Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2006 > Juli 2006
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-11-2006, 12:41   #1
Supermedlem

Palmen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Dubai
Meldinger: 606
MP Rating: 0% (0)
Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.
Husmødrenes kjøkkenbenk

eller Julidamenes Oppskriftstråd.

Siden det er tydelig fra skravletråden hvor vi husmødre, både gifte og samboende, hører hjemme (kjøkkenbenken, ) kommer tråden som samler alle geniale oppskrifter.

*NB! Kun oppskrifter i denne tråden! Kommentarer til oppskriftene kan man ta i skravletråder eller som grønn prikk! *

Palmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-11-2006, 12:56   #2
Supermedlem

Palmen sin avatar

Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.
Sv: Husmødrenes kjøkkenbenk

Ixia's Klassiske Fiskesuppe:

Laget også ei god fiskesuppe i går forresten, og mamma kommer snart til lunsj for å hjelpe meg å spise opp resten. Denne er enkel å lage, og jeg varierer litt ettersom det er hverdag eller fest:
"Klassisk fiskesuppe"
En finsnittet purre
2 hvitløksfedd i skiver
Litt smør eller olje
Freses litt i panne.
To ss mel
Litt safran (eller gurkemeie om man ikke har safran, fint med litt gulfarge på suppa!)
1/2 ts fennikelfrø
Blandes i sammen med purre og hvitløk. Spe med vann, ca 1,2 liter.
2 terninger fiskebuljong
Kok i 5 min.
Bland i fløte, ca 1,5 -2 dl (ofte tar jeg creme frache istedet)
En boks hakkede tomater
Koker opp, (og så jevner jeg suppa med stavmikser siden ungene ikke liker hverken purre eller tomat, men ser de det ikke går det greit )
Har i fisk av ymse slag, trekker til den er ferdig og har oppi reker, blåskjell, scampi eller det jeg har for hånden. Serverer med loff eller gode rundstykker med godt hjemmelaget hvitløkssmør. Godt med stronbåter som man kan skvise oppi

Palmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-11-2006, 12:59   #3
Supermedlem

Palmen sin avatar

Anemona's Røde Fiskesuppe:

Er første gang jeg lagde sånn fiskesuppe faktisk, men med en anemonamann som egentlig ikke like fisk så må jeg prøve å være litt kreativ.
Oppskrift, skal vi se...

1. Kok fiskekraft, eller kjøp fiskebuljongterninger på butikken sånn som jeg gjorde. Fins grenser for hvor mye husmor man skal være med en liten i hus .

2. Lag kraft og spe ut med hvitvin. Han jeg fikk oppskriften av sa 1 buljongterning per 4 pers. Syns det ble litt lite jeg så jeg lagde ca. 1,5 liter kraft til 4 pers. Men det ble veeeldig mye suppe. Tror man må se ann hvor mye fisk ol man skal ha oppi.

2. Spe ut med hvitvin. Viktig: Ikke glem at kokken må ha noen glass!!

3. Del opp chilli (1/2 per pers), prikk den med gaffel og ha i. NB! Husk å be gjestene om å ligge unna den "røde gulrota" når de spiser.

4. Ha i knuste tomater på boks (1/2 boks/pers), vårløk, gulrot i terninger, samt stangselleri. Ikke bruk den nederste delen av stangsellerien da den er så trevlete. Kok i ca. 10 min.

5. Ha i ønsket fisk i terninger. Breiflabb og laks er supert. Jeg brukte laks, torsk og litt sei. La det putre til fisken er kokt.

6. Ha i scampi og blåskjell helt på slutten.

7. Salt etter smak.

8. La suppa hvile i ca. 5 min.

Spises med hendene i tillegg til skjea og med hvitløksbaguetter og godt drikke til.

Gammel 09-11-2006, 13:07   #4
Supermedlem

Satinka sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Skedsmo
Meldinger: 1,050
Satinka har slått av rykte

Limes stjålte muffinsoppskrift!

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Denne oppskriften gir deg en 15-30 muffins alt etter om du bruker store eller små muffinsformer.
  • 230 g. temperert margarin
  • 220 g. sukker
  • 200 g. mørk sjokolade
  • 240 g. hvetemel
  • 3 ts. bakepulver
  • 5 egg
  • 12 ts. kakao
Forvarm ovnen til 170 grader.
Bland margarin og sukker. Tilsett ett og ett egg om gangen. Hakk sjokoladen i små biter som er ca. 5 kubikkmillimeter. Bland det tørre, sjokoladen også, og mixmastre dette inn i sukkerblandingen. Fyll i muffinsformene halvfulle. Det gjør ikke noe om muffinsdeigen blir stående opp som fjell, for den smelter i ovnen når margarinen blir varmet opp.
Gammel 09-11-2006, 15:04   #5
Seniormedlem

LilleTrille sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,681
MP Rating: 100% (2)
LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.

Arme riddere
8 porsjoner

Ingredienser
8 skive loff eller annet brød
4 stk. egg
4 ss sukker
5 dl melk
1 ts malt kardemomme
½ ts malt kanel

Fremgangsmåte
Pisk eggene lett sammen med sukker, melk og krydder. Bløt brødet i røren til det er gjennombløtet. Stek de arme ridderne i smør i stekepanne ved middels varme til de er pent gulbrune. Server arme riddere lunkne med rømme og syltetøy til.
Gammel 09-11-2006, 15:56   #6
Supermedlem

IngentingTingeling sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Verdens navle
Meldinger: 1,111
IngentingTingeling har slått av rykte

Horn med ost & skinke

Dette er en sikker vinner hjemme hos oss, og et alternativ til den kjedelige skolematen
(for dem med større barn)

50g gjær
120g smør
5 dl melk
1 dl sukker
ca.15 dl hv.mel
ost
skinke

Smuldre gjæren i en bakebolle.
Smelt smør og slå over melk og varm til ca 37 grader
Rør gjæren ut i melkeblandingen, tilsett sukker og rør inn hv.mel til en smidig deig som så vidt slipper bollen.
Hev i ca 30 min.

Del deigen i 4 og kjevle ut til runde leiver som deles i 8 spisser (som en pizza)
Legg en bit skinke og ost på hver og rull sammen.
Etterhev ca.30 min.

Pensle med sammenpisket egg
Stek ved 225-250 grader i 8-10min. midt i ovnen.
Avkjøl på rist.
Gammel 09-11-2006, 16:36   #7
Medlem

*Snuppelure sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 317
*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.*Snuppelure er fantastisk mot andre.

Sjokolade-mousse-kake
Denne kaken tar litt(mye) tid, men er en sikker vinner

Bunn:
4 eggehviter
125 gram sukker
125 gram hasselnøtter
25 gram siktet hvetemel

Mørk sjokolademousse:
4 eggeplommer
5 dl kremfløte
25 gram sukker
2 ss konjakk
300 gram mørk kokesjokolade
4 gelatinplater

Glasur:
1 plate mørk kokesjokolade
1 dl kremfløte
50 gram usaltet meierismør

Slik gjør du:

Bunn:
Pisk eggehviter nesten stivt, tilsett farin og siktet mel. Finhakk hasselnøttene i en hurtighakker og bland disse i. Ha røren i en springform (24 centimeter). Stek bunnen ved 180ºC i ca. 15 minutter. Avkjøl. Ta bunnen ut av formen, kle formen med plast og legg bunnen tilbake.
(jeg bruker mandler pga nøttealergi)

Mørk sjokolademousse:
Kok opp eggeplommer, sukker og 1 dl fløte. La det småkoke til det tykner, rør hele tiden. Smelt sjokoladen i vannbad, bland den i den varme massen og rør godt. Avkjøl massen litt. I mellomtiden bløter og smelter du gelatinen. Pisk resten av fløten stiv og bland den godt inn i sjokolademassen sammen med gelatin og cognac. Hell massen over nøttebunnen (som fortsatt står i formen). La kaken stå et døgn i kjøleskapet.

Glasur:
Smelt sjokoladen og smøret i en bolle i vannbad. Kok opp fløten og avkjøl litt, til temperaturen er nesten lik sjokoladen. Rør så fløten inn i sjokoladen. La det hele avkjøle litt, og hell så over den kalde kaka. La det stivne i kjøleskapet før du skjærer stykker av kaken.

Server med appelsin og chilli saus til!

Sist endret av *Snuppelure; 09-11-2006 kl 16:38.
*Snuppelure er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 15:40   #8
Seniormedlem

LilleTrille sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,681
MP Rating: 100% (2)
LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.LilleTrille har et ubeskrivelig bra rykte.

Kyllingfilet med kokos, banan og ananas

1 stor kyllingfilet pr. person
1 vispet egg
kokosmasse
1 banan pr. person
paprika etter smak
karri
soyasaus
ananasringer

Mariner kyllingfilet(ene) i soyasuasen, pensle de deretter med egg. Vend kyllingfilet(ene) i kokosmassen. Stek på middels varme i steikepanne i 10-15 min.

Del banan(ene) og paprika opp i små biter. Ha i karri etter eget ønske. Stekes ca 5 min. i steikepanna til banan(ene) er most.

Steik ananasringene på høy varme i 2-3 minutter på hver side, i steikepanne. Bruk juicen fra boksen til å steike de i.

Serveres med en frisk salat og ris!
Gammel 24-11-2006, 17:54   #9
Supermedlem

Malinkk sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Forblåst by
Meldinger: 1,463
MP Rating: 100% (1)
Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.Malinkk har en strålende fremtid.

Malins fantastiske blåbærkake(Her gjelder det å skryte )

50 gram margarin
3/4 dl sukker
1 egg
1 1/2 dl
Saften av en halv sitron
Fyll:
1 egg
1 dl lettrømme
1-2 dl blåbær(frosne hele eller syltetøy)
2 ss sukker (droppes hvis du bruker syltetøy)
Hakkede mandler på toppen av kaka

Smør og sukker røres hvitt, tilsett egg, mel og sitronsaft. Smør deigen ut i ei paiform eller i en vanlig kakeform. Ha oppå blåbær. Rør sammen de øvrige ingridiensene i fullet og hell oppå kaka. Hakkede mandler til slutt (disse kan sløyfes)
Stek 175 grader i 30 minutter. Server med iskrem. Kaka skal være litt blaut.
Nam nam!

Husbloggen min http://hammerogmalekost.blogspot.com/

Sist endret av Malinkk; 24-11-2006 kl 17:56.
Malinkk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-11-2006, 20:43   #10
Medlem

Albah sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 239
Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.Albah har mye å være stolt av.

Min kjære er kjøkkensjef og har fått sin egen spalte i lokalavisa, her er en av oppskriftene han har hatt med.
jeg tør påstå at dette er verdens beste sjokoladekake, det syns i alle fall jeg
Min kjære påstår også at den er superenkel å lage.

Fransk Sjokoladekake

225 g usaltet smør
225 g melis
225 g bitter sjokolade (minimum 70% kakao)
6 eggeplommer
6 eggehviter

Smelt smør i et vannbad.
Pisk inn melis til det tykner.
Tilsett sjokoladen og rør til det er blitt en smidig masse.
La massen avkjøles til romtempratur og vend inn eggeplommene.
Stivpisk eggehvitene og vend dem inn i sjokolade massen.

Dette er nok til en 24 cm form.
Ha 2/3 av massen i en smurt form med bakepapir og stek dette i
ovn på 170 grader i ca. 25 minutter.
Ta ut og avkjøl litt.
Ha den resterende massen på toppen og avkjøl.

Sitat fra spalten:

Dette er en av Rica Havna sine berømte sjokoladekaker, vi har hatt den
på menyen før og vil ha den igjen.
Et av triksene til oss kokker når vi lager sjokoladekake er at vi bruker skikkelig sjokolade.
Vi bruker sjokolade av utenlandsk opprinnelse med minimun 70% kakao.
Hvis du ikke får tak i det fungerer norsk kokesjokolade også.
Det er viktig at kaken ikke serveres kald. Da blir den seig og ikke like god.
Men det er atskillig enklere å skjære den mens den er iskald.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Sist endret av Albah; 24-11-2006 kl 22:14.
Albah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:03.