|
 |
|
25-06-2008, 23:04
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 1,758
|
Melis lurer på mange ting...
|
|
Det hoper seg jo opp siden jeg ikke er her så ofte og nå lurer jeg på flere ting...
Spiser dere alltid kveldsmat? Vi forsøker å få det til, men av og til føler jeg at det er litt overflødig... Hun spiser frokost klokka halv 9, lunsj klokka 12, frukt klokka halv tre, middag mellom fem og seks en gang, og uansett hva jeg setter frem som kveldsmat da sånn i 8 tiden så spiser hun så godt som ingenting... Spør jeg henne om hun har lyst på mat sier hun ja, men jeg tror det bare er for å trenere leggetiden iblandt.
Hvordan går det med pottetrening. Flere en min datter som ikke er særlig interressert?
Dere med flere barn, når fortalte dere storesøsken om babyen i magen? Jeg har drøyd det litt, for jeg synes det blir så lenge å vente for Netta, men nå er jeg jo snart halvveis... Hun begynner vel snart å lure på hvorfor mammas mage er så stor også
Er trassen like ille enda eller er den noe dalende. Her virker det som om det værste er over. Vi kan ha like store utbrudd, men de kommer mye sjeldnere egentlig.
Barnehagespørsmål. Noen som har erfaring med overflytting til "stor avdeling"? Netta skal over fra småbarnavdelingen nå 6. august og gå sammen bare 3 åringer. Det tror jeg er bra for henne for nå er det snart bare ettåringer igjen der hun er, men jeg er litt engstelig for overgangen jeg...
Smokk og tannstilling: Vi har fjernet smokk bortsett fra når hun skal sove. Hun har helt tydelig "smokkeglis" med framskutte framtenner. Snakket med en tannlege og han sa at det kom til å gå fint tilbake når hun sluttet med smokken. Jeg synes hun er litt liten til å måtte slutte helt enda jeg... Noen med erfaringer? (på det siste av feriebildene jeg har lagt inn så ser dere tannstillingen tror jeg)
Det tror jeg var det for nå...
|
|
|
25-06-2008, 23:18
|
|
|
Veteranmedlem
Sted: hjemme:P
Meldinger: 4,783
|
Sv: Melis lurer på mange ting...
|
|
Kveldsmat: Her varierer det også  noen ganger er ikke middagen ferdig ryddet inn ra bordet før det er kveldsmat omtrent.. så da blir det så som så.. vil hun ha en yoghurt eller en frukt som "dessert"/kveldsmat så får hun, hvis ikke er det marsj i seng..
hun spiser frokost mellom 8-9, lunsj mellom 11 og 13, middag 16-17 tiden, kveldsmat 18-20 tiden.. å frukt og kjeks mellom måltidene om det er tilgjengelig
Pottetrening.. hva er det?  det vil vi ikke er nei.. nekter..  skjønner bare ikke hvordan vi skal øve på det, og NÅR
Trass: her har jeg hatt en engel av et barn helt til noen trykket på en knapp for 1 mnd siden  nå trasser hun som en gærning..  får sånne utbrudd hvor hun sparker, slår, lugger og klyper.. ingen andre.. emn meg og  jeg får sjokk hver gang jeg da.. for hun har jo aldri vært sånn..
Smokken ble tidligere brukt kun på natta, evt i bilen... men nå krever hun den mer og mer.. har blitt brukt som en "trøst" hos dagmamma da hun har savnet meg.. så nå prøver jeg å legge den på steder hun ikke ser den.. å gir henne den kun når hun spør.. ikke når hun finner den over alt i huset ellers liksom.. hjelper da litt..
|
25-06-2008, 23:21
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: moss
Meldinger: 3,613
|
|
|
Min er ikke der att vi kan begynne med pottetrening ennå.
Jeg sa mamma har baby i magen, han skjønte ikke så mye av det. Men hadde han det ville jeg nok fortalt om det etter ordinær ul, ventetiden blir lang.
Min historie om overflytting hjelper deg nok ikke, min datter var autist visste ikke det da å det var ikke bra i det hele tatt. Men jeg tror nok det kommer til å gå strålende, gjorde ihvertfall det for andre jeg kjenner. Er nok værre for mor.
Min datter sluttet ikke før hun var 5 år med smokken, å hadde smokke bitt. Har blitt helt fint igjen nå.
|
|
|
25-06-2008, 23:24
|
|
|
Seniormedlem
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 1,758
|
|
|
Bare en liten  ...
Får ikke prikket dere. Tusen takk for svar...
|
|
|
26-06-2008, 11:20
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 95
|
|
|
Ikke alltid det blir spist kveldsmat her i huset heller. Lillesøster vil ha sier hun, men spiser lite. Syns hun generelt spiser lite om dagen, men det går opp og ned så..
Pottetrening, tja.. Hun går en del på do, men det er tilfeldig om det kommer noe eller ikke. Hun går rundt og sier at når hun begynner å si fra at hun skal tisse så kan hun slutte med bleie, men hun sier ikke fra før hun har tisset. VI stresser ikke med det. Gjorde ikke det med storesøster heller, ingen pottetrening, bare bestemte oss og rett på sak når hun var 2,5 og da var hun tørr dag og natt på et blunk.
Eldste ble storesøster når hun var 2 år, og vi ventet en stund til vi fortalte det. Tror ikke hun skjønte så mye av det. Vi leste en del bøker, der finnes en del i denne sjangeren, og denne kan virkelig anbefales:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...roduktId=90020
Trass syns jeg vi har en del av enda, kommer og går.
Smokk sluttet hun med for en måned siden. Hadde ikke tenkt å slutte enda, men hun la seg en kveld uten å spørre etter den og vi spant litt videre på det. Hun fikk seg en fin premie da brevet ble sendt til Kaptein Sabeltann og det har gått kjempefint.
Lillesøster skal også over på stor avdeling, men da på samme avdeling som storesøster så overgangen blir ikke så stor kanskje. Men eldste begynte der før hun fylte 3 og jeg var veldig spent, men det gikk aldeles strålende
|
26-06-2008, 12:21
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Follo
Meldinger: 1,279
|
|
|
Spiser dere alltid kveldsmat?
Det varierer. Oftest spiser vi middag i 5-6 tiden, og da er det sjelden at han spiser kvelds i tillegg. Spiser vi i 4-tia eller at vi bare har hatt brødmat til middag spiser han knekkebrød, yoghurt eller frokostblanding ca. halv 8.
Hvordan går det med pottetrening.
Her har potta vært totalt uinterressant inntil forrige uke  . Så nå skal han tisse på den i ett sett, bortsatt fra at han ikke virkelig tisser da  . Men det at han vil sitte der er et stort fremskritt.
Er trassen like ille enda eller er den noe dalende.
Vi er nok i det verste for tiden  . Eller, jeg vet ikke om det er trass egentlig, men han vil så gjerne bestemme selv. Og det er visst veldig vanskelig å ta valg noen ganger, og når vi tilslutt må skjære igjennom å velge for han blir han rasende! Så morgen- og kveldsstellene ender nesten alltid opp med krangling
Barnehagespørsmål. Noen som har erfaring med overflytting til "stor avdeling"?
Snuppen har gått i såkalt søskengruppe hele tiden, så der er det ingen flytting. Nå skal hele barnehagen gå over til søskengrupper fra høsten av, men det blir ingen endring i snuppens gruppe. Jeg skjønner at overflytting til "stor avdeling" er litt skremmende, jeg er overlykkelig for at ikke vi skal flytte
Smokk og tannstilling:
Jeg ser ikke at snuppen har noe "smokkestilling" på tennene, men vi begrenset uansett smokkebruken for en tid siden. Nå får han smokk når han skal sove og hvis noe er veldig leit får han også ha den litt. Men han klarer å sovne uten smokk hvis han ikke kommer på det når han skal legge seg, så jeg håper han kan slutte i løpet av året. Vi skal sende smokken til Kaptein Sabeltann
|
|
|
26-06-2008, 12:54
|
|
|
Seniormedlem
Sted: Oslo
Meldinger: 2,575
|
|
|
Kveldsmat: Nei, hun får som regel mat til barnetv tid, men det er ikke alltid hun er så sulten. Hun avslutter alltid dagen med en flaske melk da, emn det er jo ikke så mye mat
Pottetrening; Var veldig stas for et halvt år siden og er visst fryktelig skummelt nå  . Hun vil aldri når jeg spør, mens før maste hun om potte og stor do. Jeg lar henne styre det selv, så kommer lysten sikkert tilbake etterhvert  .
Vi har snakket med henne om kanskje å slutte med bleier i sommer. HVis det er fint vær kan vi gå mye uten bleie, ås da kan vi trene litt da
Trassen: Er også her dalende. Synes hun har vært en engel i det siste  Selvfølgelig noen utbrudd, men hun godtar overraskende mye mer nå: bleieskift, påkledning, medisineringen, nesespray osv.
Smokken: Bruker hun når hun sover på dag og natt. Hun bruker den noen ganger hvis hun er sliten, trøtt, lei seg, sint på dagen, men ikke så ofte. Jeg har egentlig ikke sett så veldig nøye på tannstillingen, men legger meg ikke veldig merke til at det er skjevt
Barnehageoverflytting: Vi skal og over til stor avdeling til høsten. Jeg grugleder meg. Jeg tror hun kommer til å takle det bra. Hun flytter med fire andre som hun og er mest sammen med  så overgangen blir nok ikke så ille. Hun kjenner jo tantene der nå, så det blir ikke store omveltinger.
26-06-2008, 14:11
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,704
|
|
|
Spiser dere alltid kveldsmat? Vi har aldri spist kveldsmat. Det blir ikke aktuelt når middag spises rundt kl. 17:30-18, og de er i seng kl. 19:30.
Hvordan går det med pottetrening. Vi har ikke bestemt oss for om vi skal ta det i sommer eller ikke. Jeg tror egentlig hun er klar for det, men jeg ville gjerne hatt henne enda flinkere til å snakke enn nå.
Når fortalte dere storesøsken om babyen i magen? Det er under 2 år mellom mine, så han var for liten til å forstå den førte tiden. Det var mot slutten av svangerskapet at vi snakket mer om dette.
Er trassen like ille enda eller er den noe dalende. Det har vært litt bedre de siste dagene, men jeg regner med at vi ikke er ferdige.
Barnehagespørsmål. Det går sikkert bedre enn du tror. Emilia fortsetter i småbarnsavdeling i et år til.
Smokk og tannstilling: Vi har aldri brukt smokk.
|
|
|
26-06-2008, 14:19
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Hordaland
Meldinger: 1,991
|
|
|
Jeg er heller ikke så mye her.eller jeg leser litt ,men har ikke tid til å skrive  ...
Kveldsmat Spiser vi nesten alltid ,unntatt de dager når vi spiser sein middag ,da blir det kun frukt etter måltidet.
Pottetrening Det prøver vi ,men han bare bæsjer av og til. Nå kjøpte jeg sånne avvenings bleier. Så når våre gjester reiser hjem neste uke ,begynner vi litt med mer alvorlig trening.
JEg tror at du kan begynne å snakke med Nette om babyen i magen. Hun vil helt sikkert forstå en del ,og vil huske også. Det blir sikkert spennende
Trassen kommer og går her. Vi kriger noen dager ,så er vi venner igjen ,og på igjen ,opp og ned hehehe Han vil gjerne ta over kontrollen her ,og er skikkelig sjefete ,komanderer mye
Leon skal begynne i helt annen barnehage fra august ,så er vi veldig spent her. Men jeg tror at går veldig fint ,for Leon er veldig social gutt ,og finner fort kontakt med nye mennesker ( kunne ønsket at jeg var lik han  ). Også skal han ha to uker ferie før han begynner der ,da blir det ikke så plutselig overgang.
Smokken brukte han kun til soving ,og for et par uker siden fjernet vi den helt. Det gikk kjempe fint
26-06-2008, 17:35
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,594
|
|
|
Spiser dere alltid kveldsmat? Kveldsmat blir det ikkje her. Når me spiser middag 17-1730 så er det liksom ikkje helt nødvendig.
Hvordan går det med pottetrening. Emily er ikkje interesert i det hele tatt. Eneste grunn te at hun vil sitte på do er at hun kan vaske hendene etterpå. Hun sitter på do å seie "det virker ikkje, må vaske hendene nå"
Når fortalte dere storesøsken om babyen i magen? Me fortalte vel Fredrick ganske tidlig, han var jo bare 1 1/2 då, så han forsto vel ikkje kan det inneba i begynnelsen
Er trassen like ille enda eller er den noe dalende. Trass har det ikkje vært så mye av her, men hun e jo kjempebestemt, men det er jo bare kjekt det
Barnehagespørsmål. Tror det går veldig bra
Smokk og tannstilling: Når eg jobbet hos tannlegen så sa han tannlegen atdet var ikkje farlig for tennene med smokk, så eg hadde nok latt henne ha den på natta en stund ennå ja.
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:22.
|