Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Juli
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-09-2008, 22:01   #1
Veteranmedlem

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,326
MP Rating: 0% (0)
SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.
rødme Amming.. igjen.. hehe..

Nå er dere vel lei av maset mitt.. men jeg er jo på en måte på startstreken igjen og ligger derfor litt etter nå..
Har endel spørsmål..

Er det noe mat man IKKE bør spise når man ammer? og hva MÅ man ikke spise?

Jeg har fått beskjed om å amme mye og ofte for å få opp produksjonen min, men hva skal jeg gjøre når småen ikke er fornøyd med at melken min ikke kommer like fort og i mengder som på flasken/slangen til hjelpebrystet. han blir urolig og vrir og vender på seg og drar og biter i brystet og skriker.. vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det for han roer seg ikke liksom..

Har dere noen kjerringråd til å få opp melkeproduksjonen?

HVordan trapper jeg ned med mme? Og hvordan vet jeg når jeg skal slutte helt med det? det er vel litt slemt å bråslutte?

"Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, slik blir jeg."
SpetakkelRandi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 22:33   #2
Supermedlem

Væren75 sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 517
Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.
Sv: Amming.. igjen.. hehe..

Så hyggelig å høre at det går fremover med ammingen hos dere .

Er nok ikke noen ekspert på amming , men vil jo tro at han venner seg til farta på melken fra brystet over tid , så selvom han kanskje blir litt frustrert nå i begynnelsen , så ikke bli demotivert nå i begynnelsen siden han sikkert venner seg på det etterhvert . Ellers kan du jo prøve Syntocinon , hvis utdrivningsrefleksen er svak .

Jeg drikker ikke melk , men de fleste babyer skal visstnok tåle at man drikker melk , men vesla her har hatt endel kolikk , så derfor har vi kuttet melka .
Spiser ikke løk heller . I forhold til det med mat kan det nok lønne seg å prøve seg litt fram , virker som om noen babyer reagerer på svært mye , mens andre reagerer ikke på noe .. er jo kjedelig for deg å kutte ut å spise masse god mat hvis det er sånn at ikke din baby en gang reagerer på maten du kutter ut .

Mange mener at ammete og vørterøl hjelper på produksjonen .
Jeg syntes ammete smakte kattepiss , men Vørterøl drikker jeg daglig nå .
Om det hjelper eller ikke vet jeg ikke hehe , det skal uansett finnes en tablettkur som øker melkemengden , men antar at den er reseptbelagt .

Vi trappet ned med mme , da vi sluttet ved 2 ukers alderen , ved å bare redusere den mengden hun fikk etter at hun hadde blitt ammet .
Dvs at vi først ammet og deretter fikk hun mme til hun ble mett . på slutten tok hun kanskje bare 10 ml eller deromkring og da sluttet vi .
Bare pass på at han har tilstrekkelig vektoppgang når du reduserer .

Lykke til
Gammel 06-09-2008, 22:57   #3
Medlem

DiaMamma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 214
DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.DiaMamma er fantastisk mot andre.

Flinke flinke du!
Jeg tror som Væren75, at det bare er spørsmål om litt tid før lillemann synes puppen er rask nok. Og den nesesprayen er kanskje ikke så dum for å få fortgang på utdrivningsrefleksen. Spesielt nå i overgangen mellom flaske og pupp.

Når det gjelder hva du ikke kan spise, så er vel egentlig rådet at du i utgangspunktet kan spise alt. Hvis lille får mye vondt i magen, kan du forsøke å sløyfe en og en matvare for å se om det hjelper. Typiske ting som de små kan reagere på er løk og kål, eventuelt te, kaffe, sjokolade, reker, jordbær. Og noen få reagerer også på melk. Men det er en stor fordel for ditt eget skjelett om du drikker melk, så jeg ville ikke sløyfet det uten at barnet trenger det.
Gammel 06-09-2008, 23:07   #4
Medlem

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 487
Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.Beautiful_mind er fantastisk mot andre.

Du er flink du

Du skriver at du fikk beskjed om å amme mye og oftere. Jeg som trodde at det ble mindre melk av å amme oftere og at det var lurt og amme masse på en gang slik at det gikk litt tid før småen ble sulten igjen.

Noen som vet hvor langt tid det tar før produksjonen starter etter at man har ammet?
Beautiful_mind er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 23:18   #5
Seniormedlem

Minamor sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,962
Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.Minamor har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Beautiful_mind Vis post
Du er flink du

Du skriver at du fikk beskjed om å amme mye og oftere. Jeg som trodde at det ble mindre melk av å amme oftere og at det var lurt og amme masse på en gang slik at det gikk litt tid før småen ble sulten igjen.

Noen som vet hvor langt tid det tar før produksjonen starter etter at man har ammet?
Etter en time har brystene fylt seg opp 50%. For hver time fyller de seg opp 50% av det igjen. Så en time, 50%, to timer, 75%, tre timer, 87%, osv. Hvis jeg har skjønt det riktig, da...
Gammel 06-09-2008, 23:51   #6
Seniormedlem

Nikonius sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,627
MP Rating: 100% (1)
Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.

jeg vet at det finnes en nesespray du får på resept,
spør legen din!

15.08.08
Nikonius er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-09-2008, 00:01   #7
VIP-Medlem

Fjolla sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,802
MP Rating: 100% (4)
Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.Fjolla har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Beautiful_mind Vis post
Du er flink du

Jo oftere du ammer, dess mer melk får brystene dine signaler om at de må produsere - et barn som dier mye trenger også mer mat, derfor dier det...og da skjønner brystene at det trenger mer melk og produserer deretter. Derfor har barn økedøgn som gjerne er dager der barnet vil ha pupp hele tiden, for å trigge melkeproduksjonen. Og brystene blir jo aldri helt tomme heller.

Som Minamor skriver så fyller brystet seg 50% den første timen, så 50% av det igjen osv. Men etter 2 timer er det altså 75% melk der igjen og mange barn får spist seg mette. Amming hver 2. time enkelte døgn, gjerne pga. økedøgn, er derfor egentlig bare flott - barnet får mye mat og brystene produserer på spreng. Får de tømt seg må de jo også fylles igjen

Spetakkel: Har du noen mulighet for å forsøke å pumpe deg litt innimellom? Kan hjelpe på produksjonen det også, og melken du pumper kan du jo gi gjennom hjelpebrystet eller på flaske. Ammete kan kanskje være noe!?
Fjolla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-09-2008, 09:57   #8
Supermedlem

Klemmen sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 862
Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.

Jeg er så utrolig imponert over innsatsen din SpetakkelRandi!!! Du må ha en vilje av stål, og jeg synes du er knall tøff altså!

Er det noe mat man IKKE bør spise når man ammer? og hva MÅ man ikke spise?
I utgangspunktet så kan du spise alt når du ammer. Har du enkelte matallergier i familien bør du være forsiktig i forhold til disse.
Noen barn får magevondt av mye mat, andre av ingenting.
Typisk matvarer som gir magevondt er løk, kål, sjokolade, erter, bønner, blomkål, kålrot, kinakål, og andre matvarer innen de samme "kategoriene".
Noen reagerer også på melk.
Visst babyen får grønn avføring så tyder det på magevondt, og ofte også mye luftsmerter.

Jeg har fått beskjed om å amme mye og ofte for å få opp produksjonen min, men hva skal jeg gjøre når småen ikke er fornøyd med at melken min ikke kommer like fort og i mengder som på flasken/slangen til hjelpebrystet. han blir urolig og vrir og vender på seg og drar og biter i brystet og skriker.. vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det for han roer seg ikke liksom..
Du får en nesespray på resept hos legen, husker i farten ikke hva den heter. Den skal du ta ca 5 min før amming, og den hjelper på å gi ned melken lettere.
Ellers så kan du jo prøve å håndmelke eller pumpe deg litt, bare slik at melken kommer, og så legger du vidunderet ditt til puppen, da vil han ikke styre så fælt for da er melken der med en gang

Har dere noen kjerringråd til å få opp melkeproduksjonen?
Amme/pumpe ofte, gjerne annenhver time, også på natten. Du må lure kroppen til å tro at Oskar har økedøgn, slik at den jobber på spreng for å øke produksjonen, og når de har økedøgn så dier de oftere.

HVordan trapper jeg ned med mme? Og hvordan vet jeg når jeg skal slutte helt med det? det er vel litt slemt å bråslutte?
Jeg hadde ammet først, og så fylt på med MME. Så vil nok mengden MME gutten klarer å spise gå ned. Og ettersom melkemengden din øker, så vil nok MME mengden Oskar klarer å spise etter amming minke.

Lykke lykke til SR! Misunner deg din besluttsomhet og ditt pågangsmot!

Storesøster 04
Lillebror 08

Sist endret av Klemmen; 07-09-2008 kl 09:59. Begrunnelse: Trykkleifer
Klemmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-09-2008, 11:27   #9
Medlem

Nutte sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 210
Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.Nutte har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Klemmen Vis post
Jeg er så utrolig imponert over innsatsen din SpetakkelRandi!!! Du må ha en vilje av stål, og jeg synes du er knall tøff altså!
Signerer. Er imponert over viljen din, flere som burde være som deg. Ser du har fått mange gode svar på spørsmålene dine og jeg har egentlig ikke noe mer å komme med. Stå på!

Nutte er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-09-2008, 12:14   #10
Veteranmedlem

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,326
SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.SpetakkelRandi har et ubeskrivelig bra rykte.

tror jeg må utdype litt.. jeg har forklart problemet litt dårlig. Det er ikke det at melken IKKE kommer så fort. den kommer rennende bare jeg klemmer litt på brystene, men det er det at det ikke kommer like mye og i samme HASTIGHET som på flasken/sonden... det er det han blir sinna av og han hyyyler og nekter å suge så lenge.. dette er hovedproblemet vårt, for han suger gjerne lenge når hjelpebrystet er koblet på.
selv om jeg kniper vekk melken fra sonden etter en liten stund så fortsetter han å suge. da er han liksom fornøyd. hehe.. jeg har nemlig den nesesprayen og den funker den.. men ha blir ikke fornøyd pga dette.

men derfor blir det vanskelig å skulle amme ofte og så ofte barnet er sulten fordi 1. han er kontant sulten fortiden, og 2. han blir frustert når jeg legger han til pga ikke melken kommer på samme måte som han er/var vant til..
Han har ikke fått flaske siden mandag eller noe så det er vel sonden han er vant til nå.

noen tips til dette?

"Det du tror om meg, slik du er mot meg, hvordan du ser på meg, hva du gjør mot meg, slik blir jeg."

Sist endret av SpetakkelRandi; 07-09-2008 kl 12:17.
SpetakkelRandi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:40.