Hvordan vet man at man har nok melk? At barnet blir mett, har tenkt på det lenge. Siden det er mer melk om dagen enn om kvelden. Hvordan blir barna mett? Er det noe helsesøster vurderer (om en har nok melk) ved å se på vekten til babyen?
Jeg bruker å gi en pupp hver måltid. Lurer på om jeg skal gi begge sider om kvelden.
Jeg pleier å amme alltid liggende. Har ikke fått teknikken på å sitte å amme, da griner han. Jeg får det bare ikke til.
For å vite at du har nok melk. må du følge med på barnet. Legger h*n på seg, leverer h*n flere våte bleier i døgnet, virker h*n våken og tilfreds i våkenperiodene? Svarer du ja, så har du nok melk. Det er ingen grunn til å pumpe for å se hvor mye melk du har; pumping gir feil svar på det spørsmålet.
Ang. sittende amming:
Har du nok puter rundt deg? Med ei god ammepute vil barnet ligge på samme måte som ved liggende amming. Det kan være verdt å prøve? Virker det som om barnet godtar å ligge på begge sider ved liggende amming, eller ligger han alltid på samme side?
Ellers så er det bare øving som må til.
Du kan godt gi begge sider på kvelden, men la barnet ligge en god stund ved brystet før du bytter. Dette for å la han få mye av den fete, mettende melka.
Jeg ga Ida bare en pupp til hvert måltid..Men hun var utilfreds og gråt mye. Så sjekket jeg vekten, hun hadde gått ned i vekt, og fikk tydeligvis for lite i seg.
Nå gir jeg begge puppene til hvert måltid, og hun er ett nytt barn.
Når babyen drikker melk fra en pupp, hvor lang tid tar det til det fyller seg opp igjen? Om kvelden kan det noen ganger virke som om det ikke er noe melk, men det er nok bare jeg som tenker slik. Småen er ganske utålmodig og suger kjempe fortog kan bli sint noen ganger også om kvelden.
Når babyen drikker melk fra en pupp, hvor lang tid tar det til det fyller seg opp igjen? Om kvelden kan det noen ganger virke som om det ikke er noe melk, men det er nok bare jeg som tenker slik. Småen er ganske utålmodig og suger kjempe fortog kan bli sint noen ganger også om kvelden.
Brystet bruker ca en time på å fylles 50% fullt etter amming. Temmelig rask oppfylling, med andre ord.
Det er mindre melk i brystet om kvelden, så det er helt normalt med slunkne bryster da. Anbefaler å lese linken lenge oppe i tråden.