball
Beie - Bleie og eller bære
Bæsj - Hun har faktisk sakt ifra at hun har bæsjet en god stund nå, men det er ofte falsk alarm...
Vang - Vann
Pipp pipp - Fugl
Båns - Blomst
Gaje - Grave
Søje - Smøre
Sånn - Hver gang hun er ferdig med noe

I tillegg til dette har hun blitt kjempeflink til å herme etter lyder, og synger både bæ-bæ lille lam og Trollmors vuggesang med flere med lyder som ligner ordene i sangen, så jo jeg tror nok at det mange ord på gang ja...
Kristoffer Desember-08

Melis_NM er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-05-2007, 09:05   #10
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2005
Sted: ski
Meldinger: 1,589
pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.pingunn har et ubeskrivelig bra rykte.

Her skraveles det hele dagen Munnen går i ett på begge to
Har endelig forstålige ord, og hermer masse etter det vi sier, kjempe morsomt.
og det virker som om de forstår nesten alt vi sier,

Det beste er de lange intense samtalene de har med hevrandre,
komunikasjon på høyt nivå

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:26.