Får se om jeg får ned min også, før alt forsvinner i ammetåka! Jeg er da Lime fra snartmamma!
Lengste greia ever.. Sikkert mye som ikke er så spennende. Men det er slik jeg husker det. Tiden stemmer bare sånn ca, innimellom. Mest nøyaktig i den "korte versjonen" på bunnen! Hehe.
Joda. Jeg var vel den som var innstillt på å prøve det meste for å starte fødsel. Var riiimelig lei, selv om det fortsatt var ei stund til terminen.
Flaske på flaske med bitter lemon.. Fødselssex, fødepizza.. Tja. Vi tror det som hjalp, var turen til Charlottenberg den 2. juli. Vi skulle bare lufte meg litt. Vi tok "snarveien" til sverige, gjennom skogen med en humpete grusvei. Og samboeren min er ikke akkurat kjent for å ta det med ro i svingene
Da vi kom hjem igjen, hadde jeg SÅ vondt i bekken, at jeg nesten ikke klarte å sitte eller og stå. Satt i stolen og syntes synd på meg selv som skulle gå slik til august!
Sent på kvelden logget jeg på kvinneguiden. Leste dagboken min. Og der hadde venninna mi lagt igjen beskjed "Nå er det ikke mange timene igjen..!"
Okeei, tenkte jeg. Dette var personen som SÅ det på meg og fortalte meg at jeg var gravid, i uke 5.
Jeg lo litt og fortalte samboeren det hele.
Rundt midnatt la vi oss.. Og hadde seff enda mer sengeaktiviteter.
Jeg fikk ikke sove etterpå. Fikk ganske kraftige kynnere, slik jeg pleide, og irriterte meg litt over det. Halv tre på natta våknet jeg av noe som ikke var slik kynnerene mine pleide å være.. Nå satt de i ryggen, rumpa og nederst i magen.
Konklusjon; Modningsrier!
Slik lå jeg hele natta... Var oppe og tok tiden på de. Kom og gikk med ca 10min mellomrom. Men fortsatt var min konklusjon; Modningsrier!
Jeg gikk og la meg og sa til samboeren; "Duuu? Jeg har ganske mye vondter i magen, nå!" Samboeren bråvåknet og ropte "På tide å dra til sykehuset, eller?!" Lo litt av han og sa at han bare kunne sove videre.
Klokka ni dro samboern på jobb. Jeg hadde fortsatt tak i magen. Men ikke så regelmessig... Sto opp og oppdaterte dagboken min på KG, og fant ut at det helt sikkert var smart å legge seg igjen. HVIS det skulle være noe på gang, trengte jeg vel søvnen..
Våknet to timer senere, rundt klokka 12.00. All smerte blåst bort! NEEEI!
Sendte sms til venninna som spådde fødsel.. "Blir nok augustbarn på meg!".. som svar fikk jeg "Pakk sykehusbagen din du!".
Fem minutter etterpå, setter det igang igjen. Nå var det litt mer vondt.. Og de kom litt mer tett.
Sto opp, pakket sykehusbag og dusjet.
Da klokka ble halv tre, kom (det jeg fortsatt trodde var modningsrier) med 6-5 minutters mellomrom. Alle jeg snakket med var enige med meg. DEt var nok ikke ekte rier! Hehe.
Sa til samboern hvordan ting lå an, og han skulle komme hjem til vanlig tid. (For jeg sa at noe var KANSKJE på gang, men det var sikkert falsk alarm)
Han var hjemme ca kl 1700. Nå kom riene med 5 mins mellomrom.
Vi spiste middag, jeg ringte føden.. og fikk beskjed om "Bli hjemme så lenge du orker". Det var jeg glad for.
Nå begynte det VIRKELIG å gjøre vondt. Vi gikk for å legge oss og slappe av litt. Tok med meg en varmeflaske opp. Den hjalp mye. Men etter en time, måtte jeg gi opp kampen mot smertene med varmeflasken! hihi.
Sto opp igjen, dusjet.. Og skjønte at NÅ holdt det. NÅ måtte jeg på sykehuset, for dette begynte å gjøre veeeeldig vondt!
Ringte føden igjen... Og jeg tror ikke jordmor skjønte hvor ille det var, men hun sa noe slikt som "Sukk. Ja, bare kom inn hit du.." Da var klokka halv åtte.
Jeg vekte samboern og sa at vi måtte dra en tur inn på sykehuset, slik at jeg kunne få vite om det var modningsrier eller om det var noe på gang.. Og at vi sikkert ble sendt hjem med beskjed om å komme inn neste morgen, eller noe slikt.
Pakket restene av sykehusbag, just in case.
Kvart på ni parkerte vi i parkeringshuset. Jeg insistere på at vi gikk sammen, for det var deilig å være i bevegelse.
Da vi kom inn på sykehuset og tok heisen opp til føden og ringte på døra, sa jeg.. "FIllern! Nå dabber jammen riene mine av!" Hehe.
Vi ble møtt av verdens mest gamle og grettne barnepleier.. "Har du rier?" "Eh, jeg vet ikke.. Jeg tror kanskje det" svarte jeg... Hun så surt på meg og sa "TROR kanskje?!" og viste oss inn på et bad(rom med seng og dusj)
Nå kjenner jeg at riene mine kommer tilbake. En ny barnepleier - verdens mest uh.. tåpne og surrete dame! Herregud så sinna jeg ble på henne!
Hun vimset rund.. og klarte til slutt og finne en jordmor som kunne undersøke meg.
kl 21.00 ble det konstantert 4cm åpning. Var visst ekte greier ja!
Nå hadde jeg sånn akkurat passe vondt, før jeg kjente at hvis de ble vondere, klarte jeg ikke bare å ligge der.
Så hurra meg rundt da jeg måtte ta CTG-en. Idiotiske greia fungerte ikke helt og jeg måtte ligge der i en halvtime sa hun først. Innimellom dette, gikk vannet! En lettet samboer var glad for at vi dro da vi dro. Han skjønte jo at baby ikke lot seg vente på! Etter en halvtime kom hun inn og sa at jeg måtte ligge i 10 min til.
Da hadde jeg så vondt, at jeg holdt på å gå i taket. Jeg måtte egentlig opp og gå, men var limt til den forbanna sengen, i EN stilling! AAH! Da var jeg sur!
Etter 10min, ca klokken 21.50, kom barnepleieren inn og sjekket tilstanden.
Jeg nesten ropte til henne.. "DU!? Jordmor sa TI minutter.. nå KLARER jeg ikke mer!! Dessuten vil jeg ha noe smertestillende" Svaret var noe slikt som.. "Jaha? Javel. Jeg skal se hva vi kan ordne.. Skal bare hente jordmor først!"
Kl 22.00 kom jordmor. Hun sjekket åpning igjen. Jaa.. Her har det jo skjedd ting.. 8 cm! Jeg tror jeg må gå og finne en fødestue. I mellomtiden kan du ta deg en dusj, gi oss en urinprøve og ta på sykehusskjorte!"
For det første hadde jeg så vondt, at jeg ikke klarte å røre beina mine. Riene kom nesten uten mellomrom nå. Så kom den idiotiske barnepleieren og spurte om jeg tok TIDEN mellom riene mine? HALLO! Ser du at jeg er opptatt med andre ting?
Fikk aldri tatt noen urinprøve, jeg sto på doet med skålen i hånden og forsøkte å overleve en ri, slik at jeg kunne prøve på å sette meg ned og tisse. Men det gikk ikke.
Til slutt fikk jeg bare beskjed om å droppe den urinprøven og ta meg en dusj.
Det var så deilig! Varmt vann! Hjalp masse mot smertene. Desverre fikk jeg jo ikke lov til å bli i dusjen da. Men jeg hadde jo blitt lovet smertestillende for en stund siden, så da trodde jeg faktisk at alt av himmelens dop lå klart på fødestuen!
Nå begynner ting å bli bruddvis i mitt hode.
Jeg husker at jeg kom inn på fødestuen. Hang over en seng og ropte på smertestillende, og fikk spørsmålet "Smertestillende? Jahaa?" av barnepleier.. Samboeren brukte sinnastemmen og sa "Kan du ikke ordne noe NÅ?!"
Joda, hun skulle se om hun kunne få noen til å gi meg litt morfin! Supert! ENDELIG! EN liten pause fra smertehelvete. Alt gikk i ett.. Det var ingen pauser, bare jævlig vondt hele tiden!
Så fikk jeg beskjed om å legge meg i en ny seng som ble trillet inn på rommet.
Smertestillende ble etterlyst igjen. Vi fikk beskjed om at det var snart vaktbytte, så da kunne jeg diskutere det med dem da. Men daaa ropte samboern "Hun har vondt! Kan dere fikse NOE NÅ!!?" (Jeg har en sinsykt høy smerteterskel og det vet han.. Så jeg tror han skjønte at dette var rimelig ille) Barnepleier forsvant ut igjen og skulle ordne!
Plutselig begynte kroppen å presse selv. Klarte ikke helt å snakke, så jeg ble litt fortvilet. Barnepleieren som prøver å ordne siste rest til fødsel ser på meg og sier.. "Har du pressveer?" "JAA!" roper jeg!
Gjett om dama fikk fart på seg. Hehe.
Inn kommer ny jordmor etter vaktbytte og sjekker åpning. 10cm.. du må bytte seng(!?) og så kommer baby! Og samboern etterlyser igjen smertestillende. Hehe.. Ikke raskeste folka i verden, dette.
"Neei, morfin er nok ingen god idè nå, for da vil hun bare få morfinrus ETTER at baby har kommet, men jeg kan sette en p.blokkade! Vil du det?"
Hva som helst, sier jeg!
ENDELIG fikk jeg mitt berømmelige dop! Hehe. Litt sent, var det nok. Jordmor måtte dytte hodet til baby inn for å sette stikkene. Men du store tid. Plutselig kunne jeg samarbeide med omverden. Jeg fikk noen pauser på 1-2min mellom rier. Og det var så deilig!
Jeg fikk presset når jordmor sa jeg skulle. Akkurat så hardt jeg skulle akkurat NÅR jeg skulle.
Hadde pressveer i 15min og så var jenta nesten ute. 23.05 sier jordmor "Marte! Ta i mot ditt barn!"! Og så fikk jeg ta i mot baby og fikk henne lagt opp på magen. Smertene var borte på sekundet og jeg kom tilbake til verden.
En stolt og rørt pappa fikk klippe navlestrengen, som hadde tatt veien en gang rundt hodet og en gang rundt foten..hehe.
Hun gråt litt og så roet hun seg.
Jeg hadde revnet pittelitt, og fikk sydd mens vi beundret dattra vår! Nydelige skapningen lå og så på oss med store øyne.
Lille Pernille var 3020g, 47cm lang og hadde hodeomkrets på 34cm. Nydeligste jenta i heeele verden!
Jeg ser opp på klokka.. Og blir litt sjokkert. To timer! Føltes ut som en evighet!

Men det var absolutt verdt det!
Kort versjon:
02.30: Rier?
14.30: 5-6min mellom.
17.30: Ringte føden, fikk beskjed om å vente så lenge jeg orket.
19.30: Orket ikke mer. RIngte føden og fikk komme inn.
21.05: Kom inn på føden, fikk konstantert 4cm åpning.
21.20: Vannet går.
22.00: 8cm åpning.
22.45: Pressveer
23.05: Baby ute!