Vi hadde en vanvittig rask fødsel og Tina holdt på å bli født i bilen på vei til sykeshuset. Hun kom 4 minutter etter at vi ankom og en slik fødsel med så sterke pressrier kan få en liten kropp til å gi etter i meste laget. Barn med slike fødsler er overrepresentert i gruppen av babyer med låsninger/nedsatt bevegelighet i øvre nakkeledd.
Siden kiropraktor ikke hjalp nok, dro vi til KISS-kongen, Bjørn Helgar. En måneds ventetid... Han fant skjevhet og en mild grad av KISS. Etter behandlingen kom det to bæsjebleier. Det kom en tredje morgenen etter og jeg tror det har sammenheng med knaingen. Magen og poopen virker helt fin, men det ble altså fart på sklia, for å si det slik...
Det er ganske sprøtt, men jeg kan
se at Tina har fått større bevegelighet i nakken sin. Før når hun lå på magen, hadde hun nesten bestandig hodet i en liten skrå akse mellom kl. 13 og 19 (sett forfra som en urskive). Se på disse bildene her for eksempel, tatt før behandlingen. Kun på det siste og fjerde har hun hodet nogenlunde rett, men hun ser ganske anstrengt ut.
Og se nå! Plutselig holder hun hodet i mange ulike stillinger og snur det også helt over mot høyre. Det tror jeg søren ikke jeg har sett henne gjøre før:

Jeg merker forskjellen når jeg bærer henne med hennes mage mot mitt bryst også. Før likte hun ikke den stillingen med mindre hun kom helt opp på skulderen. Trolig hadde det sammenheng med at hun ikke fikke snudd hodet over mot høyre og sett det hun ville. Hun ble fort irritert av å stange panna i meg liksom... Nå slapper hun mer av, lener seg inntil meg og kan legge kinnet mot meg uten problemer.
Her er noen linker med informasjon om KISS-syndrom. Kiss står altså for
Kinematic
imbalance due to
suboccipital
Strain eller som man sier på norsk:
" Øvre nakkeledd indusert symmetriforstyrrelse"
KISS-KIDD-info
Osteopaten